Η υποψηφιότητα-έκπληξη της Γ. Μαρτίνου στις λαϊκές συνοικίες της Περιφέρειας Αττικής και τα σχόλια που ενόχλησαν τον εφοπλιστή. Η παρέμβαση για τις ναυλαγορές και οι νέες παραγγελίες της East Med
Οι γυναίκες της εφοπλιστικής οικογένειας Μαρτίνου ανέκαθεν είχαν ισχυρή επιρροή και ρόλο στην εξέλιξή της. Η μητέρα του Θανάση Μαρτίνου, Αθηνά, ως γόνος εφοπλιστών, ήταν ο συνδετικός κρίκος της οικογένειας με τη ναυτιλία. Τώρα η κόρη του, Γεωργία, αποτελεί την «αλυσίδα» που ενώνει τον εφοπλισμό με την πολιτική.
Η απόφασή της να αποδεχτεί την πρόταση του Αντώνη Σαμαρά και να κατέβει υποψήφια στις εκλογές στην Περιφέρεια Αττικής με τη Ν.Δ., προκάλεσε έκπληξη στα ναυτιλιακά σαλόνια. Και αυτό γιατί ο πατέρας της και ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες πλοιοκτήτες διεθνώς, καθώς η εταιρία του Eastern Mediterranean Maritime Limited ελέγχει έναν στόλο 34 πλοίων, είναι ένας χαμηλών τόνων άνθρωπος.
Αποφεύγει τις κοσμικότητες, συχνάζει με λίγους και καλούς φίλους στα «Δελφίνια» της Γλυφάδας, δεν του αρέσουν οι «δήθεν» και σπανίως και μόνο όταν πρόκειται για θέματα της ναυτιλίας θα δώσει συνεντεύξεις ή θα συναντήσει υπουργούς και βουλευτές. Ανήκει στο λεγόμενο κλειστό λόμπι των ισχυρών ναυτιλιακών «τζακιών» της χώρας.
Γι’ αυτό και η ανακοίνωση της κόρης του Γεωργίας πως θα… δοκιμάσει τις δυνάμεις της στην κεντρική πολιτική σκηνή αρχικά τον βρήκε επιφυλακτικό. Όχι γιατί δεν εμπιστεύεται τις αντοχές και τις ικανότητές της, αλλά επειδή γνωρίζει καλά πως η πολιτική μοιάζει με αρένα και οι μάχες είναι σκληρές, ενώ πολλές φορές γίνονται ανθρωποφαγικές. Ειδικά σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης, που η κοινωνία «βράζει» και οι πολιτικοί δεν τυγχάνουν μεγάλης εκτίμησης.
Το βίωσε ήδη πριν από μερικές μέρες, όταν ακούστηκαν τα πρώτα ειρωνικά σχόλια για την επιλογή της να πολιτευτεί στις λαϊκές συνοικίες της Περιφέρειας Αττικής. «Πώς θα μπορέσει να μιλήσει μια κόρη μεγαλοεφοπλιστή που εργάζεται στην οικογενειακή επιχείρηση και έχει λαμβάνειν ένα παχυλό μισθό (και περιουσία) στους κατοίκους των Μεγάρων, του Μενιδίου, της Ελευσίνας και του Ασπρόπυργου, περιοχές που μαστίζονται από την ανεργία και την εγκληματικότητα και που τα οικονομικά μέτρα τις… πληγώνουν περισσότερο;» αναρωτήθηκαν πολλοί. Σχόλια τα οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, εκνεύρισαν τον Έλληνα εφοπλιστή.
Ωστόσο, όπως συνηθίζει να λέει ο Θανάσης Μαρτίνος, η κόρη του από το 2010 οπότε και ασχολήθηκε για πρώτη φορά με τα κοινά και εκλέχτηκε πρώτη σε ψήφους στον Δήμο Βάρης- Βούλας- Βουλιαγμένης και διετέλεσε αντιδήμαρχος καθαριότητας και περιβάλλοντος, έχει εξοικειωθεί με τα καθημερινά προβλήματα των πολιτών. Και επιθυμία της ήταν να μην κατέβει στις εκλογές της 6ης Μαΐου σε μια περιοχή όπου ίσως η εκλογή της θα ήταν πιο εύκολη υπόθεση, αλλά σε περιοχές που πραγματικά χρήζουν άμεσων παρεμβάσεων και επίλυσης των σοβαρών προβλημάτων. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που ο εφοπλιστής παραμέρισε τις όποιες αμφιβολίες του και έδωσε ψήφο στήριξης στην θυγατέρα του. Ο δεύτερος λόγος είναι η «άγνωστη» για τους πολλούς φιλία που συνδέει τον ίδιο και την κόρη του με τον πρόεδρο της Ν.Δ., Αντώνη Σαμαρά.
Οι «μάχες» της θάλασσας
Ο Θανάσης Μαρτίνος εκτός από τον «αγώνα της κάλπης» για το χατίρι της κόρης του, δίνει… μάχες και στη θάλασσα κόντρα στην κρίση που έχει πλήξει τις ναυλαγορές και ιδίως εκείνες των containerships, οι οποίες εμφανίζουν πτώση μέχρι και 30% περίπου, αλλά και εκείνες των φορτηγών πλοίων.
Σε μια από τις σπάνιες δηλώσεις του ο εκ των θεωρούμενων ως «πατριαρχών» της ναυτιλίας εφοπλιστής πριν από μερικές μέρες έκρουσε το «καμπανάκι» για τις προοπτικές της ναυτιλίας, ειδικά στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου τα επίπεδα των ναύλων είναι θλιβερά και απλώς «βγαίνουν τα έξοδα», όπως υποστηρίζει. Πρότασή του είναι πως μερικά πλοία θα πρέπει να δέσουν, να βγουν εκτός αγοράς και ίσως τότε υπάρξει μια σχετική βελτίωση. Μια πρόταση βέβαια, που βρίσκει «αντιπάλους» πολλούς συναδέλφους του, οι οποίοι δεν θέλουν να μπουν στη διαδικασία να βγουν εκτός αγοράς και αυτό επειδή δεν επιθυμούν να χάσουν τα έσοδα από τις ναυλώσεις. Οριακή κερδοφορία «βλέπει» όμως και για την αγορά ξηρού φορτίου τουλάχιστον για μια διετία ακόμη. Παρά τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες στη ναυτιλία και τις προβλέψεις πως η πληθώρα παραγγελιών των MRs product tankers «απειλεί» τις τιμές των ναύλων, γυρίζοντας μπούμερανγκ σε όσους επενδύουν σε αυτά, η Eastern Mediterranean Maritime Limited του Θανάση Μαρτίνου έχει έλθει σε συμφωνία με κορεάτικα ναυπηγεία για την παραγγελία δύο δεξαμενόπλοιων με συμφωνία παράδοσης εντός του έτους και option για δύο ακόμη πλοία. Η τιμή του καθενός από αυτά ανέρχεται στα 35,5 εκατ. δολάρια.
Με μια επιθετική στρατηγική ο επικεφαλής της East Med θεωρεί πως η κρίση γεννά και ευκαιρίες για ναυπηγήσεις νέων πλοίων. Ισχυρό του όπλο αποτελεί η ρευστότητα στα ταμεία της East Med και η μικρή έκθεση στον τραπεζικό δανεισμό.
Άλλωστε, από τότε που ίδρυσε (το 1991) την East Med ο πρωτότοκος γιος της οικογένειας Μαρτίνου, πάντοτε θεωρείτο τολμηρός ως προς τις επενδύσεις που έκανε με χρυσά συμβόλαια ναυλώσεων και όχι μόνο. Ξεκίνησε από την οικογενειακή επιχείρηση, την Thenamaris, αλλά γρήγορα άνοιξε τα δικά του… φτερά με την East Med και κατάφερε να την γιγαντώσει σε μια εταιρία που ελέγχει έναν στόλο από 19 δεξαμενόπλοια, 14 φορτηγά πλοία και ένα κοντέινερ, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 3 εκατ. τόνων περίπου. Αποκλειστικοί αντιπρόσωποι της East Med, η οποία έχει έδρα στο Λιχτενστάιν, είναι οι εταιρίες Intermar Chartering, η οποία καλύπτει την αγορά ναυλώσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο και Agemar Manning Agency στη Μανίλα, η οποία επιλέγει, εκπαιδεύει και απασχολεί Φιλιππινέζους καπετάνιους, αξιωματικούς και πληρώματα για τα πλοία που διαχειρίζεται η East Med.
