Η είσοδος των μετόχων των Attica στην αγορά παραφαρμακευτικών ειδών
Με μεγάλη «πρόβα» πριν από την… πρεμιέρα μοιάζει η νέα δραστηριότητα των μετόχων της Attica Πολυκαταστήματα, οι οποίοι εφορμούν στην αγορά των παραφαρμακευτικών προϊόντων μέσω της εταιρίας Carelab.
Το πρώτο κατάστημα άνοιξε πριν από δύο μήνες περίπου και λειτουργεί ήδη υπό το καθεστώς shop- in- shop στο πολυκατάστημα Attica του εμπορικού κέντρου Golden Hall στο Μαρούσι, όμως, κύκλοι της αγοράς φαρμάκου παρατηρούν ότι στην ουσία ίσως και να πρόκειται για «πιλότο» μιας μεγαλύτερης επένδυσης που αφορά στην δημιουργία πολυφαρμακείων.
Πού το στηρίζουν αυτό; Στο γεγονός ότι στα σχέδια των μετόχων της Carelab, μεικτής εταιρίας 50%- 50% της σύμπραξης των επιχειρηματιών που ελέγχουν τα Attica (Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος, Κώστας Τσουβελεκάκης, Τζώρτζης Κουτσολιούτσος, Αλέξανδρος Σγουμπόπουλος) και του πρώην πρόεδρου της Εμπορικής Τράπεζας, Ανδρέα Μπούμη, δεν εξαντλούνται στο άνοιγμα μόνο του συγκεκριμένου καταστήματος. Αντιθέτως είναι αποφασισμένοι να δημιουργήσουν αλυσίδα Carelab, με αμέσως επόμενους «σταθμούς» το κέντρο της Αθήνας και την Θεσσαλονίκη και πάλι εντός των πολυκαταστημάτων Attica, ενώ στη συνέχεια θα επεκταθούν και σε άλλες εμπορικές γειτονιές. Ανεξάρτητα καταστήματα Carelab αναμένεται να λειτουργήσουν και στη Γλυφάδα, ενώ μακροπρόθεσμα ο στόχος τους είναι να ανοίξουν τουλάχιστον δέκα καταστήματα μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.
Άλλωστε και οι συνθήκες φαίνεται να είναι ώριμες ενόψει και της απελευθέρωσης της αγοράς των φαρμακείων στην Ελλάδα. Ειδικά με τον «πόλεμο» που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στο υπουργείο Υγείας και τους φαρμακοποιούς και το «τοπίο» στον κλάδο να είναι ρευστό λόγω των μεγάλων χρεών του Δημοσίου προς όλους τους κλάδους της υγείας και της περίθαλψης, όλο και πληθαίνουν, σύμφωνα με πληροφορίες, τα επιχειρηματικά σχήματα εκείνα που ενδιαφέρονται για την δημιουργία αλυσίδων φαρμακείων στην χώρα μας.
Εκτός από την Carelab, η «Deal» πριν από μερικές βδομάδες είχε αποκαλύψει ότι ένας ισχυρός παίκτης του επιχειρείν, ο οποίος έχει δευτερογενή σχέση με την φαρμακοβιομηχανία της χώρας έχει κλείσει συμφωνία με την εταιρία αλυσίδας φαρμακείων Boots (μέλος της Alliance Boots), η οποία εδρεύει στην Μεγάλη Βρετανία ώστε να δραστηριοποιηθεί μετά την απελευθέρωση του κλάδου στον νευραλγικό αυτό χώρο της υγείας.
Γνωστό στους κύκλους του υπουργείου Υγείας, αλλά και στις Ενώσεις των φαρμακοποιών είναι πως και η Lavipharm του Θανάση Λαβίδα προτίθεται να δημιουργήσει πολυφαρμακεία.
Με concept εξωτερικού
Οι αλυσίδες παροχής φαρμάκου δεν είναι υποχρεωτικά φαρμακεία με την έννοια και τη μορφή που τα γνωρίζουμε στην Ελλάδα. Στο εξωτερικό, τα φαρμακεία που στεγάζονται σε δικό τους χώρο, πουλάνε και άλλα προϊόντα σε στυλ πολυκαταστήματος.
Σε concept, τα Carelab προσιδιάζουν σε εκείνο του εξωτερικού, καθώς έχουν απομονώσει τον «αφρό» του φαρμακείου, παρέχοντας στους καταναλωτές δερμοκαλλυντικά, φυσικά καλλυντικά, προϊόντα στοματικής υγιεινής, βρεφικής φροντίδας, υγιεινής διατροφής και γενικότερα όλα εκείνα τα προϊόντα, τα οποία μπορούν να διακινηθούν χωρίς περιορισμούς και δεν χρειάζονται συνταγογράφηση.
