Ο κουνιάδος του Μαρινάκη προσπαθεί να αποδεσμεύσει την Omega από το Chapter 11
Αναθερμαίνονται οι ελπίδες για την διάσωση της Omega Navigation Enterprises του εφοπλιστή Γιώργου Κασσιώτη.
Η εταιρία του κουνιάδου του προέδρου του Ολυμπιακού, Βαγγέλη Μαρινάκη ενδέχεται να μπορέσει να αποδεσμευτεί από τις «αλυσίδες» που την κρατούν… δεμένη στο Chapter 11 του Αμερικανικού Πτωχευτικού Κώδικα εδώ και έναν χρόνο περίπου μέχρι τον ερχόμενο Νοέμβριο. Προϋπόθεση για να συμβεί αυτό αποτελεί η έγκριση από μέρους των πιστωτών του σχεδίου αναδιοργάνωσης του ναυτιλιακού ομίλου, το οποίο ήδη έχει κατατεθεί στο δικαστήριο του Χιούστον.
Η Omega Navigation Enterprises μπορεί πέρυσι τέτοια εποχή να μην κατάφερε να έρθει σε συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες για την αναδιάρθρωση των χρεών της, ύψους 359,5 εκατ. ευρώ και έτσι να υποχρεώθηκε να προσφύγει στο πτωχευτικό δίκαιο, όμως, πλέον φαίνεται εφικτή η έξοδος από την «περιδίνηση».
Το πλάνο για την… αναγέννηση της ναυτιλιακής εταιρίας, το οποίο τελεί υπό την έγκριση των πιστωτών της, στηρίζεται σε τέσσερα σημεία- κλειδιά: 1) στην εισφορά κεφαλαίου ύψους 2,5- 2,6 εκατ. δολαρίων (ανάλογα με τις συνθήκες) από συγγενική με τον ιδρυτή και επικεφαλής της Omega Navigation, Γιώργο Κασσιώτη εταιρία, 2) στην αντικατάσταση της τρέχουσας συμφωνίας για το ομολογιακό δάνειο από μια καινούρια που θα παρέχει νέες πενταετείς διευκολύνσεις, οι οποίες θα λήγουν στις 30 Οκτωβρίου 2017 και που θα εξασφαλίσει μια επιπλέον ρευστότητα της τάξεως των 7,5 εκατ. δολαρίων για να χρηματοδοτηθούν συγκεκριμένα έξοδα της Omega για το Chapter 11 και για λειτουργικούς σκοπούς, 3)στην εξασφάλιση δικαιωμάτων προτίμησης που θα δώσει στους μη εξασφαλισμένους πιστωτές και στους μικρότερους δανειστές την ευκαιρία να διασφαλίσουν μερίδιο στην αναδιοργανωμένη εταιρία και 4) στην διανομή μετρητών περίπου 10% στους μη εξασφαλισμένους πιστωτές της Omega Navigation με την πάροδο του χρόνου, εφόσον βέβαια εκείνοι αποδεχτούν το σχέδιο.
Το συγκεκριμένο πλάνο δεν συμπεριλαμβάνει πρόταση για την πλήρη αποπληρωμή των μη διασφαλισμένων πιστωτών και εξαιτίας αυτού το άρθρο 11 του Πτωχευτικού Δικαίου δεν επιτρέπει την διανομή σε τωρινούς μετόχους.
Όπως αποκαλύπτει στην Tradewinds ο δικηγόρος της ναυτιλιακής εταιρίας, Evan Flaschen «οι συζητήσεις με τους πιστωτές συνεχίζονται» και ελπίζει πως «στο τέλος θα υπάρξει μια αίσια κατάληξη για όλα τα εμπλεκόμενα στις συνομιλίες μέρη».
Αν το deal επιτευχθεί, η Omega Navigation ελέγχοντας έναν στόλο οκτώ πλοίων, θα βγει από τις «δαγκάνες» του Πτωχευτικού Κώδικα και θα μετατραπεί σε μια ισχυρή οικονομικά εταιρία που θα τοποθετηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να δρέψει στο μέλλον τους… καρπούς της ανάπτυξης, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά στελέχη της διοίκησης. Το μεγάλο της «ατού» είναι ο σύγχρονος στόλος των product tanker που διαθέτει με μέσο όρο ηλικίας τα 3,5 χρόνια. Και αυτό σε μια περίοδο που διεθνείς αναλυτές κάνουν λόγο για μια ανάκαμψη, έστω και με βραδείς ρυθμούς των ναυλαγορών, για τα δεξαμενόπλοια.
Αγωνία
Πηγές της ναυτιλιακής αγοράς επισημαίνουν πως η επίτευξη μιας συμφωνίας βρίσκεται πιο κοντά από ότι τα δικαστικά έγγραφα αναφέρουν και την τοποθετούν μέσα σε χρονικό διάστημα δύο εβδομάδων περίπου. Βέβαια, πριν πέσουν και επισήμως οι υπογραφές, ορισμένοι κρατούν… μικρό καλάθι.
Η αγωνία των στελεχών της Omega Navigation Enterprises είναι εμφανής. Και αυτό εξαιτίας του «κακού προηγούμενου» που είχε η εταιρία λόγω της αδιαλλαξίας των πιστωτών της το περασμένο καλοκαίρι, η οποία την οδήγησε, όπως ισχυρίζονταν τότε οι επικεφαλής της στο πτωχευτικό δίκαιο. Ήταν την ίδια περίοδο που η εταιρία είχε κινήσει νομικές διαδικασίες εναντίον τους στην Ελλάδα.
Πλέον ελπίζουν ότι το πλάνο της αναδιοργάνωσης θα εγκριθεί πριν από τις 4 Σεπτεμβρίου, ημερομηνία κατά την οποία θα πραγματοποιηθεί η ακρόαση στο Πτωχευτικό Δικαστήριο για την έγκριση της δήλωσης γνωστοποίησης, ειδάλλως η εταιρία διατηρεί το δικαίωμα να αποσύρει το σχέδιό της και να αναζητήσει άλλες λύσεις και επιλογές. Κάτι το οποίο όμως, θα δυσκολέψει και πάλι την θέση της.
Το ενεργητικό της εισηγμένης στον Nasdaq μέχρι τον περασμένο Ιούλιο, οπότε και προσέφυγε στο αμερικανικό Πτωχευτικό Δίκαιο, ανερχόταν στα 527,4 εκατ. δολάρια. Δεν είναι τυχαίο πως με μόλις επτά χρόνια ζωής είχε καταφέρει να μπει πολύ σύντομα στους μεγάλους εφοπλιστικούς κύκλους. Ωστόσο από το 2008 και μετά είδε τα αποτελέσματά της να «πιέζονται» λόγω της σημαντικής πτώσης της ναυλαγοράς αλλά και ζημιών από τα παράγωγα, ενώ την ίδια ώρα βρισκόταν σε εξέλιξη ένα φιλόδοξο πλάνο επέκτασης του στόλου της.
Η κρίση και ο… δρόμος προς την πτώχευση
Η κρίση για την εταιρία του Γιώργου Κασσιώτη ξεκίνησε στο τέλος του 2009 ουσιαστικά, όταν με ανακοίνωσή της, αναγνώρισε ότι παραβίασε τους χρηματοπιστωτικούς όρους των δανείων της, αθετώντας τις συμφωνίες πληρωμών. Τότε, οι κάτοχοι junior τίτλων δεν κίνησαν διαδικασίες απαίτησης των κεφαλαίων τους.
Από τις αρχές του 2010 ο Έλληνας εφοπλιστής βρίσκεται σε έναν διαρκή κύκλο διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες για την παράταση της διάρκειας των ομολογιακών δανείων της που ωρίμαζαν τον Απρίλιο του 2011 (senior και junior διασφάλισης). Και τα είχε καταφέρει εν πολλοίς λαμβάνοντας μικρές παρατάσεις ζωής. Οι οποίες όμως, αποδείχτηκαν πως δεν ήταν αρκετές. Από τις αρχές του 2011 η ναυτιλιακή έλαβε συνολικά πέντε παρατάσεις με την τελευταία να τοποθετείται χρονικά στις 9 Ιουνίου του ίδιου χρόνου, ωστόσο οι πιστωτές της δεν συναίνεσαν και σε άλλη, με αποτέλεσμα η εταιρία να ζητήσει την προστασία του Πτωχευτικού Δίκαιου των ΗΠΑ.