Aλλάζει ο χάρτης. Zυμώσεις και στα γάλατα με ΦAΓE – Kρι-Kρι – Όλυμπο
Έντονη είναι η κινητικότητα στο χώρο των τροφίμων, με τις εισηγμένες να αναζητούν τρόπους επιβίωσης στο ασφυκτιικό περιβάλλον που έχουν δημιουργήσει οι συνθήκες ύφεσης και ο δανεισμός.
Ήδη οι μεγαλύτεροι εκπρόσωποι του χώρου έχουν έρθει σε επαφές με hedge funds και private equity funds, προκειμένου να πουλήσουν πακέτα μετοχών και να βρουν στρατηγικούς επενδυτές.
Νέα δεδομένα στο χώρο δημιουργεί η πρόθεση του Άγγελου Πλακόπητα να αποεπενδύσει η Global Finance από την αλλαντοβιομηχανία Νίκας, αλλά και οι συζητήσεις της Χήτος με ξένους επενδυτές, προρχόμενους από τη Μέση Ανατολή. Σε επαφές με ΦΑΓΕ και Όλυμπο βρίσκεται η βιομηχανία γάλακτος ΚΡΙ – ΚΡΙ, ενώ η ΜΕΒΓΑΛ δηλώνει ανοικτή σε στρατηγικές συνεργασίες, αλλά όχι σε στρατηγικό επενδυτή.
Ζητείται επενδυτής
Μετά την πώληση του 67,7% της Eurodrip στους Αμερικανούς της Paine & Partner, ο Άγγελος Παλακόπητας προτίθεται να οδηγήσει σε αποεπένδυση της Global Finance από την αλλαντοβιομηχανία ΝΙΚΑΣ, με τις διαπραγματεύσεις με ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές να βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη.
Πάντως οι πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν πως ο μάνατζερ Άγγελος Πλακόπητας, που είχε εξαγοράσει την ΝΙΚΑΣ το 2003 έναντι 60 εκατ. ευρώ, είναι πολύ δύσκολο να πιάσει το συγκεκριμένο ποσό την τρέχουσα οικονομική συγκυρία.
Τα τελευταία χρόνια η αλλαντοβιομηχανία, που άλλοτε ήταν πρωτοπόρος στο χώρο της, βρίσκεται αντιμέτωπη με την κάμψη της αγοραστικής δύναμης, την κρίση ρευστότητας, τον ανταγωνισμό και τις ζημίες. Ο μεγαλομέτοχος της Global Finance δεν κατάφερε να υλοποιήσει τη δεσμευσή του ότι θα καταστήσει την αλλαντοβιομηχανία μία ελκυστική εταιρία εως το 2012, η οποία θα επέστρεφε σε αναπτυξιακή τροχιά και στην πρώτη θέση της αγοράς. Η οικονομική ύφεση δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι ο κλάδος αλλαντικών υποχώρησε κατά 10% περίπου το 2011.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο χώρος της αλλαντοβιομηχανίας περνάει δύσκολές ώρες, με τις τρεις μεγαλύτερες αλλαντοβιομηχανίες της χώρας, Creta Farm, Υφαντής και Νίκας να χάνουν τζίρο 25 εκατ. ευρώ την περυσινή χρονιά.
Η στροφή των καταναλωτών σε φθηνότερες κατηγορίες προϊόντων και το μπαράζ των εμπορικών προσφορών με κύριο άξονα την μείωση των τιμών, επέφερε βαρύ πλήγμα στην αλλαντοβιομηχανία.
Συνολικά, οι πωλήσεις τους διαμορφώθηκαν στα 246 εκατ. ευρώ έναντι 271 εκατ. ευρώ το 2010, μειωμένες κατά 9%, με την κερδοφορία να αποτελεί ζητούμενο, κάτι που οδήγησε σχεδόν αναγκαστικά στην επέκταση σε νέους τομείς δραστηριότητας, όπως τα τυροκομικά για την Creta Farm και τα κατεψυγμένα τρόφιμα για την Υφαντής. Η τελευταία εισήλθε στα τέλη του 2010 στην αγορά των κατεψυγμένων λαχανικών, προκειμένου να τονώσει τα έσοδά της.
Η αγορά των κατεψυγμένων λαχανικών και άλλων τροφίμων εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ ετησίως και στόχος της Υφαντής είναι να εδραιώσει τη θέση της (σήμερα τα προϊόντα της βρίσκονται σε πάνω από το 60% των σούπερ μάρκετ), δίνοντας έμφαση και στα βιολογικά τρόφιμα.
Βάσει πωλήσεων, η Creta Farm παραμένει η μεγαλύτερη εταιρία της αγοράς. Στην Ελλάδα πραγματοποίησε πέρυσι τζίρο 97 εκατ. ευρώ, από 99 εκατ. ευρώ το 2010, αλλά κέρδη προ φόρων μόλις 198 χιλ. ευρώ, από κέρδη 3,6 εκατ. ευρώ το 2010. Μεταξύ των τριών εταιριών, διαθέτει τη μεγαλύτερη δραστηριότητα σε αγορές του εξωτερικό, έχοντας προχωρήσει στη σύσταση κοινοπραξιών και θυγατρικών σε Ισπανία, Σουηδία, ΗΠΑ, Κύπρο και Ιταλία. Ωστόσο η επέκταση σε νέες αγορές δεν έχει συνοδευτεί με αύξηση των εσόδων του ομίλου.
MEBΓAΛ: Άνοιγμα σε συνεργασίες
Όσον αφορά το χώρο των γαλακτοβιομηχανιών, ανοιχτή σε στρατηγικές συνεργασίες, αλλά όχι σε στρατηγικό επενδυτή, δηλώνει η διοίκηση της βορειοελλαδικής γαλακτοβιομηχανίας, «ΜΕΒΓΑΛ».
Η πολυσυζητημένη συμφωνία ανάμεσα στη «Δέλτα Τρόφιμα» και στη «ΜΕΒΓΑΛ», κατέρρευσε καθώς η κρίση στην οικονομία, η δυσκολία χρηματοδότησης, αλλά και οι απαιτήσεις πιστωτριών τραπεζών, οδήγησαν σε ναυάγιο το deal.
Την ίδια ώρα, η διοίκηση της ελληνικής βιομηχανίας γάλακτος ΚΡΙ ΚΡΙ, βρίσκεται σε συζητήσεις με τη ΦΑΓΕ και την Όλυμπος, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες της αγοράς.
Η Κρι Κρι καταβάλλει συστηματικές προσπάθειες για την ενίσχυση των εξαγωγών της στις χώρες που ήδη δραστηριοποιείται, όπως τη Γερμανία, τη Δανία, την Ιταλία, το Ιράκ και στα Βαλκάνια, καθώς και για την είσοδό της σε νέες αγορές, αξιοποιώντας κυρίως τη ζήτηση για ελληνικό γιαούρτι.
H Vivartia και ο Xήτος
Στην εξωστρέφεια στρέφεται η γαλακτοβιομηχανία Vivartia, η οποία «βγαίνει» πιο δυναμικά από ποτέ σε ξένες αγορές και σύντομα αναμένεται να αποκτήσει παρουσία σε πολλές χώρες, κάνοντας άνοιγμα σε ένα πληθυσμιακό group που αγγίζει τα 800 εκατ. καταναλωτές. Επιπλέον, η σύναψη συμφωνίας της Vivartia με την Exeed Industries δίνει πρόσβαση για παρουσία στην περιοχή του Αραβικού Κόλπου, της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής (Ιράκ, Ιράν, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Μπαχρέιν, Σαουδική Αραβία, Λιβύη, Αίγυπτο, Μαρόκο, Αλγερία), μια αγορά που αφορά πάνω από 330 εκατ. καταναλωτές.
Ο κλάδος της εστίασης του ομίλου βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις και με τις μεγάλες αγορές της Ρωσίας και του Πακιστάν, ενώ σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις τα συμβόλαια θα υπογραφούν μέχρι το τέλος του χρόνου.
Εφόσον υλοποιηθούν όλες οι παραπάνω συμφωνίες, η αγορά που ανοίγεται αγγίζει τους 800 εκατ. καταναλωτές.
Ιρανικό ενδιαφέρον για τη Χήτος;
Εν των μεταξύ, σε διαπραγματεύσεις με Ιρανούς επενδυτές φαίνεται πως βρίσκεται η Χήτος.
Στην οικογένεια Χήτου ανήκει το νερό Ζαγόρι, ενώ ο ίδιος σε συνεργασία με τον κ. Η. Γκρέκο έχουν δημιουργήσει τα τελευταία χρόνια την μπύρα Fix, η εμπορική πορεία της οποίας ξεπέρασε τις αισιόδοξες προβλέψεις των ιδιοκτητών της στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων.