Διευρύνονται οι απώλειες για τον εγχώριο αεροπορικό κλάδο, με αρνητικές συνέπειες στον τουρισμό. Η Delta Airlines, διακόπτοντας το δρομολόγιο Αθήνα – Νέα Υόρκη, έφερε στην επιφάνεια το έλλειμμα της «αεροπορικής ανταγωνιστικότητας» της Ελλάδας.
Δυστυχώς, ολοένα και περισσότερες εταιρείες μειώνουν ή και διακόπτουν πτήσεις από/ προς Αθήνα. Η Αθήνα, σαν αεροπορικός προορισμός, έχει αποψιλωθεί από τη συνείδηση αρκετών ταξιδιωτών, τόσο αναψυχής όσο και επαγγελματιών.
Η πολιτική αστάθεια μηνών, αλλά και τα επεισόδια που διαδραματιστήκαν πέρσι στο κέντρο της πρωτεύουσας προκάλεσαν σημαντικό πρόβλημα. Στις αρνητικές αυτές συγκυρίες, έρχονται να προστεθούν η μικρή αγορά της Ελλάδας, το υψηλό κόστος καυσίμων που πλήττει τις αεροπορικές, αλλά και οι υψηλές χρεώσεις του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος».
Την Αθήνα εγκατέλειψε, εδώ και αρκετό καιρό, η THAI Airways, η οποία δραστηριοποιούνταν στην Ελλάδα επί 36 χρόνια, διακόπτοντας την απευθείας σύνδεση με την Μπανγκόκ.
Το δρομολόγιο Αθήνα – Μπαχρέιν δεν εκτελείται πλέον από την Gulf Air, όπως και το Αθήνα – Πράγα από τις Τσεχικές Αερογραμμές (CSA).
Μέσω Κωνσταντινούπολης, αντί της Αθήνας που χρησιμοποιούσε μέχρι πρότινος, επέλεξε η Singapore Airlines να πραγματοποιεί τη σύνδεση με τη Σιγκαπούρη. Η Singapore αποφάσισε να αναστείλει τις πτήσεις προς Αθήνα, έπειτα από διαρκή παρουσία από το 1972! Πέρα από τη διακοπή δρομολογίων, αρκετές εταιρείες έχουν μειώσει τις συχνότητές τους. Δύο αντί τριών δρομολογίων εκτελεί πλέον η Croatia Airlines στη γραμμή Αθήνα-Ντουμπρόβνικ, ενώ η Aerosvit περιορίζει σε μία εβδομαδιαίως τις πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Οδησσού, αντί δύο που δρομολογούσε πέρυσι το καλοκαίρι.
Η φινλανδική Blue1 θα εκτελεί ένα απευθείας δρομολόγιο την εβδομάδα στη γραμμή Αθήνα – Ελσίνκι στο διάστημα 5 Μαΐου – 29 Σεπτεμβρίου και τρεις πτήσεις την εβδομάδα μεταξύ 5 Ιουλίου και 4 Αυγούστου, αντί τεσσάρων το καλοκαίρι του 2011.
Όσον αφορά τις ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, η Olympic Air έχει μειώσει αισθητά το δίκτυό της, περιορίζοντας τις πτήσεις στο εσωτερικό δίκτυο, τα Βαλκάνια, την Κωνσταντινούπολη και το Τελ Αβίβ (πρόσφατα ανεστάλησαν τα δρομολόγια προς Κάιρο και Άμστερνταμ).
Αντίστοιχα, η Aegean Airlines, η οποία διαθέτει στο δίκτυό της τις κυριότερες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως Λονδίνο, Παρίσι, Βρυξέλλες και Φρανκφούρτη, αναγκάστηκε να συρρικνώσει πέρσι τις πτήσεις της κατά 2% (κάτι αντίστοιχο έκαναν κι άλλες εταιρείες, όπως Lufthansa, Iberia, κ.ά.).
Νέα στρατηγική «Τους τελευταίους μήνες γίναμε μάρτυρες μαζικών ακυρώσεων αεροπορικών δρομολογίων με ιστορικό πτήσεων προς Αθήνα πολλών χρόνων, όπως CSA Czech Airlines, Malev, Gulf Air, Thai Airways, Delta, Continental και δυστυχώς έπονται και άλλες», αναφέρει ο Ντίνος Φραντζεσκάκης, διευθύνων σύμβουλος της Discover the World Marketing.
«Η παντελής έλλειψη πολιτικής και εθνικής στρατηγικής αερομεταφορών των ελληνικών κυβερνήσεων και η απουσία ελληνικών εταιρειών με υπερατλαντικές και υπερπόντιες πτήσεις, όπως η πάλαι ποτέ Ολυμπιακή, ξεγυμνώνουν την Ελλάδα από χρήσιμα εργαλεία εφαρμογής εθνικής στρατηγικής αερομεταφοράς για τον τουρισμό μας.
Σε συνδυασμό με τη στυγνή πολιτική της Ε.Ε., σε σχέση με την απαγόρευση οποιασδήποτε μορφής βοήθειας προς τοπικές αεροπορικές εταιρείες, αποτελεί βρόχο για τις δικές μας εταιρείες και απογυμνώνει τη χάραξη πολιτικής και υποβοήθησης του τουρισμού. Σε αντίθεση με άλλες ανταγωνιστικές χώρες, βλ. Τουρκία, όπου απλόχερα δίνονται κίνητρα ανάπτυξης στους αερομεταφορείς τους, με παράδειγμα την Turkish Airlines.
Το δυστύχημα για την Ελλάδα είναι ότι οι αεροπορικές μεταφορές συνδέονται άμεσα με τα ξενοδοχεία της πόλης, και τα νησιά του Σαρωνικού και όχι μόνο. Τα ξενοδοχεία αιμορραγούν τα τελευταία χρόνια και πολλά κλείνουν τις πόρτες τους, οι κρουαζιέρες και τα πλοία λιγοστεύουν, ο επαγγελματικός τουρισμός και τα συνέδρια μειώνονται δραστικά, αλλά επηρεάζονται και οι εμπορευματικές μεταφορές, βλ. εξαγωγές», συμπληρώνει ο κ. Φραντζεσκάκης.
Στα 65 εκατ. οι ζημιές Aegean και Olympic το 2011
ΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ συνεχή χρονιά, οι Aegean Airlines και Olympic Air σημείωσαν ζημιές. Δυστυχώς, τα μηνύματα δεν είναι ευχάριστα ούτε για το 2012, όχι μόνο για τις εγχώριες εταιρείες, αλλά για σύσσωμο τον ευρωπαϊκό κλάδο.
Έπειτα από το ναυάγιο της συγχώνευσης της Aegean Airlines με την Olympic Air της MIG, η πρώτη έχει αποκτήσει χαρακτηριστικά διεθνούς αερομεταφορέα, ενώ η δεύτερη έχει επικεντρώσει την παρουσία της στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια.
Αναλυτικότερα, παρά την άνοδο του κύκλου εργασιών κατά 13%, οι ζημιές της Aegean διευρύνθηκαν στα 27 εκατ., εξαιτίας της αλματώδους αύξησης του κόστους καυσίμων.
Το κόστος καυσίμων αυξήθηκε κατά 62 εκατ. ή 51% σε ετήσια βάση, διαμορφούμενο στα 184 εκατ. ευρώ.
Τα αποτελέσματα της Aegean θα ήταν δυσμενέστερα, αν η εταιρεία δεν είχε μειώσει λειτουργικά κόστη και προχωρήσει στον εμπλουτισμό του δικτύου εξωτερικού, ενισχύοντας παράλληλα τη θερινή παρουσία στα περιφερειακά αεροδρόμια.
«Το 2011, οι εξοικονομήσεις που προήλθαν από την ομοιογένεια του στόλου και τη βελτίωση της παραγωγικότητας δεν κάλυψαν τη σημαντική αρνητική επίδραση της κρίσης. Οι συνθήκες εξακολουθούν να παραμένουν εξαιρετικά δύσκολες, με περαιτέρω υποχώρηση της ζήτησης τους πρώτους μήνες του 2012», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Airlines Δημήτρης Γερογιάννης, σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του 2011.
«Οι προοπτικές της εταιρείας είναι συνυφασμένες με την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Ο κλάδος των αερομεταφορών, ειδικά σε ό,τι αφορά την εσωτερική ζήτηση, αναμένεται να συνεχίσει να βρίσκεται υπό πίεση, λόγω του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος του Έλληνα καταναλωτή τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια», εκτιμούν στελέχη της εταιρείας.
Από την άλλη μεριά, σε ό,τι αφορά την εισερχόμενη τουριστική κίνηση, οι ενδείξεις, για το 2012, είναι συγκεχυμένες. Από τη μια μεριά, αναμένεται να συνεχιστεί η δυναμική του προηγούμενου έτους σε ό,τι αφορά τις νέες αγορές, όπως η Ρωσία και το Ισραήλ. Ωστόσο, ανησυχητικές είναι οι, μέχρι στιγμής, ενδείξεις σε ό,τι αφορά τις αναπτυγμένες αγορές της Δυτικής Ευρώπης.
Ενδεικτικά είναι τα μεγέθη του 2011: η συνολική επιβατική κίνηση παρουσίασε αύξηση 4%, καθώς διαμορφώθηκε σε 6,5 εκατ. επιβάτες. Στο δίκτυο εξωτερικού, μεταφέρθηκαν 3,5 εκατ. επιβάτες, πετυχαίνοντας αύξηση 15%.
Αντίθετα, στο εσωτερικό δίκτυο, η κίνηση μειώθηκε κατά 6% σε 2,96 εκατ. επιβάτες (για πρώτη φορά στην ιστορία της Aegean, ο αριθμός επιβατών εξωτερικού ήταν μεγαλύτερος από εκείνον του εσωτερικού).
Στο πλαίσιο περιστολής του λειτουργικού κόστους, η εταιρεία μετέφερε το τμήμα επίγειας εξυπηρέτησης στην Goldair, ενώ συρρίκνωσε ή και κατάργησε την παρουσία της σε ζημιογόνα δρομολόγια (Βερολίνο).
Στο άλλο στρατόπεδο, η Olympic Air σημείωσε σημαντική μείωση εσόδων κατά 93,5 εκατ. ευρώ, σε σύγκριση με το 2010, έπειτα από την αξιοσημείωτη συρρίκνωση του πτητικού προγράμματος. Η Olympic Air έκλεισε πέρσι με ζημιές 37,6 εκατ., θεαματικά μικρότερες σε σχέση με το 2010.
Η εταιρεία μετέφερε, κατά τη διάρκεια του 2011, πάνω από 3,34 εκατ. επιβάτες, με σχεδόν 160 πτήσεις την ημέρα και μέσο συντελεστή πληρότητας στο 63%. Στο τέλος του 2011, το δίκτυό της συμπεριλάμβανε 40 προορισμούς, με τους προορισμούς εξωτερικού να έχουν μειωθεί σε 8, στα πλαίσια του στρατηγικού ανασχεδιασμού του δικτύου.
Στα επίπεδα του 2005 η κίνηση στην Αθήνα
Ενδεικτικό είναι ότι η κίνηση στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» συνέχισε την πτωτική πορεία για τέταρτη συνεχή χρονιά, επιστρέφοντας πέρσι στα επίπεδα του 2005. Η συνολική μείωση της κίνησης, σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, έφτασε στο 12% στο εσωτερικό, ενώ μειώθηκε 3% στο εξωτερικό.
