Μετά τη Eurodrip ο Πλακόπητας ψάχνει αγοραστή και για την αλλαντοβιομηχανία
«Βλέπεις ΝΙΚΑΣ, είναι καλό» λέει το γνωστό διαφημιστικό σλόγκαν της εταιρίας αλλαντικών, όμως, για τον μεγαλομέτοχο, την Global Finance του Άγγελου Πλακόπητα δεν αποδείχτηκε «το δέκα το καλό» η συγκεκριμένη επένδυση. Γι’ αυτό και πληροφορίες θέλουν τον επιχειρηματία, μετά την πώληση του 67,7% των μετοχών που κατείχε στην Eurodrip στους Αμερικανούς της Paine & Partners, να αναζητά αγοραστή και για τη ΝΙΚΑΣ.
Εννέα χρόνια μετά την εξαγορά της αλλαντοβιομηχανίας από τον ιδρυτή της, Παναγιώτη Νίκα, το στοίχημα του Άγγελου Πλακόπητα να την καταστήσει μία ελκυστική εταιρία, η οποία μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα θα επέστρεφε σε αναπτυξιακή τροχιά, ακόμη και στην πρώτη θέση της αγοράς, όπως δεσμευόταν ο ίδιος το 2003, δεν έχει επιτευχθεί.
Αντιθέτως το «μαχαίρι» της συνολικής υποχώρησης του κλάδου των αλλαντικών κατά 10% περίπου το 2011 λόγω της κάμψης της ζήτησης και ο έντονος ανταγωνισμός κυρίως από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (των οποίων το μερίδιο αγοράς αυξήθηκε στο 30% από 20% το 2010) έχει… ψιλοκόψει σε φέτες και τη ΝΙΚΑΣ, η οποία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι εξελίξεων.
Ο Άγγελος Πλακόπητας και τα στελέχη της Global Finance παρατηρούν την αρνητική πορεία της κατανάλωσης και εν μέσω κρίσης θεωρούν δύσκολο ένα turn around story. Γι’ αυτό και, όπως υποστηρίζουν επιχειρηματικοί κύκλοι, εδώ και καιρό έχουν ξεκινήσει διερευνητικές επαφές με ιδιώτες και επενδυτές, κυρίως από το εξωτερικό, επιδιώκοντας την πώληση της αλλαντοβιομηχανίας και την αποεπένδυση της Global Finance.
Άλλωστε, ο ίδιος πριν από δύο χρόνια περίπου τόνιζε ότι το 2012 θα είναι κομβικό έτος για τη ΝΙΚΑΣ δεδομένου ότι είχε οριστεί ως χρονολογία αποεπένδυσης με την προϋπόθεση βέβαια να έχει επιστρέψει ο όμιλος σε κερδοφορία και να παρουσιάζει προοπτικές ανάπτυξης. Αυτό δεν συνέβη, αλλά ο ίδιος γνωρίζει καλά πως αν δεν επιτευχθεί κάποια συμφωνία σύντομα για την πώλησή της, τότε η αξία της εταιρίας κινδυνεύει να απομειωθεί περαιτέρω λόγω της δυσχερούς οικονομικής συγκυρίας.
Οι δυσκολίες πώλησης
Ο Άγγελος Πλακόπητας είχε εξαγοράσει την ΝΙΚΑΣ το 2003 έναντι 60 εκατ. ευρώ. Τώρα όμως, όπως επισημαίνουν επιχειρηματικοί και χρηματιστηριακοί κύκλοι, σε ένα ενδεχόμενο πώλησής της, είναι δύσκολο να πιάσει το συγκεκριμένο ποσό, για τρεις βασικούς λόγους:
• Πρώτον, η τιμή της μετοχής της ΝΙΚΑΣ το 2003 ήταν στα 6 ευρώ, ενώ σήμερα διαπραγματεύεται κοντά στα 0,50 ευρώ.
• Δεύτερον, η εταιρία ήταν leader της αγοράς τότε, ενώ τώρα βρίσκεται στην τρίτη θέση από άποψη μεριδίων αγοράς με 12% και στις αρχές του έτους είχε φτάσει το ποσοστό αυτό και στο 10,5%
• Τρίτον, και ίσως σημαντικότερο τα υψηλά δάνεια που λειτουργούν αποτρεπτικά ως προς τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Το καθαρό χρέος του ομίλου ανέρχεται στα 61, 19 εκατ. ευρώ (στο τέλος Ιουνίου 2012) από 57,5 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2011, με αποτέλεσμα η ΝΙΚΑΣ να μην προσφέρει επενδυτικό πλεονέκτημα στους πιθανούς ενδιαφερόμενους.
