Έλλειψη τεχνογνωσίας καταλογίζει η κοινοπραξία της Siemens στον Στασινόπουλο
Βγήκαν τα… μαχαίρια ανάμεσα στις δύο κοινοπραξίες που «πολιορκούν» το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα. Από τη μια πλευρά βρίσκεται η γαλλο- γερμανο- ιταλική κοινοπραξία των Nexans (Alcatel)- Siemens- Prysmian (Pirelli) και στο αντίπαλο «στρατόπεδο» η ελληνογαλλική συμμαχία των Ελληνικών Καλωδίων, συμφερόντων Νίκου Στασινόπουλου με την Alstom.
Καθώς ο διαγωνισμός που έχει προκηρύξει ο ΑΔΜΗΕ (θυγατρική της ΔΕΗ για τα δίκτυα μεταφοράς) βρίσκεται στην φάση της τεχνικής αξιολόγησης των φακέλων που έχουν κατατεθεί από τις εταιρίες και όσο πλησιάζει η στιγμή για την ανάδειξη του αναδόχου, οι δύο πλευρές «σκληραίνουν» τη μάχη μεταξύ τους. Άλλωστε πρόκειται για ένα project, συνολικού προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ με διασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και αυτό από μόνο του αποτελεί «λάφυρο» για τους υποψήφιους «μνηστήρες» και μάλιστα σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης και ύπαρξης ελάχιστων νέων συμβολαίων για δημόσια έργα.
Οι τρεις διεθνείς κολοσσοί- αντίπαλοι των Ελληνικών Καλωδίων το τελευταίο διάστημα εκφράζουν αντιρρήσεις σχετικά με την τεχνική επάρκεια του ελληνικού «χρώματος» κονσόρτιουμ για το αν είναι σε θέση να αναλάβει την κατασκευή του έργου, βάζοντας «εμπόδια» στον… δρόμο του. Στην… αντεπίθεση περνούν όμως, η ΕΛΚΑ και η Alstom, εκτοξεύοντας τα «πυρά» τους προς την αντίπαλη κοινοπραξία. Συγκεκριμένα, εκφράζουν αμφιβολίες ως προς το γεγονός ότι η προσφορά της φέρεται να εμφανίζει σημαντικές αποκλίσεις από τους όρους του εν εξελίξει διαγωνισμού. Βέβαια, κάτι τέτοιο θα κριθεί από τους εμπειρογνώμονες που εξετάζουν τους σχετικούς φακέλους.
Η απάντηση
O Νίκος Στασινόπουλος και οι Γάλλοι συνέταιροί του, της Alstom απαντούν σε όσους τους καταλογίζουν έλλειψη τεχνογνωσίας πως μάλλον οι Nexans-Siemens και Prysmian «ξεχνούν» την ευρωπαϊκή αρχή της «δάνειας εμπειρίας». Τι σημαίνει αυτό; Ο ελληνικός όμιλος και η Alstom έχουν υπογράψει σύμβαση συνεργασίας με χρονικό ορίζοντα τα 10 χρόνια με τους Ιάπωνες της Viscas. Μια εταιρία που έχει κατασκευάσει χιλιάδες χιλιόμετρα επίγειων και υποβρύχιων καλωδίων για ηλεκτρικές συνδέσεις σε παγκόσμιο επίπεδο και κυρίως στις περιοχές της Ασίας και του Ειρηνικού. Η σύμβαση με την Viscas αφορά στην απαιτούμενη μεταφορά τεχνογνωσίας, ώστε η κοινοπραξία των ΕΛΚΑ να είναι όσο το δυνατόν πιο έτοιμη για να αντεπεξέλθει στο έργο της.
Τον Ιούλιο άλλωστε το «βιογραφικό» της ΕΛΚΑ εμπλουτίστηκε με την ολοκλήρωση ενός ανάλογου- αν και μικρότερου- έργου επί ελληνικού εδάφους. Πρόκειται για την κατασκευή και εγκατάσταση για λογαριασμό της ΔΕΗ, δύο νέων καλωδίων, που συνδέουν με ηλεκτρικό ρεύμα το νησί της Θάσου με την Κεραμωτή και το νησί της Αίγινας με τα Μέθανα, έργο το οποίο επικαλείται όταν οι πολέμιοί της θέτουν θέμα εμπειρίας.
