Οι εταιρίες πετρελαίου τα ναυλώνουν και με premium σε σχέση με τη μέση τιμή
Έντονη κινητικότητα επικρατεί τον τελευταίο μήνα στον τομέα των ναυλώσεων. Οι μεγαλύτεροι διεθνείς «γίγαντες» του πετρελαίου και της ενέργειας… δίνουν δουλειά στα πλοία Ελλήνων εφοπλιστών με συμβόλαια πολλές φορές «χρυσά», αφού εξασφαλίζουν σε πολλές των περιπτώσεων ανώτερο τίμημα (premium) και τα περισσότερα είναι μακροχρόνια.
Αμερικανικές εταιρίες, αλλά και κολοσσοί από την Βενεζουέλα, τη Βραζιλία και το Μεξικό λόγω των αυξημένων αναγκών τους για μεταφορά του αργού και της ανάπτυξης νέων κοιτασμάτων πετρελαίου «ψηφίζουν» πλοία και πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου μεγάλων ελληνικών ναυτιλιακών.
Όπως επισημαίνουν ναυτιλιακοί κύκλοι, με αυτόν τον τρόπο καλύπτεται σε μεγάλο βαθμό και η πίεση που δέχονται από πέρυσι ακόμη οι τιμές από τους Κινέζους μισθωτές, με τους οποίους ουκ ολίγοι εφοπλιστές, όπως ο Γιώργος Οικονόμου, η Αγγελική Φράγκου κ.α. αντιμετώπισαν προβλήματα λόγω καθυστερήσεων αποπληρωμής των μηνιαίων ναύλων τους, προσφεύγοντας πολλοί εξ αυτών στην διαιτησία.
Η «στροφή» προς την Αμερική και κυρίως τη Λατινική Αμερική αποτελεί ταυτόχρονα και «αφετηρία» για την δημιουργία μιας μεγαλύτερης αγοράς ναυλώσεων. Μεγάλος ναυλομεσιτικός οίκος υποστηρίζει πως όσοι ναυτιλιακοί όμιλοι καταφέρνουν από τώρα, εν καιρώ κρίσης, να πετυχαίνουν υψηλές τιμές μισθωμάτων των πλοίων, «είναι οι τυχεροί που μπορούν και ενισχύουν τα ταμεία τους».
Ποιες ναυλώσεις έχουν όμως πραγματοποιηθεί που «δείχνουν» ότι οι Έλληνες εφοπλιστές συγκαταλέγονται μεταξύ των «εκλεκτών» για τις εταιρίες παγκοσμίου βεληνεκούς; PDVSA: Ο «γίγαντας» του πετρελαίου στη Βενεζουέλα απέδειξε πριν από μερικές μέρες ότι είναι έτοιμη να πληρώσει υψηλά ναύλα, μισθώνοντας τρία τάνκερ μεταφοράς προϊόντων της Dynacom του Γιώργου Προκοπίου μέχρι και τρία χρόνια. Η κρατική PDVSA μίσθωσε πιο συγκεκριμένα τα χωρητικότητας 70.000 dwt «Ice Energy», «Ice Victory» και «Ice Fighter» (όλα ναυπηγημένα το 2006) με μέση τιμή 20.500 δολ. την ημέρα. Η συμφωνία λέγεται ότι έχει διάρκεια δύο έτη με option και για ένα τρίτο. Σημειώνεται πως η Dynacom έχει ναυλώσει και άλλα πλοία της στο παρελθόν στην εταιρία της Βενεζουέλας.
SHELL: Μεγάλη κινητικότητα παρατηρήθηκε την περασμένη βδομάδα και από την αμερικανική Shell στον τομέα των aframax. Η Shell μίσθωσε το πλοίο «Amfitriti», χωρητικότητας 116.000 dwt και χτισμένο το 2009 της εταιρίας Liquimar της οικογένειας Παπαδημητρίου έναντι 13.500 δολ. την ημέρα.
PETROBRAS: Η Ocean Rig του Γιώργου Οικονόμου, η οποία το καλοκαίρι έκλεισε συμφωνία με τις τράπεζες για δάνειο 495 εκ. δολ., προκειμένου να ολοκληρωθεί η ναυπήγηση του πλωτού γεωτρύπανου «Ocean Rig Myconos», έχει κλείσει συμβόλαιο ναύλωσής του για τρία χρόνια με τον πετρελαϊκό κολοσσό της Βραζιλίας Petrobras. Χρονομισθώσεις σε υψηλότερες τιμές από τις προηγούμενες έχει πετύχει με την βραζιλιάνικη εταιρία και η Capital Product Partners του Ευάγγελου Μαρινάκη, ενώ η Αγγελική Φράγκου με όχημα την νοτιοαμερικάνικη θυγατρική της, Navios Logistics, έχει υπογράψει ναυπηγικό πρόγραμμα σε βραζιλιάνικες γιάρδες με αντάλλαγμα ναυλομισθώσεις με την Petrobras. Αλλά και ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος έχει μισθώσει για τρία χρόνια το Deep Sea Metro II έναντι 531 εκ. δολ. στην εταιρία.