Έχει διατελέσει επίσης, μέλος της διοίκησης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ενώ τόσο ο ίδιος, όσο και τα αδέλφια του, Ντίνος και Ανδρέας έχουν κάνει μεγαλύτερη στροφή το τελευταίο διάστημα στο να υψώνουν ελληνική σημαία σε πολλά από τα πλοία που διαχειρίζονται, προκειμένου να στηρίξουν το εθνικό νηολόγιο, αν και δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν τονίσει πως χρειάζονται καίριες παρεμβάσεις για να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας και να την προτιμούν περισσότεροι εφοπλιστές.
ΤΟ ΠΛΟΥΣΙΟ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΟ ΕΡΓΟ
Ευεργέτης του Οικουμενικού Πατριαρχείου και φιλότεχνος
Ο Θανάσης Μαρτίνος θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους ευεργέτες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ενώ το φιλανθρωπικό του έργο, αν και δεν του αρέσει να το «διαφημίζει», είναι παροιμιώδες. Με χορηγία της οικογένειάς του, πραγματοποιήθηκε πριν από δυόμισι χρόνια η εκ βάθρων ανακαίνιση του ιερού ναού του Αγίου Δημητρίου στην Πρίγκηπο, η οποία, όπως είχε δηλώσει τότε ο εφοπλιστής, «είναι μια όαση Ορθοδοξίας εκτός Ελλάδος και πόλος έλξης για πολλούς Έλληνες προσκυνητές που έρχονται από την πατρίδα μας».
Μεγάλες δωρεές, όμως, έχει πραγματοποιήσει σε πολλές ακόμη εκκλησίες, ενώ έχουν δοθεί και σημαντικές υποτροφίες στη μνήμη της κόρης του Αθηνάς, την οποία έχασε σε ηλικία μόλις 20 ετών.
Ήταν μία από τις πιο δύσκολες στιγμές για τον εφοπλιστή, την σύζυγό του, Μαρίνα Μποφτζώκα και τις άλλες δύο κόρες τους, Γεωργία και Μαρίνα. Η είδηση είχε προκαλέσει σοκ στον ναυτιλιακό κόσμο, ενώ για μεγάλο χρονικό διάστημα το σπίτι της οικογένειας στο Καβούρι δεν άνοιγε τις πόρτες του όπως παλιά για να υποδεχτεί κόσμο.
Πριν από μερικές βδομάδες, άλλη μια χορηγία από την γνωστή εφοπλιστική οικογένεια έλαβε χώρα. Εγκαινιάστηκε το πρώτο οικολογικό πάρκο στην Γλυφάδα, παρουσία της οικογένειας Μαρτίνου, από τον Μητροπολίτη Βούλας-Γλυφάδας- Βουλιαγμένης, Παύλο και τον δήμαρχο, Κώστα Κόκκορη, ο οποίος ευχαρίστησε ιδιαιτέρως τη μητέρα του Θανάση Μαρτίνου, Αθηνά.
Ένα άλλο μεγάλο κομμάτι του χρόνου του ο Θανάσης Μαρτίνος το αφιερώνει και στα έργα αντίκες, τα οποία θαυμάζει και οι πληροφορίες τον φέρουν να έχει μια σπάνια συλλογή. Πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά τα πράγματα όταν ο πατέρας του, ο Γιάννης Μαρτίνος από την Αρκαδία, ήταν αντικέρ. Τα πρώτα χρήματα της οικογένειας άλλωστε συγκεντρώθηκαν από το μαγαζί με τις αντίκες που διατηρούσε ο πατέρας τους στην οδό Πανδρόσου 50, που σήμερα λειτουργεί υπό τη διαχείριση της κόρης του, Ελένης Μαρτίνου.
ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΑ ΑΔΕΛΦΙΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΑ 100 ΠΛΟΙΑ
Από τη «συγκατοίκηση» στις διαφορετικές επιχειρήσεις
Όταν το 1991 ο πρωτότοκος γιος της οικογένειας Μαρτίνου πήρε την απόφαση να ιδρύσει τη δική του εταιρία και αποχώρησε από την οικογενειακή επιχείρηση Thenamaris, πολλοί ήταν εκείνοι που υποστήριξαν πως «τα έσπασε» με τους αδελφούς του, Ντίνο και Ανδρέα.
Η πραγματικότητα ήταν όμως, διαφορετική. Μπορεί η «συγκατοίκηση» μετά την απόσυρση της μητέρας τους και ψυχής της Thenamaris από την ενεργό δράση να ήταν πιο δύσκολη, καθώς και οι τρεις είναι οξυδερκείς και με μεγάλη «ορμή» στο επιχειρείν, όμως, στο μυαλό τους είχαν κάτι άλλο: να δημιουργήσουν τρεις διαφορετικές οντότητες που θα διαχειρίζονταν έναν σημαντικό αριθμό πλοίων και το συνολικό τους χαρτοφυλάκιο θα ξεπερνούσε τα 100 πλοία, όπως συμβαίνει σήμερα, γεγονός που τους κατατάσσει στη λίστα με τους ισχυρότερους εφοπλιστές στον κόσμο.
Άλλωστε, το σχέδιό τους αυτό κατέστησε τις εταιρίες πολύ πιο λειτουργικές ως προς την διαχείριση. Κατά τ’ άλλα και οι τρεις αδελφοί είναι ενωμένοι σαν μια γροθιά και πολλές φορές οι δύο μικρότεροι ζητούν τις συμβουλές του μεγαλύτερου αδελφού τους, Θανάση.
Ο Ντίνος Μαρτίνος ελέγχει το επιχειρηματικό «τέκνο» της μητέρας τους, Αθηνάς, την Thenamaris, η οποία διαθέτει έναν στόλο από 41 πλοία, 31 τάνκερ και 10 φορτηγά, ενώ εσχάτως έχει προχωρήσει και σε ένα μπαράζ παραγγελιών τριών πλοίων LNG θέλοντας να αξιοποιήσει τη δυναμική και τις προοπτικές που παρουσιάζει ο κλάδος μεταφοράς φυσικού αερίου με ημερομηνία παράδοσης ως το 2014.
Ο Ανδρέας Μαρτίνος, ο οποίος πολύ γρήγορα ακολούθησε τα «χνάρια» του Θανάση και ίδρυσε και εκείνος την δική του εταιρία, τη Minerva Marine, διαχειρίζεται έναν στόλο 35 πλοίων, 34 δεξαμενόπλοιων και 1 φορτηγού, που η χωρητικότητά τους φτάνει στα 3.860.630 dwt.
Και οι τρεις από το 1993 μέχρι σήμερα υπολογίζεται πως έχουν παραγγείλει περισσότερα από 90 νέα πλοία, ενώ έχουν πλούσια δράση και στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων. Και οι τρεις, αλλά κυρίως ο Θανάσης και ο Ντίνος εμφανίζονται αρκετά δραστήριοι στην αγορά των second hand και έχουν αποδείξει ότι διαθέτουν αισθητήριο για επενδυτικές ευκαιρίες με πολλές πετυχημένες συμφωνίες στο ενεργητικό τους.
Μία από αυτές ήταν πριν από τρία χρόνια περίπου, όταν ο Θανάσης Μαρτίνος προχώρησε στην αγορά δύο μεταχειρισμένων πλοίων σε τιμές ευκαιρίας, καθώς υπολογίζεται πως ήταν έως 70% χαμηλότερες από τα επίπεδα τιμών που ίσχυαν έναν χρόνο νωρίτερα, το καλοκαίρι του 2008. Όπως άλλωστε επισημαίνουν διάφοροι ναυλομεσιτικοί κύκλοι, τον εφοπλιστή Θανάση Μαρτίνο τον συνοδεύει η φήμη ενός ανθρώπου που ξέρει να επιλέγει τη σωστή στιγμή για επενδύσεις στη ναυτιλία.