Ως μείγμα μάλιστα, προσφέρουν ικανοποιητικό περιθώριο κέρδους, το οποίο μπορεί να φτάσει μέχρι και το 30% και αυτός είναι ένας από τους λόγους που ο κ. Λαμπρόπουλος και οι υπόλοιποι επιχειρηματίες αποφάσισαν να κάνουν επενδυτικό άνοιγμα στον εν λόγω τομέα, ο οποίος «κρύβει» σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης.
Στο κατάστημα που ήδη βρίσκεται σε λειτουργία στο Μαρούσι, συνεργάζεται μια ομάδα εξειδικευμένων φαρμακοποιών, οι οποίοι παρέχουν χρήσιμες συμβουλές στους πελάτες, ενώ διακινούνται μια σειρά από σημαντικές φίρμες, όπως Vichy, Bepanthol, La Roche Pasay, Neutrogena, Darphin, Chicco, Avent, Frezyderm κ. α.
Αν και ολιγόμηνη η λειτουργία του πρώτου πιλοτικού καταστήματος, οι πρώτες ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές όσον αφορά στην επισκεψιμότητα, αλλά και στις πωλήσεις, οι οποίες δείχνουν να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των μετόχων.
Ίσως να οφείλεται ακριβώς σε αυτές τις θετικές επιδόσεις το γεγονός ότι έχουν προκληθεί και οι πρώτες αντιδράσεις από μερίδα φαρμακοποιών και καταστημάτων λιανικής πώλησης καλλυντικών και βρεφικών ειδών, οι οποίοι τονίζουν πως εδώ και καιρό η κυβέρνηση με τη στάση της απέναντι στους φαρμακοποιούς και τα χρωστούμενα προς αυτούς «προωθεί» την δημιουργία αλυσίδων φαρμακείων. Η «μάχη» του ανταγωνισμού αναμένεται σκληρή, καθώς η «πίτα» του φαρμάκου είναι… χρυσή και ο τζίρος της αγγίζει τα 4,5 δισ. ευρώ.
Επιχειρηματικοί κύκλοι επισημαίνουν τέλος πως η απόφαση της Attica να επεκταθεί και στον χώρο των παραφαρμακευτικών προϊόντων αποτελεί μια προνοητική επένδυση, δεδομένου ότι η ένδυση «φορά» την τελευταία τριετία το στενό κοστούμι της κρίσης και τα Attica δεν έχουν μείνει ανεπηρέαστα από αυτήν. Χαρακτηριστικό είναι πως οι πωλήσεις τούς τους πρώτους μήνες του 2012 κατέγραψαν κάμψη (15% στην Αθήνα, 3% στο Μαρούσι), αν και οι επιδόσεις ήταν καλύτερες από τον μέσο όρο της αγοράς.
«Πόλεμος» φαρμακοποιών- σούπερ μάρκετ
«Πόλεμος» έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους φαρμακοποιούς και τις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου τροφίμων. Η αρχή έγινε με τις έριδες για το αν θα πρέπει ή όχι να πωλείται βρεφικό γάλα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αλλά φαίνεται πως η διαμάχη, όσο πιο κοντά έρχεται το θέμα της απελευθέρωσης των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων και εν τέλει των φαρμακείων, αποκτά ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις.
Οι φαρμακοποιοί υποστηρίζουν πως τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (παυσίπονα, παραφαρμακευτικά προϊόντα κ. α.) δεν θα πρέπει να πωλούνται από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για δύο λόγους: αφενός γιατί είναι απαραίτητη η καθοδήγηση του φαρμακοποιού για την χορήγηση οποιουδήποτε φαρμάκου, αφετέρου θέτουν και ζήτημα σωστής αποθήκευσης και διατήρησης των φαρμάκων ως ευαίσθητα προϊόντα και οι φαρμακοποιοί διατηρούν σοβαρές επιφυλάξεις αν τηρούνται οι κανόνες σωστής διατήρησής τους.
Από την άλλη εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ αντιτείνουν ότι πολλά ακόμη ευάλωτα είδη πρώτης ανάγκης πωλούνται στα ράφια τους, χωρίς να υπάρχει κάποιο πρόβλημα, ενώ η πώληση των φαρμάκων δεν θα γίνεται απευθείας από τα ράφια, αλλά από ειδικό stand με εξειδικευμένο προσωπικό. Αν αναλογιστεί κανείς πάντως, πως η «πίτα» των μη συνταγογραφούμενων αγγίζει τα 73 δισ. ευρώ παγκοσμίως, τότε αντιλαμβάνεται γιατί η σύγκρουση είναι σφοδρή.
«Κόκκινο πανί» άλλωστε μεταξύ των δύο κλάδων αποτέλεσε και το βρεφικό γάλα. Πέντε αλυσίδες σούπερ μάρκετ προσέφυγαν στο ΣτΕ ζητώντας την ανάκληση της απόφασής του με την οποία απαγορεύει την πώλησή του από τα σούπερ μάρκετ μετά από σχετική αίτηση που υπέβαλε ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος. Ο οποίος επίσης με τη σειρά του ζητούσε να μην διατίθενται βρεφικές τροφές εκτός φαρμακείων.