BP: Δουλειά σε ελληνικά πλοία έχει δώσει εκτός από την Shell και η άλλη αμερικανική εταιρία, η BP. Στον μεγάλο παίκτη του πετρελαίου έχουν ναυλωθεί πλοία της Capital Product Partners, αλλά και πλοία του Σπύρου Λάτση, ο οποίος πολλές φορές έχει συνεργαστεί με τον αμερικανικό «γίγαντα» του πετρελαίου.
Pemex: Πρόκειται για εταιρία πετρελαίου με έδρα το Μεξικό, η οποία ναυλώνει συχνά ελληνικά πλοία για την μεταφορά αργού και όχι μόνο. Μεταξύ αυτών, των εφοπλιστών Βαγγέλη Μαρινάκη, Βίλλυ Παναγιωτίδη κ.ά.
Και άλλες εταιρίες στο «παιχνίδι» μισθώσεων
Ναυλώσεις πλοίων γίνονται όμως από Έλληνες εφοπλιστές όχι μόνο στους μεγάλους παίκτες του πετρελαίου των ΗΠΑ και της Λατινικής Αμερικής, αλλά και σε άλλους ομίλους. Η ναυτιλιακή Tankers Alpha& Freighters του Χρ. Κανελλάκη κατάφερε να κάνει «χρυσό», για τα δεδομένα της εποχής, deal, ναυλώνοντας ένα capesize bulker στην γερμανική εταιρία Oldendorff. Η περίοδος είναι για πέντε μήνες, ενώ εκτιμάται ότι θα φτάσει τους οκτώ με ημερήσιο ναύλο 11.000 δολ. Πρόκειται για τιμή μεγαλύτερη από την «οροφή» που επικρατεί αυτή την περίοδο στην αγορά. Επίσης, η ναυτιλιακή Newton ακούγεται πως ναύλωσε το τάνκερ «Nautic» για έξι μήνες έναντι 16.000 δολ./ημερησίως . Το πλοίο λέγεται πως έχει πουληθεί πλέον στην Polembros του Αδ. Πολέμη, αλλά είναι ασαφές αν η πώληση ολοκληρώθηκε.
Η εταιρία Paragon Shipping του κ. Μιχάλη Μποδούρογλου, το καλοκαίρι παρέλαβε το πλοίο «Precious Seas», το οποίο έχει ήδη ναυλωθεί στην εταιρία Cargill International για περίοδο 23- 26 μηνών, με ημερήσιο μεικτό ναύλο 12.125 δολ. και αναμένεται να αποδώσει έσοδα ύψους 8,5 εκατ. δολ. Ακόμη ο ναυλωτής έχει option επέκτασης ναύλωσης για 11- 14 μήνες, με ημερήσιο μεικτό ναύλο 15.500 δολαρίων.
ΟΙ ΝΕΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΑΠΟ ΜΟΥΝΔΡΕΑ, ΠΟΛΕΜΗ, ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ
«Ζεστό χρήμα» στα capesizes λόγω χαμηλών τιμών
«Ζεστό χρήμα» για νέες επενδύσεις ρίχνουν οι εφοπλιστές στα capesizes του ξηρού φορτίου. Μπορεί η κρίση να μην έχει αφήσει «ακλυδώνιστο» τον εν λόγω τομέα, όμως, οι ναυτιλιακές εταιρίες ρίχνουν το βάρος τους κυρίως σε μεγαλύτερης ηλικίας πλοία (χτισμένα την δεκαετία του ’90 ή του 2000), των οποίων οι τιμές κινούνται στη λογική των τιμών διάλυσης, άρα αποτελούν και ενθαρρυντικό παράγοντα για την εξαγορά τους.
Η Libra Shipping, αφού ξόδεψε κοντά στα 190 εκατ. δολ. για την αγορά επτά VLCCs (τρία εκ των οποίων από τις ελληνικές Dynacom, Onassis Group και Embiricos), εφορμά και στον κλάδο ξηρού φορτίου. Ο κ. Νίκος Καραγιάννης της Libra επιβεβαίωσε πως η εταιρία είναι έτοιμη να διαθέσει άλλα 58 εκ. δολ. για δύο επιπλέον πλοία, τα «BW Ubud» και «Ural», ναυπηγημένα το 2000, τα οποία αποτελούν δύο από τα παλαιότερα του στόλου της IHI. Η τιμή τους κινείται λίγο πιο κάτω από τα 29 εκ. δολ. έκαστο.
Ψηλά στην λίστα προτιμήσεων είναι τα πλοία με μέση ηλικία πάνω από δώδεκα χρόνια και για άλλους Έλληνες εφοπλιστές λόγω των δελεαστικών τιμών τους. Το πλοίο «NSS Advance», το οποίο ναυπηγήθηκε το 1995 πουλήθηκε προς 10 εκ. δολ. σε ελληνική ναυτιλιακή, πιθανώς στην Polembros του Πολέμη, ενώ και η NG Moundreas έχει επίσης «επιλέξει» τρία capesizes που χτίστηκαν το 1995, 1996 και 1997.