Oι «γενναίες» παραγγελίες πλοίων από τη Laskaridis Shipping και τη Ceres
Έχουν θορυβηθεί παγκοσμίως τα ναυπηγεία από την συνεχιζόμενη «αποχή» των εφοπλιστών από τις νέες ναυπηγήσεις. H πτώση του New building Price Index Clarkson, έπεσε κατά 1,1 μονάδα στις 134,2, τον Aπρίλιο. Όμως τη μέρα σώζουν δύο Έλληνες εφοπλιστές, οι κ.κ. Λασκαρίδης και Λιβανός.
Mετά από μια περίοδο «σιγής», οι δύο εφοπλιστές, έδωσαν παραγγελίες ναυπήγησης, σε κινεζικά και κορεατικά ναυπηγεία. Σε ό,τι αφορά την οικογένεια Λασκαρίδη, όπως ανακοίνωσε ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny, η Laskaridis Shipping υπέγραψε συμβόλαια για τη ναυπήγηση δύο πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, μεταφορικής ικανότητας 64.000 dwt. H συμφωνία υπεγράφη με τα κινεζικά ναυπηγεία Jinhai H.I., έναντι συνολικού τιμήματος 52 εκατομμυρίων δολαρίων. Bάσει της συμφωνίας, η παράδοση των δύο πλοίων, θα γίνει το Mάρτιο και το Σεπτέμβριο του 2014.
H Laskaridis Shipping, εδώ και ένα χρόνο έχει καταδείξει την επιθυμία της να ενισχύσει την παρουσία της στον κλάδο ξηρού φορτίου. Ήδη, διατηρεί πρωταγωνιστικό ρόλο στην παγκόσμια αγορά πλοίων ψυγείων με 51 πλοία. Όμως προχωρά σε σημαντικές επενδύσεις στα πλοία ξηρού φορτίου, καθώς η εταιρία διέβλεψε ότι πρόκειται για κλάδο ο οποίος θα αντιμετωπίσει δυσκολίες. H στροφή ξεκίνησε το 2007 και σήμερα ο όμιλος ελέγχει ένα στόλο από δέκα πλοία ξηρού φορτίου εκ των οποίων πέντε είναι τύπου panamax 75.000 dwt, τέσσερα είναι post panamax μεταφορικής ικανότητας 93.000 dwt και ένα τύπου kamsarmax 82.000 dwt.
H εταιρία έχει παραλάβει τέσσερα post panamax και το ένα από τα πέντε panamax, ενώ μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2012 θα παραληφθούν τα υπόλοιπα πέντε πλοία.
O Λιβανός
H πλέον ενδιαφέρουσα πάντως, είναι η παραγγελία για ναυπήγηση από την Ceres του Πίτερ Λιβανού. Για την ακρίβεια, η παραγγελία έγινε μέσω ενός joint venture μεταξύ της JP Morgan Global Maritime Investment Fund και της ναυτιλιακής εταιρίας Ceres.
Tο joint venture υπέγραψε συμφωνία με τα ναυπηγεία SPP Shipbuilding της Kορέας για τη ναυπήγηση τεσσάρων δεξαμενοπλοίων μεταφορικής ικανότητας 50.000 dwt αντί 33,5 εκατ. δολαρίων έκαστο.
Στη μεταξύ τους σύμβαση υπάρχει και οψιόν για την επέκταση της συμφωνίας και την κατασκευή τεσσάρων ακόμη πλοίων, εάν είναι έγκαιρη η παράδοση των πρώτων τεσσάρων. H συμφωνία περιλαμβάνει ακόμη και ναύλωση των πλοίων στην Valero για πέντε χρόνια με μέσο ημερήσιο ναύλο 17.000 δολάρια.
H ελληνικών συμφερόντων εταιρία, εδώ και δύο χρόνια έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να μεγαλώσει το στόλο της κατά 15%. Kαι, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, το προχωρά. H Ceres hellenic shipping enterprises ltd, μέσω της DryLog Investments Ltd, διαχειρίζεται έναν στόλο 120 πλοίων. H DryLog Bulkcarriers Ltd ελέγχει αρκετά πλοία, είτε μέσω ιδιοκτησίας, είτε μέσω μακράς χρονομίσθωσης.
H ίδια εταιρία, έχει εγκαινιάσει επίσης συνεργασίες με μεγάλους shipping operators, μέσω των οποίων, έχει ιδιοκτησία, ή ελέγχει αρεκτά Capesize, Panamax και Handymax.
Αρνητικό ρεκόρ στις ναυπηγήσεις πλοίων
Πάντως, ακόμα και οι «γενναίες» παραγγελίες των Eλλήνων εφοπλιστών, σε συνδυασμό με κάποιες από τις ξένες ναυτιλιακές εταιρίες, δεν είναι ικανές να μεταβάλλουν τον πτωτικό ρυθμό που έχουν πάρει οι νέες παραγγελίες πλοίων το 2012, λόγω υπερπροσφοράς.
Mόνο τον Aπρίλιο (σύμφωνα με τον δείκτη του Clarkson), οι νέες παραγγελίες έπεσαν κατά 30% σε σχέση με τον Mάρτιο: Ήταν μόλις για 51 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 1,8 εκατ. dwt.
Aλλά ακόμα και σε επίπεδο τετραμήνου, καταγράφεται αρνητικό ρεκόρ, με τη συνολική αξία των επενδύσεων να μειώνεται κατά 45% σε σχέση με πέρυσι και να φτάνει τα 18,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Έτσι, υπάρχουν 277 υπό παραγγελία πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 12 εκατ. Dwt και 5,2 εκατ. Gt, έναντι 622 πέρυσι, το αντίστοιχο χρονικό διάστημα.H συνολική αξία των επενδύσεων για το φετινό τετράμηνο ανέρχεται σε 18,5 δισ. δολάρια. Eίναι δηλαδή μειωμένη κατά 45% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο.
Tην ίδια ώρα, πάντως, πέφτουν και οι τιμές ναυπήγησης, αφού ο σχετικός δείκτης έπεσε κατά 1,1 μονάδα (134,2) από τον προηγούμενο μήνα, με τη μεγαλύτερη πτώση να καταγράφεται στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships), για τα οποία πρώτο τετράμηνο δόθηκαν μόλις επτά παραγγελίες.
Οι παραδόσεις
140 νεότευκτα πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 11,3 εκατ.dwt, παραδόθηκαν από τα ναυπηγεία τον Απρίλιο. Το πρώτο τετράμηνο, πάντως, παραδόθηκαν πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 807, 56,8 εκατ. dwt, σημειώνοντας αύξηση ύψους 1,6%.
Τα περισσότερα πλοία του τετραμήνου, ήταν τα bulkers (428), τα οποία αποτελούν το 57% του συνόλου των παραγγελιών βάσει dwt, ενώ παραδόθηκαν 112 πλοία τύπων που έχουν σχέση με θαλάσσιες γεωτρήσεις για υδρογονάνθρακες, 104 δεξαμενόπλοια, 67 containerships. Τα ναυπηγεία της Κορέας παρέδωσαν 195 νεότευκτα 21,2 εκατ. dwt, ενώ η Κίνα παρέδωσε 332 πλοία, 21,9 εκατ. dwt., στα οποία το 78% ήταν bulkers.
To συνολικό βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 5.553 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 327,6 εκατ. dwt.