Οι νέες επενδύσεις των 150 εκ. ευρώ, ο ανταγωνισμός, οι άστοχες κινήσεις του παρελθόντος και τα σχέδια για τα Intersport.
Τα εγκαίνια του πέμπτου εν Ελλάδι καταστήματος ΙΚΕΑ στα Γιάννενα πριν από δύο βδομάδες ήταν ένα από τα στοιχήματα που είχε βάλει με τον εαυτό του ο Βασίλης Φουρλής, ώστε να το πετύχει παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία στην εποχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Το ίδιο στοίχημα με εκείνο για επέκταση στη γειτονική Βουλγαρία και την εφαρμογή ενός επενδυτικού πλάνου 150 εκατ. ευρώ μέσα στα επόμενα χρόνια.
Οι δυσκολίες άλλωστε, από τότε που με μια βαλίτσα πωλητή ξεκίνησε το «ταξίδι» της οικογενειακής επιχείρησης, δεν τον πτόησαν ποτέ, αλλά αντίθετα τον πείσμωναν. Ήταν ακριβώς το πείσμα αυτό που πριν από μια δεκαετία τον έφερε στο στρατηγείο του Σουηδού «πατριάρχη» των ΙΚΕΑ, Ίνγκραντ Κάμπραντ και μετά από επίμονες διαπραγματεύσεις τον έπεισε να δραστηριοποιηθεί και στη μικρή μέχρι τότε για τη σουηδική κουλτούρα Ελλάδα.
Ένα deal- σταθμός στην επιχειρηματική του διαδρομή, αφού σήμερα παρά την ύφεση, τις περικοπές στο εισόδημα των καταναλωτών και το δυσχερές οικονομικό περιβάλλον, τα ΙΚΕΑ έχουν γίνει σημείο αναφοράς στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού, ανακατεύοντας την «τράπουλα» του ανταγωνισμού. Όχι, ότι η «ναυαρχίδα» του ομίλου βγήκε αλώβητη από την κρίση, καθώς το τρίτο τρίμηνο είδε τα κέρδη της να υποχωρούν κατά 63%, με πολλούς μικρότερους αντιπάλους της να αποδίδουν την πτώση και στο ότι κάποια προϊόντα της πωλούνται ακριβότερα στη χώρα μας σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, αλλά η μικρή μείωση των πωλήσεων κατά 2,6%, αγγίζοντας τα 224 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο εξισορρόπησε την κατάσταση.
Άλλωστε ο όμιλος Φουρλή εδώ και 51 χρόνια επιχειρηματικής δραστηριότητας έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου και έχει κατορθώσει να αντέξει τον ανηλεή ανταγωνισμό αντίπαλων εταιρειών από τότε που ακόμη στη «Fourlis» ανήκε και ποσοστό του Κωτσόβολου και του «Ράδιο Αθήναι», τον φονικό σεισμό του 1999 που έπληξε τις εγκαταστάσεις Fourlis- Europa προκαλώντας τον θάνατο έξι εργαζόμενων και τις διάφορες «τρικλοποδιές» που κατά καιρούς προσπάθησαν να του βάλουν ορισμένοι συνεργάτες, όπως ο κορεάτικος κολοσσός της Samsung, με τον οποίο συνεργαζόταν στον τομέα των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών μέχρι τον περασμένο Φλεβάρη.
Ό, τι δεν τον σκοτώνει τον κάνει πιο δυνατό τον Βασίλη Φουρλή και επειδή είναι και άνθρωπος αισιόδοξος από τη φύση του που του αρέσει να βλέπει «το ποτήρι μισογεμάτο», όπως υποστηρίζει ο ίδιος, μαθαίνει από τα λάθη του, ξεπερνά τα εμπόδια και βάζει τον πήχη ακόμη πιο ψηλά. Τόσο για τον ίδιο, όσο και για τους μετόχους που εμπιστεύονται την εταιρεία, η οποία διαθέτει ισχυρή κεφαλαιακή επάρκεια και παρά τη μείωση, παραμένει κερδοφόρα. Δεν είναι τυχαίο πως χρηματιστηριακές αναλύσεις της Proton ή της Deutsche Bank κατά καιρούς έχουν δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στη μετοχή της «Φουρλής» χαρακτηρίζοντάς την «παντός καιρού».