Πέρυσι μάλιστα η εταιρία του Νίκου Στασινόπουλου προχώρησε στην εξαγορά της μέχρι τότε «προβληματικής» βιομηχανίας Fulgor, εξειδικευμένης στην κατασκευή καλωδίων χαμηλής και μέσης τάσης για να μπορέσει να συμμετέχει στον διαγωνισμό και να διεκδικήσει το έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων. Σήμερα η Fulgor υλοποιεί ένα πρόγραμμα επενδύσεων της τάξεως των 40 εκατ. ευρώ και έχει κερδίσει τα πρώτα της συμβόλαια όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Το έργο των Κυκλάδων μπορεί να αποτελέσει την «αφετηρία» για την εταιρία να μπει δυναμικά σε μια παγκόσμια αγορά που ολιγοπωλείται από μικρές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο ίδιο αντικείμενο.
Οι στόχοι του ΑΔΜΗΕ
Πρώτο μέλημα του ΑΔΜΗΕ είναι να ολοκληρωθεί σύντομα η διαδικασία και όχι να υπάρξει ακύρωση του διαγωνισμού, αφού στόχος είναι το έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2015- 2016. Διαφορετικά ελλοχεύει ο κίνδυνος να χαθούν τα ευρωπαϊκά κονδύλια τα οποία θα πρέπει να απορροφηθούν μέσα στην επόμενη τριετία. Άλλωστε, η διασύνδεση των Κυκλάδων θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα διεθνώς, γι’ αυτό και έχει προσελκύσει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς προσιδιάζει με το «Cometa» στη Μαγιόρκα, το «Normed» στην Νορβηγία και το «Sapei» στη Σουηδία. Η ολοκλήρωσή του θα σημάνει και το «τέλος» για τη λειτουργία των ενεργοβόρων παλαιών πετρελαϊκών αυτόνομων μονάδων της ΔΕΗ σε Σύρο, Μύκονο, Πάρο και Κύθνο, που θα τεθούν σε ψυχρή εφεδρεία με τελικό σκοπό να αποξηλωθούν, ενώ θα δοθεί η δυνατότητα πραγματικής αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών τους. Ο διαγωνισμός αφήνει περιθώρια κατασκευής του έργου με δύο εναλλακτικές, διαφορετικής μορφής τεχνολογίας η καθεμία, που αφορούν στην χρήση υποβρύχιων καλωδίων, είτε συνεχούς , είτε εναλλασσόμενου ρεύματος.
20 χρόνια «σέρνεται» το project
Η προσπάθεια διασύνδεσης των Κυκλάδων άρχισε το 1993 και προέβλεπε τη διασύνδεση τόσο της Άνδρου όσο και της Τήνου με το ηπειρωτικό σύστημα μέσω Καρύστου. Διακόπηκε όμως, στην Τήνο όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας δικαίωσε προσφυγή των κατοίκων της ενάντια στην τοποθέτηση πυλώνων υψηλής τάσης που θα διέρχονταν εναέρια από το νησί.
Έτσι, η ΔΕΗ άλλαξε την αρχική πρόβλεψη και από τα νησιά δεν διέρχεται γραμμή υψηλής τάσης.
Η διασύνδεσή τους θα γίνεται αποκλειστικά υποβρύχια, ενώ σε κάθε νησί θα υπάρχει υποσταθμός κοντά στα σημεία κατάληξης των καλωδίων. Πάντως και παρά τον νέο σχεδιασμό χρειάστηκε πάνω από ενάμισης χρόνος επί υπουργίας Σουφλιά για να εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη του project.
Όταν μάλιστα ελήφθη η άδεια επί υπουργίας Χατζηδάκη, ξεκίνησε η συνηθισμένη γραφειοκρατική κωλυσιεργία των δημοσίων υπηρεσιών για την έγκριση χωροθέτησης των υποσταθμών, για την έγκριση του σημείου πόντισης των καλωδίων κ.α.