Ασύμφορη επένδυση σε σχέση με τα second hand τα χαρακτηρίζει ο εφοπλιστής
Η νέα τάση της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας για επενδύσεις εκατομμυρίων δολαρίων σε eco- friendly σκαριά έχει λάβει διαστάσεις «φρενίτιδας», γεγονός που δεν έχει περάσει απαρατήρητο στους ναυλομεσιτικούς οίκους και το οποίο έχει διχάσει τον εφοπλιστικό κόσμο.
Πρώτος το… γάντι σε όσους υποστηρίζουν τα οφέλη των οικολογικών πλοίων έριξε από το βήμα του συνεδρίου για την χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας που διεξάγεται στην Αθήνα, ο Γιάννης Κούστας. Ο «δόκτωρ της ναυτιλίας» για πρώτη φορά αμφισβητεί τα πλεονεκτήματα των «πράσινων» πλοίων, υποστηρίζοντας πως «είναι μόνο στα χαρτιά, θεωρητικά» και πως δεν πρόκειται να γίνει απόσβεση των επενδύσεων από όσους εφοπλιστές επιλέγουν να δραστηριοποιηθούν σε αυτόν τον τομέα. Μια άποψη ευθέως αντίθετη από εκείνη του συμπατριώτη του, εφοπλιστή και ιδρυτή της Technomar, Γιώργου Γιουρούκου, ο οποίος αντιτείνει ότι οι συγκεκριμένες επενδύσεις μπορούν να αποφέρουν σημαντικά κέρδη.
Διαφορετική και από εκείνων που ήδη έχουν παραγγείλει ή έχουν παραλάβει τέτοιου είδους πλοία, όπως η Aegean Bulk του Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου (τον περασμένο Σεπτέμβριο παρέλαβε το δεύτερο πλοίο, το «Anna Maria»), η DST Shipping των Δημήτρη και Σταύρου Τσολάκη (υπέγραψαν συμφωνία με ιαπωνικά ναυπηγεία για την ναυπήγηση δύο eco- type supramax) και η Aeolos Management, συμφερόντων Εμπειρίκου (φέρεται να συνδέεται με την παραγγελία δύο post panamax containerships σε γιάρδες της Νότιας Κορέας).
Ο πρόεδρος της Danaos Corporation, κ. Κούστας ισχυρίζεται ότι οι περισσότεροι εφοπλιστές έχουν «παρασυρθεί» από το promotion των ναυπηγείων και τις διαπιστώσεις τους ότι τα καινούρια «πράσινα» σχέδια μπορούν να εξασφαλίσουν χαμηλότερες καταναλώσεις σε πλήρη λειτουργία, σε ήρεμες καιρικές συνθήκες και με μικρότερες ταχύτητες.
«Οι πραγματικές αποδόσεις τους θα φανούν στην θάλασσα, κάτι το οποίο δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη. Όλοι προσφέρουν φαρδύτερα και μικρότερα σε μήκος κύτη με σκοπό να μειωθούν οι τριβές» υποστηρίζει ο Γιάννης Κούστας. Ωστόσο επισημαίνει ότι με άσχημο καιρό, η αποτελεσματικότητα των συγκεκριμένων πλοίων θα είναι μειωμένη και η εξοικονόμηση στην κατανάλωση καυσίμων θα είναι οριακή.
Κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στον τομέα των κοντέινερς, ο εφοπλιστής θεωρεί ότι μεγαλύτερο όφελος και απόδοση θα είχε μια επένδυση ύψους 2 εκατ. δολαρίων στο να πραγματοποιηθούν κάποιες προσαρμογές, όπως η αναβάθμιση της μηχανής ή η εγκατάσταση καινούριας προπέλας, βελτιστοποιημένης σε χαμηλότερες ταχύτητες, από το να ξοδέψει κάποιος χρήματα σε ένα καινούριο σχέδιο πλοίου. «Μόνο με αυτές τις αλλαγές ένα containership, το οποίο έχει χτιστεί το 2010 θα μπορούσε να εξοικονομήσει 6% μείωση στην κατανάλωση καυσίμων σε σύγκριση με ένα eco- type πλοίο» επιμένει ο Γιάννης Κούστας, ενώ τονίζει πως «είναι πολύ πιο συμφέρον να αγοράσει κάποιος ένα μεταχειρισμένο, ηλικίας 12 ετών πλοίο με 20 εκ. δολ. αντί να επενδύσει 44 εκατ. δολ. σε ένα οικολογικό.
Διαφωνία
Η διαφωνία του κ. Γιώργου Γιουρούκου της Technomar με τον Γιάννη Κούστα έγκειται στο ότι ο ίδιος, όπως υποστηρίζει στην Tradewinds, βλέπει μεγάλες προοπτικές και πλεονεκτήματα στα οικολογικά πλοία. Θεωρεί πως η καθημερινή εξοικονόμηση καυσίμων στα καινούρια σκαριά θα μπορούσε να φτάσει ακόμη και τους 30 τόνους για συγκεκριμένους τύπους πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Υπολογίζει ότι καινούρια πλοία χωρητικότητας 6.700 teu, που έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το 2013 μπορούν να πετύχουν οικονομία καυσίμων κατά 22,6% σε σύγκριση με ένα πλοίο (6.500 teu) των ήδη υφιστάμενων σχεδίων. Ένα eco- type πλοίο μπορεί εν ολίγοις, σύμφωνα με τον ίδιο, να εξοικονομήσει περίπου 26.500 δολάρια ημερησίως.
«Καμπάνα» 248.000 δολ. στην Costamare για το Rena
Η «τρικυμία» από το ναυάγιο του πλοίου «Rena» ανοιχτά της Νέας Ζηλανδίας πέρυσι τον Οκτώβριο έχει στοιχίσει ακριβά στην Costamare του Κ. Κωνσταντακόπουλου. Μπορεί η εταιρία με ρευστά διαθέσιμα $300 εκατ. να είναι έτοιμη να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στην αγορά των containerships για την περαιτέρω ενίσχυση του στόλου της (παρέλαβε δύο πλοία από τράπεζες- distressed sales), όμως, την ίδια ώρα καλείται να… βάλει γερά το χέρι στην τσέπη για την ζημιά που προκλήθηκε από το ναυάγιο του Οκτωβρίου.
Οι αρχές της Νέας Ζηλανδίας έκριναν ένοχη την Daina Shipping, θυγατρική της Costamare, για έκλυση επικίνδυνων ουσιών από το πλοίο «Rena» και η «καμπάνα» που της έριξαν αγγίζει τα 248.000 δολάρια. Πριν από έναν μήνα, μάλιστα, η ελληνική ναυτιλιακή συμφώνησε να πληρώσει ως αποζημίωση άλλα 22,6 εκατ. δολ. Αυστραλίας στην κυβέρνηση της Ν. Ζηλανδίας για τον καθαρισμό της θάλασσας και της ακτής.
Εκτός από το οικονομικό κόστος, όμως, η οικογένεια Κωνσταντακόπουλου δέχτηκε πλήγμα και στο κύρος της για την περιβαλλοντική καταστροφή η οποία επήλθε από το ναυάγιο. Περίπου 350 τόνοι καυσίμων διέρρευσαν από το «Rena», πέθαναν πάνω από 2.400 θαλασσοπούλια, ενώ εκατοντάδες εμπορευματοκιβώτια έπεσαν στο νερό και τα περιεχόμενά τους κατέληξαν στις ακτές.
Ήδη ο Φιλιππινέζος πλοίαρχος και ο επίσης Φιλιππινέζος δεύτερος υποπλοίαρχος έχουν καταδικαστεί σε φυλάκιση επτά μηνών. Σύμφωνα με την κατηγορούσα αρχή, το πλήρωμα του «Rena» παραβίασε τους βασικούς κανόνες της ναυσιπλοΐας και αγνόησε τις προειδοποιήσεις του ραντάρ του πλοίου, δέκα λεπτά πριν το πλοίο προσαράξει σε κοραλιογενή ύφαλο. Η υπόθεση αυτή αποτελεί μια «άτυχη παρένθεση», όπως υποστηρίζουν ναυτιλιακοί κύκλοι, στην ανοδική επενδυτική τροχιά της Costamare.