Οι επόμενες κινήσεις
Αυτό που αναγνωρίζουν φίλοι και αντίπαλοι στον Βασίλη Φουρλή είναι ότι «χτίζει» περισσότερο το image του ομίλου, παρά το δικό του. Γι’ αυτό και δεν έχει διστάσει να παραδεχτεί αστοχίες που έγιναν κατά καιρούς σε ορισμένα επιχειρηματικά εγχειρήματα, λέγοντας χαρακτηριστικά πως το πάθημα γίνεται μάθημα για να αποφευχθούν τα ίδια λάθη και στο μέλλον. Κάτι τέτοιο συνέβη και στην περίπτωση του υπερκαταστήματος ΙΚΕΑ στη Λάρισα, που το πρώτο τρίμηνο λειτουργίας του μέχρι τις αρχές του 2010, δεν είχε ανταποκριθεί στις αρχικές προσδοκίες επισκεψιμότητας που υπήρχαν, αλλά με μια δέσμη διορθωτικών κινήσεων διεύρυναν την πελατειακή βάση από όμορους νομούς και πλέον συμβάλλει θετικά στον συνολικό τζίρο. Αυτό το γεγονός είναι που τον «δίδαξε» ότι έπρεπε να αλλάξει το πλάνο διείσδυσης στις υπόλοιπες επαρχιακές πόλεις, όπου επέλεξε να επεκταθεί. Γι’ αυτό και στα Γιάννενα προετοίμαζε εδώ και έναν χρόνο τις προωθητικές ενέργειες για να αποκτήσει πρόσβαση στη συνείδηση όχι μόνο των εγχώριων καταναλωτών, αλλά και εκείνων από άλλες περιοχές και κυρίως τη Ν. Αλβανία ελέω γεωγραφικής εγγύτητας. Και ας συνάντησε και εκεί, όπως παλιότερα και στη Λάρισα, την σφοδρή αντίδραση τοπικών εμπορικών συλλόγων που μίλησαν για αθέμιτο ανταγωνισμό του σουηδικού κολοσσού λόγω των διαφημίσεων που έκανε μπροστά από τα μαγαζιά επίπλων μικροεπαγγελματιών, αλλά και εξαπέλυσαν πυρά κατά της δημοτικής Αρχής που ευνοεί την ανάπτυξη υπερκαταστημάτων που βάζουν «ταφόπλακα» στις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις της περιοχής.
Στα επόμενα σχέδια του προέδρου του ομίλου, Βασίλη Φουρλή και των ξαδέλφων του που βρίσκονται στη διοίκηση, ακολουθώντας το «η ισχύς εν τη ενώσει», είναι η αναζήτηση ακινήτων για τη δημιουργία ενός ακόμη ΙΚΕΑ στην Αθήνα, ενός στην Κρήτη και ενός στη Θράκη. Παράλληλα, έχει ρίξει το επενδυτικό του βάρος, εκτός από την Κύπρο και στη Βουλγαρία, όπου τον Ιούνιο θεμελίωσε το νέο κατάστημα στο εμπορικό κέντρο της Danaos Shipping του εφοπλιστή δρ Ιωάννη Κούστα, με τον οποίο διατηρούν φιλικές σχέσεις. Μια επένδυση ύψους 50 εκατ. ευρώ.
Στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, το πρώτο αντικείμενο των επιχειρήσεων Φουρλή, κύκλοι της εταιρείας ισχυρίζονται πως βρίσκονται κοντά σε συμφωνία για την αντιπροσώπευση ή ακόμη και την εξαγορά ενός σημαντικού brand, αντισταθμίζοντας έτσι και τις επιπτώσεις από το «διαζύγιο» με την κορεατική Samsung. Αιτία του… χωρισμού ήταν το ότι οι Κορεάτες ήθελαν να συνεχίσουν αυτόνομα στην ελληνική αγορά και όχι μέσω αντιπροσώπευσης.
Intersport
Με φιλοσοφία που θέλει να υπάρχει διασπορά των επενδύσεων, ο τομέας της αθλητικής ένδυσης αποτελούσε ανέκαθεν δέλεαρ για τον Βασίλη Φουρλή, αφού πιστεύει πως ποτέ δεν θα «προδώσει» τον όμιλο και υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης, καθώς ο ανταγωνισμός από μεγάλες αλυσίδες είναι πιο περιορισμένος.
Κάπως έτσι αποφάσισε να δημιουργήσει την αλυσίδα Intersport, το δίκτυο της οποίας αριθμεί 55 σημεία πώλησης εκ των οποίων τα 33 στην Ελλάδα, 16 στη Ρουμανία, 4 στη Βουλγαρία και 2 στην Κύπρο.
Μέχρι τώρα έχουν επενδυθεί κεφάλαια ύψους 30 εκατ. ευρώ, ενώ το 2011 θα γίνει επιλεκτική ανάπτυξη του δικτύου λόγω της κρίσης. Χαρακτηριστικό είναι πως τα προηγούμενα χρόνια ο Βασίλης Φουρλής εγκαινίαζε κατ’ έτος 7-10 νέα καταστήματα, φέτος προβλέπει 3-4.
Πέρυσι ο ενοποιημένος τζίρος της Intersport διαμορφώθηκε στα 80,3 εκατ. ευρώ, τα καθαρά κέρδη στα 6 εκ. ευρώ και το μερίδιο αγοράς στο 19%.
Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΓΕΝΙΑ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Ο ανταγωνιστής ξάδελφος Παύλος και ο… αναβάτης Αλέξανδρος
Η δεύτερη γενιά των Φουρλήδων, από τότε που ο πατέρας του Βασίλη και της Λήδας, Στέλιος μαζί με τα αδέλφια του, τους παραχώρησαν τα ηνία της διοίκησης του ομίλου «Fourlis Europa», δεν είχαν χωρίσει ποτέ.
Ο καθένας έχει τις δικές του αρμοδιότητες, αλλά όλοι μαζί παίρνουν τις σημαντικές αποφάσεις για την στρατηγική της επιχείρησης.
Ο μόνος που θέλησε να αυτονομηθεί από την οικογένεια, μετά από πολλά χρόνια συνεργασίας με τα ξαδέλφια του ήταν ο Παύλος Φουρλής. Πριν από πέντε χρόνια περίπου, δέχτηκε την πρόταση που του έκαναν Γάλλοι εκπρόσωποι της «Leroy Merlin» για να αναλάβει τη νέα εταιρεία που θα εκπροσωπεί το brand στην Ελλάδα, συμμετέχοντας με ποσοστό 40% στο μετοχικό κεφάλαιο. Πρόταση αρκετά δελεαστική, καθώς πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους πολυεθνικούς κολοσσούς στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού και των υλικών κατασκευής που «μετρά» 340 καταστήματα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στην ουσία πρόκειται για μια ανταγωνιστική των ΙΚΕΑ εταιρεία γι’ αυτό και πολλοί μίλησαν για ενδοοικογενειακούς τριγμούς μεταξύ των δύο ξάδελφων, Βασίλη- Παύλου με ψυχρές σχέσεις ανάμεσά τους αρχικά. Στο πέρασμα των χρόνων όμως, οι σχέσεις αποκαταστάθηκαν και η «χρυσή τομή» βρέθηκε με τα ΙΚΕΑ και Leroy Merlin να λειτουργούν περισσότερο συμπληρωματικά, παρά ανταγωνιστικά ως προς τα προϊόντα που έχουν στα ράφια τους. Δεν είναι τυχαίο πως σε ορισμένα από τα καταστήματα των ΙΚΕΑ, ακριβώς δίπλα ή σε κοντινή απόσταση δημιουργούνται και Leroy Merlin.
Εκτός από τον Βασίλη Φουρλή, γιο του Στέλιου, ο οποίος έχει τη γενική επιστασία του ομίλου υπό τις συμβουλές του πατέρα του πάντα, που αποτελεί το δεξί του χέρι, τον συμβουλεύει, τον καθοδηγεί, τον επιβραβεύει, αλλά και τον ψέγει για κάποιες άστοχες ενέργειές του, στη διοίκηση συμμετέχουν η αδελφή του Λήδα, η Δάφνη και ο Αλέξανδρος Φουρλής.
Ο τελευταίος, γιος του Ηλία Φουρλή, είναι ο μικρότερος όλων και κατέχει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στην «Ευρωηλεκτρική Α.Ε» που μετονομάστηκε σε Fourlis Trade. Αυτό, όμως, που τον διαφοροποιεί από τα ξαδέλφια του είναι η αδυναμία του στα άλογα και στους αγώνες ιππασίας. Μάλιστα, έχει διακριθεί τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό και αγωνίζεται πάντα με τα ελληνικά χρώματα σε αυτό το όχι και τόσο δημοφιλές άθλημα για τη χώρα μας. Κάθε πρωί ξεκινά από το σπίτι του και πηγαίνει μέχρι τον Ιππικό Όμιλο Αμαρουσίου ώστε να δει από κοντά τα άλογα που διαθέτει.
