Ο Μαρινόπουλος «απαλλάχθηκε» από τα ζημιογόνα καλλυντικά και ενισχύει τον όμιλο
Κόβει τον «ομφάλιο λώρο» με ζημιογόνες δραστηριότητες η οικογένεια Μαρινόπουλου και επικεντρώνεται στο βασικό της επιχειρηματικό αντικείμενο, το λιανεμπόριο τροφίμων και στους άλλους τομείς στους οποίους συμμετέχει (ΦΑΜΑΡ, Gap, Starbucks).
Σε μια προσπάθεια να «θωρακίσει» περαιτέρω τον όμιλό του, με μια κίνηση στρατηγικής, ο Πάνος Μαρινόπουλος αποφάσισε να αποχωρήσει από την λιανική αγορά των καλλυντικών, όπου δραστηριοποιείτο μέσω της αλυσίδας SEPHORA.
Τρεις μήνες μετά την αναδιάρθρωση και την απόκτηση του πλήρους ελέγχου του δικτύου σούπερ μάρκετ Carrefour, προχώρησε και στην πώληση της συμμετοχής του ομίλου, ύψους 50% που κατείχε στο μετοχικό κεφάλαιο της SEPHORA, μέσω της Μαρινόπουλος Holding Sarl. Αν και το τίμημα της μεταβίβασης δεν έγινε γνωστό, ο ελληνικός όμιλος τόνωσε σημαντικά τα έσοδά του από την πώληση αυτή σε μια δύσκολη εποχή.
Οι επαφές και οι συζητήσεις του Πάνου Μαρινόπουλου με τους Γάλλους της μητρικής εταιρίας Sephora SA (ανήκει στον όμιλο LVMH) είχαν ξεκινήσει από το καλοκαίρι, σχεδόν ταυτόχρονα με εκείνες για τα Carrefour. Μόλις οι δύο πλευρές κατέληξαν σε συμφωνία, η Sephora SA γνωστοποίησε στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού την απόκτηση του αποκλειστικού ελέγχου της αλυσίδας, κίνηση η οποία έλαβε και την σχετική έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού (αρ. απόφασης 543/ VII/ 2012).
Στη νέα εποχή ανάπτυξης για τον όμιλο Μαρινόπουλο, όπως επισημαίνουν στελέχη της εταιρίας, η διοίκηση παρακολουθώντας τις εξελίξεις στην ελληνική οικονομία, προσπαθεί να αναδιαρθρώσει δραστηριότητες, να ενισχύσει τα ταμεία της με ρευστό και να τοποθετείται σε επενδύσεις που μπορούν να αποφέρουν οφέλη.
Σε ανάλογες ενέργειες πώλησης είχε προχωρήσει και στο παρελθόν. Τότε (το 2008) που αποφάσισε την παραχώρηση του ποσοστού 50% που κατείχε στην βρετανική αλυσίδα Marks & Spencer, διατηρώντας ωστόσο την αντιπροσώπευσή τους στην ελληνική αγορά και όταν έλυσε την συνεργασία με την γαλλική αλυσίδα οικιακής και ψηφιακής ψυχαγωγίας FNAC, του Φρανσουά Πινό.
Κρίση και στην ομορφιά
Η απόφαση του Πάνου Μαρινόπουλου να αποχωρήσει από τη λιανική καλλυντικών καθορίστηκε σε μεγάλο βαθμό και από την οικονομική κρίση που έχει πλήξει και τον κλάδο της ομορφιάς, με τις πωλήσεις του να εκτιμάται πως το 2011 υποχώρησαν πάνω από 15%.
Η οικογένεια Μαρινόπουλου, αν και είχε καταφέρει να εδραιώσει την αλυσίδα SEPHORA στην δεύτερη θέση του κλάδου, ως προς το μέγεθος του δικτύου της (με 30 καταστήματα πανελλαδικά και 20 σε γειτονικές αγορές) και τα μερίδια αγοράς, ωστόσο ήθελε να… προλάβει τα χειρότερα της κρίσης.
Η κάμψη της καταναλωτικής δύναμης λόγω των περικοπών στα εισοδήματα των νοικοκυριών, δεν άφησε ανεπηρέαστη ούτε και την SEPHORA. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία, το 2010 η αλυσίδα της μεικτής εταιρίας Μαρινόπουλου- Sephora παρουσίασε πτώση τζίρου στα 43,6 εκατ. ευρώ από 54,6 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα και σημαντική διεύρυνση ζημιών στα 20 εκατ. ευρώ από 9,4 εκατ. ευρώ ζημίες το 2009.
Την ίδια ώρα τα ίδια κεφάλαια της εταιρίας εμφανίζονταν αρνητικά κατά 17 εκατ. ευρώ. Αν και δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για την πορεία της αλυσίδας καλλυντικών το 2011, δεδομένης της συνέχισης της ύφεσης στην εγχώρια αγορά των καλλυντικών, που ξεπέρασε το 10% την περασμένη χρονιά, η θέση της εκτιμάται πως επιδεινώθηκε περαιτέρω.
Η 11ετής (από το 2001) πάντως, συνεργασία του ομίλου Μαρινόπουλου με την γαλλική Sephora θεωρείται πετυχημένη, καθώς πριν το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, κατόρθωσαν να «χτίσουν» ένα ισχυρό δίκτυο, μετατρέποντας σταδιακά τα υπάρχοντα καταστήματα των Beauty Centers σε Sephora, ενώ αυτή δεν εξαντλήθηκε μόνο εντός των συνόρων, αλλά επεκτάθηκε και στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στις γειτονικές αγορές της ΝΑ Ευρώπης (Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία).
Τα σχέδια των Γάλλων για την Ελλάδα
Ζητούμενο αποτελεί μετά την πώληση της συμμετοχής του ομίλου Μαρινόπουλου στην LVMH, ποια στρατηγική θα διαλέξει πλέον η γαλλική εταιρία για τα SEPHORA στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια.
Στους επιχειρηματικούς κύκλους υποστηρίζεται πως θα γίνουν προσπάθειες αναδιάρθρωσης του δικτύου καταστημάτων, ενώ ταυτόχρονα θα δοκιμαστεί μια «επιθετική» πολιτική με προσφορές προϊόντων, προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές και να «χτυπήσουν» τον ανταγωνισμό, κυρίως από την άλλη μεγάλη αλυσίδα του κλάδου, τη Hondos Center.
Υπάρχει όμως, και η αντίθετη άποψη. Εκείνη που θέλει τους Γάλλους, αν δουν πως δεν αποδίδει η στρατηγική τους- λόγω της ύφεσης- να εξετάζουν ακόμη και το ενδεχόμενο αποχώρησης της αλυσίδας από την ελληνική αγορά, όπως είχε γίνει και στην περίπτωση των FNAC, τα οποία σημειωτέον ανήκουν επίσης στον ίδιο όμιλο, την LVMH. Βέβαια, κάτι τέτοιο είναι νωρίς να το προδικάσει κανείς.
Επενδύσεις 200 εκ. στα Βαλκάνια
Ενισχυμένος σημαντικά από πλευράς ρευστότητας και έχοντας διασφαλίσει την καλή συνεργασία του με τους προμηθευτές, η Carrefour Μαρινόπουλος εστιάζει την στρατηγική της στην επέκταση του δικτύου καταστημάτων του στα Βαλκάνια, μια φιλόδοξη αγορά εκατομμυρίων ευρώ.
Οι πληροφορίες τον θέλουν να έχει ήδη δρομολογήσει ένα επενδυτικό πλάνο 200 εκατ. ευρώ προκειμένου να ενδυναμώσει την παρουσία του σε αγορές όπως η Βουλγαρία, η Σερβία, η Αλβανία και τα Σκόπια, περιοχές με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης.
Σε αυτό το πλαίσιο, ετοιμάζεται να εγκαινιάσει τον Νοέμβριο ένα υπερμάρκετ στην ΠΓΔΜ και παράλληλα να εγκαινιάσει το δεύτερό του κατάστημα στην Αλβανία, όπου ήδη λειτουργεί ένα υπερμάρκετ. Στο επενδυτικό της πλάνο προβλέπεται το άνοιγμα 2-3 καταστημάτων στη Σερβία το 2013, ενώ σχεδιάζει και το άνοιγμα 8 νέων σημείων πώλησης στη Βουλγαρία.
Στην Ελλάδα, ελέγχοντας ένα δίκτυο 800 καταστημάτων, έχει ξεκινήσει μια εκστρατεία για την υποστήριξη των Ελλήνων παραγωγών και την προώθηση των τοπικών προϊόντων, ενώ ταυτόχρονα θα συνεχίσει τις προσφορές και εκπτώσεις για να ανακουφίσει κυρίως τις ευπαθείς ομάδες.