Πτώση της τάξης του 40% παρουσίασε το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2012 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011 και διαμορφώθηκε στα 6,8 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος η εξέλιξη αυτή αντανακλά πρωτίστως τη σημαντική μείωση του εμπορικού ελλείμματος εκτός καυσίμων κατά 2,6 δισ. ευρώ, καθώς και τη μείωση του ελλείμματος του ισοζυγίου εισοδημάτων κατά 1,1 δισ. ευρώ, αλλά και την αύξηση των πλεονασμάτων του ισοζυγίου υπηρεσιών (κατά 502 εκατ. ευρώ) και τρεχουσών μεταβιβάσεων (κατά 161 εκατ. ευρώ). Επιπλέον, καταγράφηκε μικρή μείωση των καθαρών πληρωμών για εισαγωγές καυσίμων κατά 148 εκατ. ευρώ.
Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου περιορίστηκε κατά 2,8 δισ. ευρώ, λόγω της μείωσης του εμπορικού ελλείμματος εκτός καυσίμων και πλοίων κατά 1,6 δισ. ευρώ (ή 29%) και του περιορισμού των καθαρών πληρωμών για αγορές πλοίων κατά 1 δισ. ευρώ, ενώ μειώθηκαν και οι καθαρές πληρωμές για εισαγωγές καυσίμων, όπως ήδη αναφέρθηκε. Οι εισπράξεις από εξαγωγές αγαθών εκτός καυσίμων και πλοίων αυξήθηκαν κατά 7,5%, ενώ οι πληρωμές για αντίστοιχες εισαγωγές μειώθηκαν με σχετικά ταχύτερο ρυθμό (11,5%).
Η αύξηση του πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών οφείλεται κυρίως στην άνοδο των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες μεταφορών και δευτερευόντως στη μείωση των καθαρών πληρωμών για “λοιπές” υπηρεσίες, ενώ οι καθαρές εισπράξεις από ταξιδιωτικές υπηρεσίες περιορίστηκαν ελαφρά στο πεντάμηνο.
Οι ταξιδιωτικές δαπάνες στην Ελλάδα από μη κατοίκους μειώθηκαν αισθητά (κατά 12,5%) σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011, αντανακλώντας και τη μείωση των αφίξεων μη κατοίκων με μέσο ετήσιο ρυθμό 10,8% (σύμφωνα με τα στοιχεία της “έρευνας συνόρων” της Τράπεζας της Ελλάδος). Ταυτόχρονα όμως, οι ταξιδιωτικές δαπάνες στο εξωτερικό από κατοίκους Ελλάδος περιορίστηκαν κατά 21,3%, με αποτέλεσμα μικρή μείωση των καθαρών εισπράξεων κατά 19 εκατ. ευρώ.
Την ίδια περίοδο, οι ακαθάριστες εισπράξεις από υπηρεσίες μεταφορών (κυρίως από την εμπορική ναυτιλία) παρέμειναν στάσιμες (+0,9%), αλλά οι αντίστοιχες πληρωμές μειώθηκαν κατά 12,5%, με αποτέλεσμα οι καθαρές εισπράξεις να αυξηθούν κατά 441 εκατ. ευρώ.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου των εισοδημάτων μειώθηκε κατά 1,1 δισ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011, κυρίως λόγω της δραστικής μείωσης των καθαρών πληρωμών για τόκους επί των τίτλων του Δημοσίου που διακρατούν κάτοικοι του εξωτερικού, η οποία οφείλεται στο PSI.
Τέλος, το ισοζύγιο των τρεχουσών μεταβιβάσεων παρουσίασε πλεόνασμα 1,2 δισ. ευρώ, μεγαλύτερο κατά 161 εκατ. ευρώ από ό,τι την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στη μείωση των καθαρών μεταβιβαστικών πληρωμών των λοιπών τομέων (που αφορούν κυρίως μεταναστευτικά εμβάσματα) κατά 127 εκατ. ευρώ, και δευτερευόντως στην άνοδο των καθαρών μεταβιβαστικών εισπράξεων του τομέα της γενικής κυβέρνησης (κυρίως από την ΕΕ) κατά 34 εκατ. ευρώ.
Το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου του 2012 το ισοζύγιο κεφαλαιακών μεταβιβάσεων εμφάνισε πλεόνασμα 1,1 δισ. ευρώ, έναντι 321 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Η άνοδος αυτή αντανακλά αποκλειστικά την αύξηση των καθαρών κεφαλαιακών μεταβιβάσεων από την ΕΕ προς τον τομέα της γενικής κυβέρνησης. Το συνολικό ισοζύγιο μεταβιβάσεων (τρεχουσών και κεφαλαιακών) παρουσίασε πλεόνασμα 2,3 δισεκ. ευρώ το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2012, κατά 922 εκατ. ευρώ μεγαλύτερο από ό,τι την αντίστοιχη περίοδο του 2011, γεγονός που αντανακλά την προαναφερθείσα θετική εξέλιξη των κεφαλαιακών μεταβιβάσεων από την ΕΕ.
Το Μάιο του 2012 το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών παρουσίασε έλλειμμα 1,2 δισ. ευρώ, κατά 728 εκατ. ευρώ ή 37,9% μικρότερο από εκείνο του Μαΐου του 2011. Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου περιορίστηκε κατά 232 εκατ. ευρώ, λόγω του περιορισμού του ελλείμματος του ισοζυγίου των αγαθών εκτός καυσίμων και πλοίων κατά 358 εκατ. ευρώ, καθώς και της μείωσης των καθαρών πληρωμών για αγορές πλοίων κατά 280 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, οι καθαρές πληρωμές για εισαγωγές καυσίμων αυξήθηκαν κατά 406 εκατ. ευρώ ή 60,3% αντισταθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό τη βελτίωση αυτή. Το εμπορικό έλλειμμα εκτός καυσίμων και πλοίων περιορίστηκε λόγω της σημαντικής ανόδου των εισπράξεων από εξαγωγές κατά 152 εκατ. ευρώ ή 14,1% και της επίσης σημαντικής μείωσης της δαπάνης για εισαγωγές κατά 206 εκατ. ευρώ ή 9%.
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου υπηρεσιών περιορίστηκε κατά 182 εκατ. ευρώ λόγω της ανόδου των καθαρών πληρωμών για ”λοιπές υπηρεσίες” και του περιορισμού των καθαρών εισπράξεων από ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Την ίδια περίοδο οι καθαρές εισπράξεις από υπηρεσίες μεταφορών αυξήθηκαν. Ειδικότερα, σε σύγκριση με το Μάιο του 2011, οι ταξιδιωτικές δαπάνες στην Ελλάδα από μη κατοίκους μειώθηκαν κατά 13,9%, ενώ οι αντίστοιχες δαπάνες στο εξωτερικό από κατοίκους Ελλάδος μειώθηκαν μόνο κατά 3,9%, με αποτέλεσμα να μειωθούν οι καθαρές εισπράξεις κατά 115 εκατ. ευρώ.
Τον ίδιο μήνα οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών μειώθηκαν κατά 12,2%, σύμφωνα με την έρευνα συνόρων της Τράπεζας της Ελλάδος. Οι ακαθάριστες εισπράξεις από υπηρεσίες μεταφορών (κυρίως από την εμπορική ναυτιλία) παρουσίασαν άνοδο (4,4%) και οι αντίστοιχες πληρωμές μειώθηκαν (κατά 7,8%), με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι καθαρές εισπράξεις κατά 103 εκατ. ευρώ.