Στην οικογενειακή επιχείρηση των Φουρλήδων συμμετέχουν και οι δύο γυναίκες: η Λήδα και η Δάφνη, οι οποίες έχουν αναλάβει τη θέση της προέδρου και αντιπροέδρου στην «Intersport», ενώ η δεύτερη είναι και αντιπρόεδρος στην εταιρεία «Ευρωηλεκτρική». Μαζί είχαν αναλάβει με επιτυχία τα εγκαίνια των καταστημάτων σε Ελλάδα και εξωτερικό και φυσικά συμμετέχουν ενεργά και στις υπόλοιπες δραστηριότητες του ομίλου, όσον αφορά κυρίως στις δημόσιες σχέσεις.
Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΩΔΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗ
Τα «πέτρινα» χρόνια και το big deal με την Dixons
Η διαδρομή της Φουρλής ξεκινάει από την οδό Σανταρόζα, κάπου στις αρχές της δεκαετίας του ’50, μόλις η Ελλάδα είχε βγει από μια ιδιαίτερα ταραγμένη πολιτικά και κοινωνικά περίοδο.
Οι τέσσερις ιδρυτές της, τα αδέλφια Τάσος, Στέλιος, Γιάννης και Ηλίας ίδρυσαν μια εταιρεία, που έφερνε αερόθερμα και απορροφητήρες Junker+Ruh, ψυγεία Linde και ραδιόφωνα ERRES και μετά από μια σταθερά ανοδική πορεία το 1988 περνά το «κατώφλι» της Σοφοκλέους.
Ωστόσο, ο όμιλος μια δεκαετία πριν πέρασε και πέτρινα χρόνια. Κάποιες άστοχες περιπτώσεις επενδύσεων, τον οδήγησαν ένα βήμα πριν από την οικονομική κατάρρευση, αλλά λίγο πριν τον «γκρεμό» η νέα γενιά με επικεφαλής τον Βασίλη Φουρλή έκαναν δυναμικό comeback και εγκαινίασαν νέες αλυσίδες που τους απέφεραν σημαντικά κέρδη.
Ενώ το μέλλον διαφαινόταν ρόδινο, ο ανταγωνισμός στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη και το ράλι προσφορών και δόσεων που πρώτη η οικογένεια Φουρλή εγκαινίασε στα καταστήματά της «Κωτσόβολος» και «Ράδιο Αθήναι»- όταν εκείνες ανήκαν στον όμιλο- δημιούργησαν προβλήματα στην εταιρεία. Τη «χαριστική βολή» έδωσε ο σεισμός του 1999, ο οποίος με τον θάνατο έξι εργαζομένων, έπληξε το κύρος της φίρμας, ενώ είναι ένα γεγονός το οποίο δεν ξεπέρασε ποτέ η οικογένεια. Από την πρώτη στιγμή μάλιστα βρέθηκαν στο πλευρό των οικογενειών των θυμάτων, τόσο οικονομικά όσο και ηθικά.
Από τότε και μέχρι το 2005, η διοίκηση προσπαθούσε να περιορίσει την «αιμορραγία» στις πωλήσεις της λιανικής, ενώ ήδη εξύφαιναν σχέδια στο μυαλό τους για να κάνουν μεγαλύτερη στροφή στους τομείς του οικιακού εξοπλισμού και της αθλητικής ένδυσης.
Την ίδια εποχή, βλέποντας πως τα ηλεκτρικά είδη περνούν… κρίση, προχωρούν στο «χρυσό deal» της πώλησης της αλυσίδας «Κωτσόβολος» στον βρετανικό κολοσσό «Dixons», έναντι 70 εκατ. ευρώ. Παρά το ότι οι επιχειρηματικοί δρόμοι με τον μεγαλομέτοχο της «Κωτσόβολος», την οικογένεια Παράβαλου χώρισαν, διατηρούν άριστες φιλικές σχέσεις, αφού είναι και γείτονες στο Μαίναλο Αρκαδίας, όπου διατηρούν τις πολυτελείς εξοχικές κατοικίες τους.
ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ
• Το άνοιγμα του καταστήματος ΙΚΕΑ στη Σόφια της Βουλγαρίας με χρονοδιάγραμμα λειτουργίας το τρίτο τρίμηνο του 2011
• Επέκταση του δικτύου του σουηδικού κολοσσού και στην Ελλάδα με άλλα τρία καταστήματα σε Αθήνα, Κρήτη και Θράκη
• Δημιουργία 3- 4 νέων σημείων πώλησης της αλυσίδας ειδών αθλητικής ένδυσης Intersport
• Προωθητικές ενέργειες για την προσέλκυση περισσοτέρων επισκεπτών στις επαρχιακές πόλεις
Αντιπροσώπευση ή εξαγορά εταιρείας ηλεκτρικών ειδών για την ενίσχυση της Fourlis Trades σε Ελλάδα- εξωτερικό
Της Εύης Κατσώλη