Τρόπους για να μην μετατραπούν τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια προς τα νησιά του Αργοσαρωνικού σε «άγονη γραμμή» αναζητά το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου κατά τις συναντήσεις που έχει ο υπουργός Κωστής Μουσουρούλης με εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Πηγές των ακτοπλόων αναφέρουν ότι, σε πρώτη φάση, δεν αποκλείεται να υπάρξει πύκνωση των δρομολογίων, κυρίως τα Σαββατοκύριακα, ενόψει και της αυξημένης ζήτησης τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ενώ εξετάζεται και η δοκιμαστική δρομολόγηση ενός συμβατικού πλοίου, μέχρι τέλος του χρόνου, που θα καλύπτει και τις Ύδρα και Σπέτσες.
Οι ακτοπλόοι κάνουν λόγο για μειωμένες πληρότητες, τις περισσότερες μέρες του χρόνου, στα υφιστάμενα πλοία και για ακριβό καύσιμο που δεν επιτρέπουν επιπλέον δρομολόγια.
«Η αύξηση της τιμής των καυσίμων, οι κρατήσεις υπέρ τρίτων, που συνεχίζουν να επιβαρύνουν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, με την ταυτόχρονη μείωση της επιβατικής κίνησης, δημιουργούν πλέον ασφυκτικές οικονομικές συνθήκες στα πλοία της ακτοπλοΐας», τόνισε μιλώντας στο ΑΠΕ στέλεχος μεγάλης ναυτιλιακής εταιρείας.
Από την πλευρά τους, οι δήμαρχοι και οι τοπικοί φορείς των νησιών κάνουν λόγο για αυξημένες δρομολογιακές ανάγκες των τοπικών κοινωνιών αλλά, ταυτόχρονα, θέτουν και θέμα ακριβής τιμής του εισιτηρίου, κυρίως για την Ύδρα και τις Σπέτσες. Το ατομικό εισιτήριο, σήμερα, από τον Πειραιά για Ύδρα μετ’ επιστροφής, στοιχίζει 51 ευρώ και για τις Σπέτσες, 70 ευρώ.
Σημειώνεται ότι πολλοί κάτοικοι, κυρίως από την Αθήνα, που θέλουν να μεταβούν στην Ύδρα και στις Σπέτσες, λόγω κόστους του εισιτηρίου επιλέγουν να πάνε οδικώς στην Κόστα, για να περάσουν με πλοίο στις Σπέτσες και στο Μετόχι, για την Ύδρα.
Σύμφωνα πάντως με τη Ηellenic Seaways, που είναι η μοναδική εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται με τρία υδροπτέρυγα και ένα επιβατηγό οχηματαγωγό ταχύπλοο σε όλα νησιά του Αργοσαρωνικού συμπεριλαμβανομένης της Ύδρας και των Σπετσών, από το 2009 έως το 2012 οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων παραμένουν σταθερές, ενώ την ίδια ώρα οι τιμές των καυσίμων «έχουν πάρει την ανηφόρα», σημειώνοντας αύξηση 103% για τα συμβατικά πλοία και 93% για τα ταχύπλοα.
Συγκεκριμένα, το 2009, ο τόνος στο ακτοπλοϊκό καύσιμο για το συμβατικό πλοίο ήταν στα 294 ευρώ ενώ το 2012, στα 598 ευρώ. Επίσης, το καύσιμο για τα ταχύπλοα είχε, το 2009, 409 ευρώ ο τόνος, ενώ το 2012, έφθασε στα 788 ευρώ.
Tο πρώτο εξάμηνο του 2012, καταγράφηκε μείωση 11% της επιβατικής κίνησης σε σχέση με πέρυσι και, παράλληλα, η Ηellenic μείωσε τα δρομολόγιά της κατά 9%. Στοιχεία του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά έδειξαν ότι, τον Ιούνιο του 2012, διακινήθηκαν από τον Πειραιά προς το σύνολο των νήσων του Αργοσαρωνικού 110.505 επιβάτες, έναντι 108.420 επιβατών, τον Ιούνιο 2011.
Επίσης, από τον Αργοσαρωνικό για Πειραιά, τον Ιούνιο του 2012, διακινήθηκαν 98.054 επιβάτες, έναντι 109.447, τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Αντιπροσωπεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, που συναντήθηκε πρόσφατα με τον υπουργό Ναυτιλίας, ζήτησε να διαμορφωθεί ο ΦΠΑ στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας στο ίδιος ύψος με τις υπηρεσίες διαμονής στα ξενοδοχειακά καταλύματα, δηλαδή στο 6,5%, προκειμένου να αυξηθεί η τουριστική κίνηση αλλά και μειωθεί το κόστος μεταφοράς επιβατών και προϊόντων.
Τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχει προτείνει και το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών. Συγκεκριμένα, ζητά για τους επιβάτες μείωση στο 9% του ΦΠΑ στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο, από 13% σήμερα και στα οχήματα και στα φορτηγά, από το 23% που είναι σήμερα, στο 16%. Ο ΦΠΑ για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι σήμερα 13% για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα ενώ ένα ακτοπλοϊκό εισιτήριο, πέραν του ΦΠΑ, επιβαρύνεται με τον επίναυλο, που είναι στο 3% και με 5% λιμενικά τέλη.
Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει ήδη αναγνωρίσει τις ιδιαιτερότητες του νησιωτικού χώρου και, ως αντιστάθμισμα στα ανταγωνιστικά μειονεκτήματα παραγωγικών μονάδων, επιτρέπει την επιβολή χαμηλότερων συντελεστών ΦΠΑ.