Πάντως, δεν είναι η πρώτη φορά που ο Άγγελος Πλακόπητας επιχειρεί να «κρεμάσει» πωλητήριο στην αλλαντοβιομηχανία. Είχε προχωρήσει σε ανάλογες διαπραγματεύσεις και πριν από μια διετία και τότε ένας από τους βασικούς συνομιλητές του ήταν ο Αλέξανδρος Υφαντής της ομώνυμης αλλαντοβιομηχανίας. Οι συζητήσεις όμως, δεν ευδοκίμησαν, καθώς όπως λένε οι καλά γνωρίζοντες, οι δύο πλευρές δεν τα βρήκαν στο τίμημα.
«Βαρύ» τίμημα
Η «αιμορραγία» των πωλήσεων της ΝΙΚΑΣ και οι συνεχόμενες ζημιογόνες χρήσεις αποτελούν το… βαρύ τίμημα όχι μόνο της οικονομικής κρίσης, αλλά και του ανταγωνισμού και των οικονομικών ανοιγμάτων που έγιναν από την αρχή της εξαγοράς της.
Επειδή η εταιρία είχε αρχίσει να εμφανίζει σημάδια κόπωσης και η διαπραγματευτική της ικανότητα με τους λιανεμπόρους ήταν σαφώς μειωμένη, η διοίκηση της ΝΙΚΑΣ έδινε γενναιόδωρες παροχές για να λάβουν τα προϊόντα της στα ράφια τη θέση που τους αρμόζουν. Την ίδια ώρα σημαντικά της είχε στοιχίσει, όπως υποστηρίζουν όσοι παρακολουθούν την πορεία της, και ο εντοπισμός από τον ΕΦΕΤ το 2005 πάνω από 8,5 τόνους ακατάλληλων αλλαντικών. Από τότε όσες προσπάθειες και αν έκανε η Global Finance για να σηκώσει… κεφάλι η εταιρία δεν τα κατάφερε, καθώς πολλοί καταναλωτές έχασαν την εμπιστοσύνη τους.
Τέλος, ο ανταγωνισμός από την Creta Farms των αδελφών Δομαζάκη και την Υφαντής της οικογένειας Υφαντή, οι οποίες κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στα μερίδια αγοράς και τις πωλήσεις, με την πρώτη να πραγματοποιεί στην Ελλάδα πέρυσι τζίρο 97 εκατ. ευρώ και την δεύτερη 72,08 εκατ. ευρώ, κάνει ακόμη πιο δύσκολο το εγχείρημα της ΝΙΚΑΣ. Η ΝΙΚΑΣ στο πρώτο εξάμηνο του έτους είδε για μια ακόμη χρήση τις πωλήσεις σε επίπεδο ομίλου να μειώνονται στα 32,95 εκατ. ευρώ από 34,34 εκατ. ευρώ το εξάμηνο του 2011 και τις ζημίες να διευρύνονται στα 3,5 εκατ. ευρώ από 1,7 εκατ. ευρώ.
Οι περικοπές δαπανών και ο στόχος του 20%
Οι προσπάθειες αναδιάρθρωσης που έχει ξεκινήσει η διοίκηση της ΝΙΚΑΣ και ο διευθύνων σύμβουλός της, Σωτήρης Λαύκας έχουν ως στόχο αφενός την περικοπή του λειτουργικού κόστους και αφετέρου την κατάκτηση μεριδίου αγοράς της τάξεως του 20% από 12% που είναι σήμερα.
Έχοντας υιοθετήσει ένα επιθετικό και ευέλικτο σχέδιο ανάπτυξης των εργασιών της, στοχεύει στο λανσάρισμα νέων προϊόντων σε προσιτές τιμές και στην επέκταση της παρουσίας τους στην περιφέρεια. Βέβαια, τα νέα προϊόντα που προώθησε η εταιρία με βάση του μοσχάρι έχουν καταλάβει μεν το 4% του συνόλου της αγοράς, όμως, οι προσδοκίες ήταν μεγαλύτερες, ενώ και η συνεργασία με τα Everest «περιμένουν» να τους αποφέρει οφέλη.
Όσον αφορά το «ψαλίδισμα» του λειτουργικού κόστους ήδη έχουν γίνει περικοπές στις αποδοχές του προσωπικού, ενώ σημαντική εξοικονόμηση έχει γίνει και από την αγορά πρώτων υλών τοις μετρητοίς.