Την κυριαρχία τους στη θάλασσα δείχνουν για ακόμη μια φορά οι Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι πηγαίνουν κόντρα στο ρεύμα της κρίσης και επενδύουν στη ναυτιλία.
Με την ναυτιλιακή Αγορά να κινείται στα ρηχά αλλά και την κάνουλα της χρηματοδότησης να έχει, σχεδόν, κλείσει, λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές τράπεζες, οι Έλληνες επένδυσαν κεφάλαια –για μεταχειρισμένα πλοία αλλά και για ναυπηγήσεις- συνολικής αξίας 5,3 δισ. δολάρια.
Οι Έλληνες εφοπλιστές δείχνουν κατά κάποιο τρόπο ποίοι είναι οι καπετάνιοι στις θάλασσες, αν αναλογιστεί κανείς ότι οι κινέζοι, για τον ίδιο λόγο, έχουν επενδύσει μόλις 1,75 δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με την Golden Destiny, στο α΄εξάμηνο του 2012, στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, έχει σημειωθεί μια ήπια υποχώρηση 9% στον αριθμό των πλοίων που άλλαξαν χέρια στη διάρκεια, συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2011, με τα πλοία bulk carriers να σημειώνουν τη μικρότερη ετήσια μείωση επενδύσεων 6%, παραμένοντας ανάμεσα στις άλλες κατηγορίες πλοίων στην πρώτη γραμμή, ενώ τα πλοία containers να παρουσιάζουν μια σημαντική αύξηση, 55%, στον αριθμό των πλοίων που άλλαξαν χέρια.
Στην αγορά των ναυπηγήσεων, έχει σημειωθεί μια ετήσια πτώση 20% στο συνολικό αριθμό παραγγελιών, με τα πλοία bulk carriers και containers να σημειώνουν αξιοσημείωτες μειώσεις, 38% και 80% αντίστοιχα, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Στην αγορά των ναυπηγήσεων, οι εξειδικευμένες κατηγορίες πλοίων, offshore και gas tankers, διατηρούν ζωντανή τη δραστηριότητα των ναυπηγείων, με τις βασικές κατηγορίες πλοίων, bulk carriers, tankers και containers, να ακολουθούν πτωτική τάση.
Συνολικά, εκτιμάται ότι έγιναν συνολικά 729 παραγγελίες πλοίων κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου, με συνολική αξία επενδυμένου κεφαλαίου πάνω από 54,4 δισ. δολάρια, ενώ 368 παραγγελίες πλοίων σημειώθηκαν με άγνωστη τιμή ναυπήγησης.
Τα ελληνικά κεφάλαια τοποθέτησαν συνολικά 70 νέες παραγγελίες, με συνολική αξία επενδυμένου κεφαλαίου πάνω από 3,6 δισ. δολάρια, ενώ 15 συνολικές παραγγελίες πλοίων σημειώθηκαν με άγνωστη τιμή ναυπήγησης.
Οι Ελληνες εξακολουθούν να κάνουν επενδύσεις, τοποθετώντας νέες παραγγελίες, τόσο στον τομέα των bulk carriers και tankers όσο και στον τομέα των containers. Καταγράφεται όμως μια μείωση ενδιαφέροντος 20% στην αγορά ναυπηγήσεων σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Για το δεύτερο τρίμηνο του 2012, όμως, φαίνεται ότι η κατάσταση έχει αλλάξει, αφού υπάρχει αύξηση παραγγελιών σε ποσοστό 26%, που οφείλεται στην εκτόξευση κατά 600% των νέων παραγγελιών σε containers, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2011.
Αγορά μεταχειρισμένων
Οι Ελληνες εμφανίζουν 13% υποχώρηση των επενδύσεων στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, από το πρώτο εξάμηνο του 2011, όταν 95 πλοία είχαν πουληθεί σε Ελληνες με αξία επενδυμένου κεφαλαίου πάνω από 2,2 δισ. δολάρια, ενώ οι Κινέζοι σημειώνουν μεγαλύτερη πτώση, 33% στο συνολικό αριθμό αγοραπωλησιών με 41% χαμηλότερη αξία επενδυμένου κεφαλαίου. Στο εξάμηνο, έχουν γίνει 83 αγορές από ελληνικών συμφερόντων εταιρείες, συνολικής αξίας 1,7 δισ. δολαρίων.
Καθώς διανύουμε το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς, οι Ελληνες επενδυτές, όπως σημειώνει η Golden Destiny, φαίνεται να διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον τους στις ναυτιλιακές επενδύσεις, παρά τις δυσκολίες στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και την κρίση της Ευρωζώνης, με έντονη δυναμική στον τομέα των bulk carriers και tankers προς την αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων.
H κινητικότητα των επενδύσεων των Ελλήνων έχει επίσης βελτιωθεί κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου, παρουσιάζοντας αύξηση 18% στο συνολικό αριθμό αγοραπωλησιών από το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς.