Τη διαμόρφωση του ΦΠΑ για τα εισιτήρια της ακτοπλοΐας, στο ίδιο ύψος με τις υπηρεσίες διαμονής στα ξενοδοχειακά καταλύματα, δηλαδή στο 6,5% ζήτησε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, στη συνάντηση που είχε το προεδρείο της με τον υπουργό Ναυτιλίας Κωνσταντίνο Μουσουρούλη, στο πλαίσιο της δέσμης φορολογικών και άλλων μέτρων για την ενίσχυση του εμπορίου στη νησιωτική Ελλάδα και γενικότερα της θαλάσσιας περιοχής.
Όπως προκύπτει από επίκαιρη έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις Μμε (μικρομεσαίες) ελληνικές επιχειρήσεις, το μέσο κόστος που απαιτείται για την εξαγωγή προϊόντων από την Ελλάδα, διαμορφώνεται στα 1.153 δολάρια έναντι 1.043 δολάρια στην ΕΕ, ενώ για τις εισαγωγές το κόστος είναι 1.265 δολάρια έναντι 1.098 δολαρίων στην ΕΕ, με μέσο χρόνο διεκπεραίωσης 20-25 ημέρες, έναντι 12 ημερών στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Έτσι, η ΕΣΕΕ ζητά από την κυβέρνηση να αποφασίσει την άμεση υλοποίηση του μέτρου μείωσης του ΦΠΑ στο 6,5%, όπως έπραξε στο αίτημα των ξενοδόχων για τους ίδιους τουριστικούς και εμπορικούς λόγους.
Η ΕΣΕΕ έχει υιοθετήσει όλα τα συμπεράσματα και τα πορίσματα των νησιωτικών συνεδρίων και προτείνει συγκεκριμένα:
– Επιστροφή του ανθρώπινου δυναμικού στα νησιά μας – ένας μοχλός ανάπτυξης.
– Διατήρηση των ΔΟΥ στα νησιά.
– Επαρκή στελέχωση των απαραίτητων δημόσιων υπηρεσιών.
– Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και αντιμετώπιση του φαινομένου της εποχικής απασχόλησης.
– Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού π.χ. πολιτιστικός, θρησκευτικός, οικολογικός, ιατρικός, ναυτοτουρισμός κ.λπ.
– Αποτελεσματικότερο νομικό πλαίσιο για την καταπολέμηση του παραεμπορίου (στάσιμου και πλανόδιου).
– Αύξηση δαπανών για την υγεία και στελέχωση προσωπικού (ιατρικού και νοσηλευτικού) των Κέντρων Υγείας των νησιών.
– Μείωση των εργοδοτικών εισφορών.
– Ίδρυση γραφείων ΟΑΕΕ στις Κυκλάδες.
– Ενίσχυση των δρομολογίων των άγονων γραμμών σε ετήσια βάση.
– Ανάγκη εφαρμογής παροχών στους νησιώτες αντίστοιχων του θαλάσσιου μεταφορικού ισοδύναμου, κατά το οποίο οι προσφερόμενες υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών πρέπει να συγκλίνουν με τις υπηρεσίες των χερσαίων μεταφορών, όσον αφορά την οικονομική επιβάρυνση του χρήστη, τη χρονική διάρκεια του ταξιδιού και την προσφερόμενη ποιότητα (όπως η μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας).
– Να εξακολουθεί να υφίσταται η διάταξη που προσαυξάνει το αφορολόγητο πρώτο κλιμάκιο κατά 50%, χωρίς αποδείξεις γι’ αυτήν την προσαύξηση, για τους κατοίκους νησιών μέχρι 3.100 κατοίκους.
– Διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά.
– Μείωση κατά 5 μονάδες των συντελεστών φορολόγησης των εποχιακών εμπορικών καταστημάτων στα νησιά και κατά 10 μονάδες όσων λειτουργούν όλο το χρόνο.
– Καθιέρωση ειδικού καθεστώτος έκτακτων εισφορών και λοιπών έκτακτων φορολογήσεων, λόγω της κρίσης του δημοσιονομικού χρέους, στα νησιά μας.
– Απαλλαγή της νησιωτικής επιχειρηματικότητας από παρωχημένους θεσμούς, όπως η υποχρέωση αναγγελίας των συμβάσεων αγοράς ή μίσθωσης ακινήτων στις παραμεθόριες περιοχές, με ποινή την εγκυρότητά τους.
– Ενίσχυση της πρωτοβουλίας αξιοποίησης επισκεπτών “Summer Shopping Agora” κατά την τουριστική περίοδο, με στόχο την προβολή της ποιοτικής υπεροχής των τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών των νησιών μας.
Επιπλέον, η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου από μακρού έχει αναδείξει τη μεγάλη ανάγκη για μείωση του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας στις νησιωτικές περιοχές της χώρας. Κατά γενική παραδοχή η οικονομική δομή των κοινωνιών αυτών, βρίσκεται σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας, εξαιτίας του υψηλού κόστους μεταφοράς.
Συνεπώς, σε αυτήν την δύσκολη εποχή της βαθιάς οικονομικής ύφεσης, είναι ανάγκη να στηριχθούν οι τοπικές κοινωνίες και αγορές και για το λόγο αυτό έχει προταθεί, ως επιπλέον μέτρο ενίσχυσης, να διαμορφωθεί ο ΦΠΑ για τα εισιτήρια της ακτοπλοΐας, στο ίδιο ύψος με τις υπηρεσίες διαμονής στα ξενοδοχειακά καταλύματα, δηλαδή στο 6,5%. Η συγκεκριμένη μείωση πρέπει να αφορά τους ναύλους τόσο των φυσικών προσώπων όσο και των εμπορευματικών μεταφορών και -αν θεσμοθετηθεί- θα έχει άμεση ανταποδοτικότητα για τους εξής λόγους:
Πρώτον, η εφαρμογή του μέτρου σημειώνεται ότι θα βοηθήσει στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη, μειώνοντας το κόστος μετάβασης από και προς τα νησιά. Παράλληλα, θα υποστηριχθεί η αναγκαία δυνατότητα μετακίνησης των νησιωτών προς τα άλλα νησιά ή την ενδοχώρα για λόγους επαγγελματικούς, ιατρικούς κ.λπ. ανεξαρτήτως εποχής, βοηθώντας στην διατήρηση πολύτιμου ανθρώπινου και οικονομικού κεφαλαίου.
Δεύτερον, κρίνεται ως μία καλή αρχή για την εναλλακτική προσέγγιση του λεγόμενου «μεταφορικού ισοδύναμου», δηλαδή της εξίσωσης του κόστους μεταφοράς σε σχέση με την απόσταση, είτε πρόκειται για ηπειρωτικές, είτε για νησιωτικές περιοχές. Υπ’ αυτό το καθεστώς, θα υπάρξει μία άμεση ανταγωνιστική διέξοδος για την παραγωγή των νησιωτικών προϊόντων προς τα άλλα νησιά και τις κεντρικές αγορές της χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό, η υλοποίηση της πρότασής εκτιμάται ότι θα έχει πολλαπλά οφέλη για την ανάπτυξη των νησιωτικών κοινωνιών, της ίδιας της ακτοπλοΐας αλλά και του ελληνικού δημοσίου, καθώς η ανάπτυξη που θα έχει σαν αποτέλεσμα, όχι μόνο θα αντισταθμίσει αλλά τελικά θα πολλαπλασιάσει σημαντικά τα φορολογικά έσοδα που χάνονται από την αρχική μείωση του συντελεστή στο 6,5%.
Η συμμετοχή της ελληνικής ναυτιλίας στη μεταφορά δια θαλάσσης των εισαγωγών και των εξαγωγών της χώρας μας, σημειώνεται από την ΕΣΕΕ, είναι βέβαιο πως μπορεί να βελτιώσει την διεθνοποίηση της δραστηριότητας των εμπορικών επιχειρήσεων των νησιωτικών παραγωγικών περιοχών.
Τέλος, ο υπουργός όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΕΣΕΕ, δήλωσε διατεθειμένος να στηρίξει κάθε προσπάθεια πάταξης του παραεμπορίου στα νησιά με τη διενέργεια τακτικών και αυστηρών ελέγχων σε μικρά και μεγάλα λιμάνια της χώρας με τη συνδρομή του Λιμενικού Σώματος.