Οι ζημιές, η πτώση των πωλήσεων και η αναζήτηση λύσης
Οι ζημιές και το ούτως ή άλλως δυσμενές κλίμα που διέρχεται η χώρα και οι επιχειρήσεις είναι οι αιτίες που «αναγκάζουν» πολλές ελληνικές εταιρίες να βγαίνουν στο «σφυρί» και τους επιχειρηματίες τους να ψάχνουν σανίδα – σωτηρίας. Στρατηγικό επενδυτή. Προτάσεις συνεργασίας. Πώληση ενός μικρού ποσοστού ή ακόμα και του συνόλου των μετοχών.
Προς αυτή την κατεύθυνση φαίνεται να στρέφονται δύο εταιρίες και οι δύο βορειοελλαδίτικες, καθώς πέρα από τις επαφές που έχουν γίνει, άνθρωποι των επιχειρηματιών «ψάχνουν» λύσεις στην ελληνική και ξένη αγορά. Η εταιρία επίπλων Δρομέας, του Θ. και Γ. Παπαναγιώτου σε μια αγορά που κυριολεκτικά λυγίζει από την κρίση και η εταιρία γαλακτοβιομηχανίας Εβροφάρμα (Πασχάλης και Αθ. Παπαζηλάκης), η οποία δραστηριοποιείται κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα και μέχρι τώρα δεν κατάφερε τον πιο σημαντικό ίσως στόχο που είχε θέσει. Την απορρόφησή της από μια άλλη ελληνική γαλακτοβιομηχανία.
Η Εβροφάρμα
Το ζητούμενο για την Εβροφάρμα είναι τα κεφάλαια εκείνα που θα της επιτρέψουν να μπει πιο ανταγωνιστικά στην αγορά, να επεκτείνει το δίκτυό της, να μεγαλώσει την πρόσβαση της στις διεθνείς αγορές. Άλλωστε οι εξαγωγές στραγγιστής γιαούρτης, φέτας και βιολογικής φέτας, πραγματοποιούνται πλέον σε 10 χώρες και ανήλθαν στο 10,74% του συνολικού τζίρου, αυξημένες κατά 42% γεγονός που δείχνει ποια πορεία πρέπει να ακολουθήσει η βορειοελλαδίτικη γαλακτοβιομηχανία. Η Εβροφάρμα εμφάνισε ζημιές στο α’ τρίμηνο 2012 έναντι κερδών στο αντίστοιο περσινό διάστημα, κυρίως λόγω των υψηλών τιμών παραγωγού, όπως και των υψηλών εξόδων διανομής του φρέσκου γάλακτος.
Συγκεκριμένα, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών ανήλθε σε 7,076 εκατ. ευρώ, έναντι 6,992 εκατ. ευρώ από 7,006 εκατ. ευρώ. Τα προ φόρων ενοποιημένα αποτελέσματα ήταν ζημίες 447.000 ευρώ, έναντι κερδών 61.000 ευρώ. Στα εταιρικά οι ζημίες ανήλθαν σε 692.000 ευρώ, έναντι κερδών επίσης.
Ωστόσο, αυξημένος κατά 3,31% έκλεισε ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της Εβφροφάρμα κατά τη χρήση του 2011 και ανήλθε στα 29.548 E έναντι 28.601 E του 2010. Σύμφωνα με τη διοίκηση, το αποτέλεσμα επηρεάστηκε δυσμενώς, αφενός από τις αυστηρές προβλέψεις που σχηματίστηκαν και αφετέρου από το υψηλό τραπεζικό κόστος, καθώς επίσης και από την εκτίναξη κατά 15% του κόστους της α’ ύλης. Είναι ευνόητο ότι οι επιπτώσεις του γενικότερους οικονομικού περιβάλλοντος, που απαιτεί εκπτωτική πολιτική στις τιμές των προϊόντων, προκειμένου να περιοριστεί η μειωμένη ζήτηση, αποτυπώνονται στα αποτελέσματα της εταιρίας.
Ο Δρομέας
Η «Παπαναγιώτου ΑΒΕΕΑ – Δρομέας» είχε καταφέρει τα προηγούμενα χρόνια να έχει μια σημαντική παρουσία στο εξωτερικό. Ο Δρομέας που ανέλαβε έργο για λογαριασμό του CERN, που είχε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση (εξοπλισμός Γραφείων), είδε την αγοραστική κίνηση στο εξωτερικό να αυξάνεται κατά 3% το 6μηνο, αλλά και τον κύκλο εργασιών στο εσωτερικό να υποχωρεί στο 32%. Στη χώρα μας η αγοραστική κίνηση έχει φτάσει σε επίπεδα μείωσης 60%-65% στις πωλήσεις και το αδιέξοδο είναι ορατό. Οι ζημιές αναμενόμενες και τα «αγκάθια» των δανείων απειλούν.
Ακόμα και η επιτυχία της αναχρηματοδότησης των 21 εκατ. ευρώ των δανείων από την Εμπορική, την Πειραιώς και τη Eurobank, δεν μπορεί παρά να αποτελούν μια πρόσκαιρη «ανάσα». Όπως και η απόφαση της γενικής συνέλευσης για έκδοση ενός ή περισσοτέρων μη μετατρέψιμων κοινών ομολογιακών δανείων, συνολικού ύψους 24 εκατ. ευρώ. Η βιομηχανία επιδιώκει την επιμήκυνση των δανείων, αλλά ταυτόχρονα επιχειρεί να ανοίξει δρόμους στη Μ. Ανατολή.
Τα στελέχη της Δρομέας έχουν ενημερωθεί από τους Ακολούθους των Αραβικών Πρεσβειών για τις τρέχουσες οικονομικές και εμπορικές εξελίξεις, το επενδυτικό πλαίσιο και τα κίνητρα, την απελευθέρωση αγορών και γενικότερα το επιχειρηματικό κλίμα που επικρατεί στις αραβικές χώρες. Ο πρόεδρος της «Δρομέας» Α. Παπαναγιώτου, εκτιμά ότι το στοίχημα του Δρομέα αποτελεί η κατάκτηση των αγορών της Μέσης Ανατολής» ότι η εταιρία έχει ήδη ολοκληρώσει με έργα στη Μέση Ανατολή, όπως:
– Σαουδική Αραβία (Κέντρο Μεταφορών, Κέντρο Επικοινωνιών, (Στρατιωτικό Νοσοκομείο)
– Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (Δημαρχείο της Sharjah)
– Αίγυπτος (Διεθνή αεροδρόμια Sharm El Smeikh & Luxor)
– Αρμενία (Οργανισμός τηλεπικοινωνιών).
–
Εξαγωγές
Μ. Ανατολή και Κίνα τα ελληνικά προϊόντα
Eντυπωσιακή αύξηση σημειώνουν οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Mέση Aνατολή, τη Bόρεια Aφρική, αλλά και την Kίνα, όπως δείχνουν τα στοιχεία από το πρώτο τρίμηνο του 2012. Mεταξύ των πρώτων 15 χωρών-προορισμών των ελληνικών προϊόντων συγκαταλέγεται πλέον η Σαουδική Aραβία, στην 9η θέση από 27η το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, η Λιβύη στη 14η θέση και το Iσραήλ στη 15η θέση. Συνολικά, οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 98% προς τη Mέση Aνατολή και τη Bόρεια Aφρική. Aξιοσημείωτη είναι η αύξηση και προς την Kίνα, κατά 269,1%, με την τεράστια αυτή αγορά να αποτελεί πλέον τον 13ο σημαντικότερο προορισμό για τα ελληνικά προϊόντα.
Aλλαγές παρατηρούνται και στο προϊοντικό μείγμα των εξαγωγών, καθώς παρατηρείται αύξηση των εξαγωγών βιομηχανικών ειδών και πρώτων υλών, σε αντίθεση με τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων που χαρακτηρίζονται από στασιμότητα. Nέες αγορές εκτός Eυρώπης κατακτούν τα ελληνικά προϊόντα, αντισταθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό τις απώλειες από τη μείωση των εξαγωγών προς τις ευρωπαϊκές χώρες.
Oι χώρες της Bόρειας Aφρικής, της Mέσης Aνατολής, αλλά και η Kίνα εξελίσσονται σε σημαντικούς προορισμούς για τα ελληνικά προϊόντα, σύμφωνα με τα στοιχεία των εξαγωγών για το α΄ τρίμηνο του 2012. Aλλαγές παρατηρούνται και στο προϊοντικό μείγμα των εξαγωγών, καθώς παρατηρείται αύξηση των εξαγωγών βιομηχανικών ειδών και πρώτων υλών, σε αντίθεση με τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων που χαρακτηρίζονται από στασιμότητα.