Ο κουρνιαχτός από την παρουσία των ομάδων τεχνικής βοήθειας έχει κατακαθίσει τόσο πολύ, ώστε η παρουσία των επικεφαλής τους ελάχιστα απασχολεί πια την επικαιρότητα, όπως έδειξε η επίσκεψη του Γερμανού υφυπουργού Εργασίας Χανς Γιόαχιμ Φούχτελ στο μέγαρο Μαξίμου, την προηγούμενη εβδομάδα, ή η πιο διακριτική παρουσία του Χορστ Ράιχενμπαχ σε άλλες περιστάσεις.
Ωστόσο, η διαδικασία αναμόρφωσης της δημόσιας διοίκησης προχωρεί και ήδη έχουν υπογραφεί «οδικοί χάρτες» με πέντε υπουργεία για εξειδικευμένες παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού των δομών τους, ενώ ετοιμάζονται νέα εργαλεία χρηματοδότησης των δήμων. Αν και αυτά μοιάζουν γενικόλογα, καταλήγουν σε πολύ συγκεκριμένα αποτελέσματα: Μείωση κατά 50% των δομών του δημόσιου τομέα, μετακίνηση των επικεφαλής σε ευαίσθητες υπηρεσίες (π.χ. πολεοδομίες, εφορίες κ.ά.) ανά τριετία, συντονισμός των δράσεων 11 διαφορετικών φορέων για την καταπολέμηση της διαφθοράς και του ξεπλύματος μαύρου χρήματος.
Παρ’ ότι οι ομάδες αυτές κρατούν χαμηλό προφίλ και δεν σπεύδουν να δημοσιοποιήσουν τα αποτελέσματά τους, τα υπουργεία ακολουθούν τον αντίθετο δρόμο. Η αρχική καχυποψία για τους ξένους «επιτρόπους» αντικαταστάθηκε σύντομα από διάθεση πλήρους συνεργασίας μαζί τους. Σε αυτό πιθανότατα συνέβαλε η συνειδητοποίηση από την πλευρά των υπουργών ότι όταν σημειώνονταν δίπλα στις μνημονιακές δράσεις τους οι λέξεις «τεχνική βοήθεια» η πίεση της τρόικας εξαφανιζόταν.
Ο υπουργός Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης, ο οποίος συνόδευσε τον κ. Φούχτελ στο μέγαρο Μαξίμου, εκτιμά ότι σύντομα οι δήμοι θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν την ευρωπαϊκή εμπειρία και να βρουν «έξυπνες» πηγές χρηματοδότησης. Παραδείγματος χάριν, με μόχλευση της ακίνητης περιουσίας τους, με Συμπράξεις Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα, με την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων στις στέγες κτιρίων που αποτελούν δημοτική περιουσία (οι δήμοι έχουν στην ιδιοκτησία τους 15.000 σχολεία).
Παράλληλα, θα τους παρασχεθεί η τεχνογνωσία για τον εξορθολογισμό των οικονομικών τους και για τον εκσυγχρονισμό των κοινωνικών τους δικτύων. Στη συνάντηση με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, ο κ. Στυλιανίδης ορίστηκε ως εντεταλμένος της ελληνικής Κυβέρνησης, ώστε η ομάδα του κ. Φούχτελ να μη μιλάει μόνο με τους δημάρχους απευθείας και μένουν ασυντόνιστες οι προσπάθειες.
Σύμφωνα με την εικόνα που έχει το υπουργείο Εσωτερικών, το 50% των δήμων και πολλές περιφέρειες ενδιαφέρονται για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας αλλά τα προγράμματα δεν προχωρούν με ικανοποιητικό ρυθμό. Έτσι αποφασίστηκε να δημιουργηθεί ένα ειδικό γραφείο στο υπουργείο Εσωτερικών προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία, καθορίστηκαν συγκεκριμένοι άξονες συνεργασίας και έγινε αποδεκτή η πρόταση της ΚΕΔΕ και των περιφερειαρχών για πιλοτική εφαρμογή καινοτόμων δράσεων σε δήμους που θα προσφερθούν εθελοντικά να εφαρμόσουν προγράμματα σε τομείς όπως π.χ. η ανακύκλωση απορριμμάτων ή η ενέργεια. Ο κ. Φούχτελ μετέφερε στον πρωθυπουργό την εντολή που του έδωσε η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ να βοηθήσει με κάθε τρόπο την Ελλάδα.
Ένα υπουργείο το οποίο έχει επενδύσει πολύ στη συνεργασία με τους ξένους τεχνοκράτες της ομάδας Ράιχενμπαχ είναι το Υπουργείο Υγείας. Ο υπουργός Ανδρέας Λυκουρέντζος και ο υφυπουργός Μάριος Σαλμάς έχουν συστήσει επτά ομάδες για τη βελτίωση σχεδόν κάθε «μαύρης τρύπας» που υπάρχει στον χώρο της Υγείας: συνταγογράφηση, φαρμακευτική δαπάνη, λειτουργία δημόσιων νοσοκομείων, ΕΟΠΥΥ κ.ά.
Ειδικά σε ό,τι αφορά το κλειστό ενοποιημένο νοσήλιο, μελετάται η μεταφορά στην Ελλάδα ενός μοντέλου η ανάπτυξη και η εφαρμογή του οποίου διήρκεσαν επτά χρόνια στη Γερμανία. Οι Γερμανοί πήραν την αρχική ιδέα από την Αυστραλία, την ανέπτυξαν και μέχρι στιγμής την έχουν δώσει στην Ελβετία και το επόμενο διάστημα και στην Ελλάδα. Οι ξένοι τεχνοκράτες λένε συχνά στους έλληνες συνομιλητές τους: «Γιατί να καθυστερήσετε 7 ή 10 χρόνια σε τομείς που έχουν ήδη αναπτυχθεί στην υπόλοιπη Ευρώπη;».
Το Υπουργείο Οικονομικών έθεσε τον πιο φιλόδοξο στόχο: την καταπολέμηση της διαφθοράς και του ξεπλύματος βρώμικου χρήματος. Για τον σκοπό αυτόν κάθησαν για πρώτη φορά στο ίδιο τραπέζι 11 διαφορετικές υπηρεσίες, από το ΣΔΟΕ και τον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ως τους οικονομικούς εισαγγελείς, για να συζητήσουν πώς θα συντονίσουν τη δράση τους και πώς δεν θα παραβλέπει ή, ακόμη χειρότερα, δεν θα ακυρώνει η μία υπηρεσία τη δουλειά της άλλης.
Η συνεργασία ήταν τόσο αποδοτική ώστε μέσα σε λίγες εβδομάδες ο «οδικός χάρτης» που θα κατευθύνει τα βήματά τους θα είναι σχεδόν έτοιμος, ενώ οι πιο αισιόδοξοι εκτιμούν ότι ως τις αρχές του επόμενου έτους θα υπάρξουν και χειροπιαστά αποτελέσματα.
Αν μη τι άλλο, αυτή η στενή συνεργασία ανώτατων στελεχών της ελληνικής δημόσιας διοίκησης με συναδέλφους τους από άλλες ευρωπαϊκές χώρες φαίνεται ότι μπολιάζει με διαφορετική κουλτούρα τον δημόσιο τομέα της χώρας μας και βελτιώνει το κλίμα σε ένα μη ορατό αλλά καθοριστικό επίπεδο.