Οι επιφυλάξεις επενδυτικών τραπεζιτών για το spin-off του κλάδου LNG της TEN
Το σχέδιο του Νίκου Τσάκου για την απόσχιση και ταυτόχρονη εισαγωγή (spin-off) προς διαπραγμάτευση σχήματος που θα ελέγχει τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου αερίου φαίνεται πως δεν «πείθει» πολλούς επενδυτικούς τραπεζίτες, οι οποίοι κάνουν λόγο για ρίσκο του εφοπλιστή.
Στόχος του ιδρυτή της TEN, ο οποίος ετοιμάζεται να χτυπήσει και πάλι την «πόρτα» της Wall Street, είναι να αντλήσει νέα κεφάλαια, μέρος των οποίων θα διαθέσει για την χρηματοδότηση των αναπτυξιακών πλάνων της εταιρίας του στον τομέα των LNG, αλλά και να παράξει μέσω της κίνησής του αυτής αξία για τους υφιστάμενους μετόχους της εισηγμένης. Μάλιστα, πρόθεσή του είναι να ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη διαδικασία της απόσχισης δραστηριοτήτων μέσω του μοντέλου master limited partnership (MLP) σε χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο από έξι έως εννέα μήνες περίπου.
Ωστόσο, εκπρόσωποι επενδυτικών τραπεζών διατηρούν επιφυλάξεις για το κατά πόσο αυτό το εγχείρημα- πρόκληση, όπως το χαρακτηρίζουν, θα μπορούσε να στεφθεί με επιτυχία. «Πρόκειται για μια πολύ μικρή εταιρία από άποψη χρηματιστηριακής κεφαλαιοποίησης (αγγίζει μόλις τα 301 εκατ. δολάρια) και το μέγεθος του στόλου δεν είναι επαρκές για να προσελκύσει το ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον που επιδιώκεται. Δεν είναι ξεκάθαρο ότι η αγορά «θέλει» ένα τέτοιο επενδυτικό όχημα, καθώς ακόμη και μετά την απόσχιση και συγκέντρωση των πλοίων LNG και shuttle tankers (δεξαμενόπλοια ενδιάμεσης μεταφοράς αργού) υπό μία νέα «στέγη», θα παρέμενε μικρό το μέγεθός της» τονίζει ένας από τους εμπειρότερους επενδυτικούς τραπεζίτες στη ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds.
Αυτή την στιγμή η TEN διαθέτει ένα τάνκερ μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, έχει ένα ακόμη υπό παραγγελία, περιμένει την παράδοση δύο shuttle tankers στις αρχές του 2013, ενώ έχει option για την απόκτηση δύο ακόμη νεότευκτων δεξαμενοπλοίων 158.000 dwt το καθένα. Αυτά είναι και τα πλοία που αναμένεται να εισαχθούν στο νέο εταιρικό σχήμα το οποίο θα αποσχιστεί, μια απόφαση, η οποία είχε ληφθεί από τον περασμένο Απρίλιο.
Στο επιχείρημα του μικρού στόλου, πάντως, ναυτιλιακοί κύκλοι αντιτείνουν πως η εταιρία ίσως προχωρήσει και στην ναυπήγηση νέων πλοίων των συγκεκριμένων κατηγοριών, αλλά και στο ότι το επενδυτικό περιβάλλον θα μπορούσε να γίνει πιο ελκυστικό για την επίτευξη του σχεδίου spin- off του Νίκου Τσάκου, αν ανακοινωθούν μακροχρόνιες συμφωνίες ναυλώσεως για τα ήδη υπάρχοντα assets. Μέχρι σήμερα η TEN, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρίας, έχει κλείσει deals για την ναύλωση των πλοίων της που της διασφαλίζουν ελάχιστα έσοδα 1 δισ. δολάρια.
Η αποτίμηση της TEN συγκριτικά με την λογιστική της αξία είναι, όπως τονίζει ο αναλυτής Omar Nokta της Dahlman Rose στα επίπεδα του 50% σε σχέση με τον μέσο όρο του 120% των άλλων ναυτιλιακών εταιριών που έχουν αναπτύξει δραστηριότητα στα τάνκερ και γι’ αυτό τον λόγο μία από τις προτεραιότητες της ελληνικής ναυτιλιακής είναι να βελτιωθεί η συνολική της εικόνα ως προς την αποτίμησή της. Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, η TEN είναι παραδοσιακά στη λίστα των εταιριών με τις χειρότερες επιδόσεις σε αυτόν τον τομέα.