Είναι αξιοσημείωτο ότι, κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2011, η μείωση ήταν σημαντικά μεγαλύτερη και ανήλθε στο 14% στο εσωτερικό και 10% στο εξωτερικό, καθώς κατά τους χειμερινούς μήνες οι Έλληνες επιβάτες διαμορφώνουν την κίνηση. Πάντως, και στο πρώτο τρίμηνο του 2012, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» μειώθηκε 11,1%.
Μεγαλύτερη μείωση υπέστη η κίνηση εξωτερικού με πτώση 13%. Καθοδικά κινούνται και οι κινήσεις αεροσκαφών, με πτώση 12,7%. Κι εδώ, οι πτήσεις εξωτερικού γνωρίζουν μεγαλύτερη μείωση (14,5%).
Σε αντίθεση με την αγορά αερομεταφορών στην Ελλάδα, ο ευρωπαϊκός κλάδος αερομεταφορών σημείωσε πέρσι αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 7,1% (στοιχεία της ένωσης των ευρωπαϊκών αερομεταφορέων ΑΕΑ), ενώ ο κλάδος σημείωσε παγκοσμίως αύξηση της ζήτησης κατά 5,9%, σύμφωνα με στοιχεία της ΙΑΤΑ.
Για το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» παραδοσιακά ασκείται κριτική για τις υψηλές χρεώσεις. Όσο καιρό δεν επιλύεται το ζήτημα με την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης με την κατασκευαστική εταιρεία Hochtief, το θέμα θα παραμένει στην επικαιρότητα.
Στα 1,1 δισ. οι ζημιές των ευρωπαϊκών αερομεταφορέων
Αντιμέτωπη με αρκετές δυσκολίες θα βρεθεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους η αεροπορική βιομηχανία, με την κερδοφορία των αεροπορικών εταιρειών να παραμένει υπό πίεση, εν μέσω υψηλών τιμών πετρελαίου, αντικατοπτρίζοντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος, εν μέσω κλιμάκωσης της κρίσης χρέους και επιβράδυνσης της παγκόσμιας ανάπτυξης.
Με βάση τις εκτιμήσεις της ΙΑΤΑ, η κερδοφορία των αεροπορικών αναμένεται να μειωθεί περισσότερο από 50% φέτος, από 7,9 δισ. δολάρια το 2011. Το 2010, τα κέρδη του κλάδου αερομεταφορών είχαν ανέλθει στο ποσό-ρεκόρ των 15,8 δισ. δολαρίων.
Η ΙΑΤΑ υποβάθμισε το Μάρτιο κατά 14% τις προβλέψεις της για τα καθαρά κέρδη των αεροπορικών εταιρειών, στα 3 δισ. δολάρια από 3,5 δισ. δολάρια, επικαλούμενη υψηλότερες πετρελαϊκές τιμές.
«Ο υπόλοιπος κόσμος βλέπει μείωση της κερδοφορίας. Για τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς, το επιχειρηματικό περιβάλλον επιδεινώνεται ραγδαία, με αποτέλεσμα μεγαλύτερες απώλειες», σημείωσε ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ Τόνι Τάιλερ στο ετήσιο συνέδριο της Ένωσης που διεξήχθη στο Πεκίνο.
Η ΙΑΤΑ σχεδόν διπλασίασε τις προβλέψεις της για τις απώλειες της ευρωπαϊκής αεροπορικής βιομηχανίας το 2012 στα 1,1 δισ. δολάρια, από την προηγούμενη πρόβλεψή της για απώλειες 600 εκατ. δολαρίων που κυκλοφόρησε το Μάρτιο.
Από την άλλη πλευρά, αναβάθμισε τις προβλέψεις της για τα κέρδη της Βόρειας Αμερικής, στα 1,4 δισ. δολάρια από την προηγούμενη εκτίμηση των 0,9 δισ. δολαρίων. Ενδεικτικό είναι ότι η κρίση χρέους στην Ευρώπη μπορεί να εξαλείψει τυχόν ωφέλειες από πιθανή μείωση των τιμών των καυσίμων.
Πηγή:isotimia.gr