Φραγμό στην επιχειρηματική δραστηριότητα θέτει το απαρχαιωμένο καθεστώς χορήγησης αδειών διέλευσης στα φορτηγά, που εφαρμόζει η Ελλάδα, σύμφωνα με καταγγελία της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΟΦΑΕ).
Η ΟΦΑΕ κάνει λόγο για «παράλογη επιμονή της κυβέρνησης να διατηρεί το καθεστώς χορήγησης αδειών διέλευσης προς τρίτες χώρες», η οποία προκαλεί «σοβαρά εμπόδια στην άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας των ιδιοκτητών φορτηγών διεθνών μεταφορών».
Οπως σημειώνεται, οι συγκεκριμένες άδειες χορηγούνται μόνο από τα τελωνεία Ευζώνων, Δοϊράνης και Κήπων «χωρίς κανένα απολύτως κριτήριο», κάτι που έχει ως αποτέλεσμα «τους τελευταίους μήνες κάθε έτους να παρατηρείται τεχνητή έλλειψη αδειών». Κατά την ΟΦΑΕ, το φαινόμενο προκαλεί «εμπορευματοποίηση των συγκεκριμένων αδειών, αλλά και ταυτόχρονη αναίτια “παράδοση” έργου σε ιδιοκτήτες φορτηγών άλλων χωρών».
Οι συνδικαλιστές τονίζουν ότι παρά τις «συνεχείς εκκλήσεις προς το αρμόδιο υπουργείο», με τις οποίες επισημάνθηκαν οι «δυσλειτουργίες του συστήματος» η κατάσταση παραμένει η ίδια.
Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ Απόστολος Κενανίδης, σε όλη την Ευρώπη (εντός κι εκτός Ε.Ε.) η διανομή των αδειών διέλευσης γίνεται από τις εκάστοτε ομοσπονδίες αυτοκινητιστών πλην Ελλάδος. Ο ανελαστικός περιορισμός της διάθεσής τους μόνο από τρία τελωνεία αναγκάζει τους αυτοκινητιστές να ταξιδεύουν άνευ λόγου σε Ευζώνους, Δοϊράνη και Κήπους, άσχετα από το ποιος είναι ο προορισμός τους, απαίτηση που τους αφαιρεί χρόνο και χρήμα.
Σύμφωνα με τον κ. Κενανίδη, αυτή η στρέβλωση οδηγεί σε φαιδρά φαινόμενα, όπως το να πωλούνται οι άδειες από τους τελωνειακούς έναντι 5 ευρώ ή ακόμη χειρότερα αυτοκινητιστές που έχουν μαζέψει τα «πολύτιμα» χαρτιά να τα μεταπωλούν σε συναδέλφους τους για 100 ευρώ.
Ωστόσο, η πλέον σημαντική επίπτωση είναι το γεγονός ότι η τεχνητή έλλειψη αδειών καθιστά αδύνατη την διέλευση από τρίτες χώρες, με αποτέλεσμα να χάνονται φορτία για τα ελληνικά φορτηγά προς όφελος των ανταγωνιστών.
«Η ΟΦΑΕ ζητάει να αναλάβει την χορήγηση αυτών των αδειών, όπως συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες χώρες του κόσμου, αφαιρώντας αφενός, εντελώς ανέξοδα, έργο από το δημόσιο και αφετέρου κάνοντας το σύστημα πιο αποδοτικό», σημειώνουν οι συνδικαλιστές.