H αντίθεση
Ένας ακόμη λόγος που σε αντίθεση με τους χρηματιστηριακούς αναλυτές, οι επενδυτικοί τραπεζίτες εμφανίζονται να αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τις κινήσεις του Νίκου Τσάκου είναι προηγούμενα παραδείγματα ναυτιλιακών που προσπάθησαν να αντλήσουν σημαντικά ποσά από την αμερικανική χρηματαγορά, αλλά συνάντησαν «σκοπέλους».
Όπως υποστηρίζουν χαρακτηριστικά «στην πράξη θα αποδειχθεί πόσο εύκολο είναι να αποδώσει καρπούς η κίνηση της TEN». Και αυτό επειδή μπορεί να υπάρχουν περιπτώσεις πετυχημένων master limited partnership, όπως εκείνες που πραγματοποίησαν οι Teekay LNG, Teekay Offshore Partners και Golar LNG Partners, που εντυπωσίασαν τις διεθνείς αγορές, όμως, υπάρχουν και εκείνες που πέτυχαν οριακά.
Σε αυτή την κατηγορία δυσκολίας βρέθηκαν τόσο οι ελληνικές Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου και η Capital Product Partners του Βαγγέλη Μαρινάκη που έδωσαν «μάχη» για να αντλήσουν την ρευστότητα κεφαλαίων που επιζητούσαν (90 εκατ. και 500 εκατ. αντίστοιχα), όσο και οι αμερικανικές K- Sea, OSG America και US Shipping Partners.
«Οι κινήσεις MLPs μπορεί να λειτουργήσουν θετικά, αν διαθέτεις τα απαιτούμενα assets και τους απαιτούμενους επενδυτές. Αντιθέτως, όταν η μετοχική αξία της εταιρίας είναι φτωχή, είναι πολύ δύσκολο να αντλήσεις τα κεφάλαια που επιδιώκεις με τέτοια μεγέθη» καταλήγει ένας εκ των τραπεζιτών.
Παρόλα αυτά υπάρχουν και οι αισιόδοξες «φωνές» των χρηματιστηριακών κυρίως αναλυτών, οι οποίοι κάνουν λόγο για μια κίνηση που μπορεί να αποδώσει καθώς το γενικότερο περιβάλλον στους τομείς των LNG και shuttle tankers είναι κάτι παραπάνω από θετικό.
Προσπαθεί να απαλλαγεί από τις συνεχόμενες ζημίες
Το «πλοίο» του Νίκου Τσάκου, η ΤΕΝ δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα που θέλει πολλές ναυτιλιακές εισηγμένες να έχουν κλυδωνιστεί από τις «φουρτούνες» της οικονομικής κρίσης που έχει πλήξει και τη ναυτιλία στο σύνολό της.
Χαρακτηριστικό είναι πως η εταιρία, η οποία διαχειρίζεται έναν στόλο 48 πλοίων αυτή την στιγμή, παρουσιάζει πέντε συνεχόμενα ζημιογόνα τρίμηνα, με το τελευταίο (δεύτερο τρίμηνο του 2012) να σημειώνει ζημίες της τάξεως των 5,7 εκατ. δολαρίων, αν και σημαντικά χαμηλότερες σε σχέση με τις ζημίες ύψους 18,2 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2011.
Σημαντικό ρόλο στην συρρίκνωση των απωλειών διαδραμάτισε η αύξηση του κύκλου εργασιών στα 72 εκατ. δολ., κατά 12,7% δηλ. περίπου και η στροφή και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, κλάδος ο οποίος χαρακτηρίζεται από ευνοϊκότερα μεγέθη προσφοράς και ζήτησης σε σχέση με τα κλασικά δεξαμενόπλοια. Η συνολική αξία του ενεργητικού του ναυτιλιακού ομίλου διαμορφώνεται στα 2,5 δισ. δολ., ενώ οι υποχρεώσεις του ανέρχονται σε 1,56 δισ. δολ.