Ως νομοθέτημα που οδηγεί στην νέα εποχή την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και τα αεροδρόμια, χαρακτήρισε ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δ. Ρέππας το νομοθέτημα με το οποίο, μεταξύ άλλων, αναβαθμίζεται και αναδιοργανώνεται η ΥΠΑ, σύμφωνα με τα διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα και παρέχεται η δυνατότητα αξιοποίησης και ανάπτυξης των κρατικών αεροδρομίων.
Με βάση τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου – το οποίο εισήχθη προς εξέταση στην Επιτροπή Οικονομικών – μπορεί αφενός να συστήνονται ανώνυμες εταιρείες διαχείρισης για το σύνολο των αερολιμένων της χώρας, ή ομάδας αεροδρομίων, ή για κάθε αεροδρόμιο χωριστά και με αντικείμενο τη διοίκηση, διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευσή τους και αφετέρου δίνεται η δυνατότητα παραχώρησης, για ορισμένο χρόνο, δικαιωμάτων που αφορούν στις επτά αυτές αρμοδιότητες.
«Αυτές οι αρμοδιότητες θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση των αεροδρομίων», τόνισε ο υπουργός.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές, με τη δημιουργία μιας αυτοτελούς δομής, με σαφή λειτουργικό διαχωρισμό σε σχέση με την ΥΠΑ, η οποία συνιστά και τον Πάροχο Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας, κρίνονται απαραίτητες, δεδομένου ότι οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί επιβάλλουν αυξημένες απαιτήσεις για την ασφάλεια, την εξειδίκευση, την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, ενώ παράλληλα η Ελλάδα με την οργανωτική δομή της ΥΠΑ ανταποκρίνεται στις επιταγές του ευρωπαϊκού κανονισμού.
Η Ελλάδα προετοιμάζεται να συμμετάσχει με ισότιμους όρους στην νέα πολιτική της ΕΕ για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, στο πλαίσιο της οποίας ο εναέριος χώρος της Ευρώπης θεωρείται κοινός πόρος και η ρύθμιση γίνεται όχι με βάση τα σύνορα, αλλά την κυκλοφορία.
«Δεν καταργείται ο εθνικός εναέριος χώρος, παραμένουν τα σύνορα στον αέρα του κάθε κράτους, απλά γίνεται ένας συντονισμός των όμορων υπηρεσιών αεροναυτιλίας που υπάγονται στο Γιουροκοντρόλ με αποτέλεσμα να υπάρχει εξοικονόμηση σε πόρους, καλύτερες και ασφαλέστερες πτήσεις, αποτελεσματικότερη διαχείριση του εναέριου χώρου», εξήγησε ο Δ. Ρέππας.
Ακόμη ρυθμίζεται το καθεστώς της παροχής επίγειας εξυπηρέτησης στους 34 ελληνικούς αερολιμένες, με ετήσια κίνηση κάτω των δύο εκατ. επιβατών ή 50 χιλ. τόνων φορτίου.
Ρυθμίζονται επιπλέον θέματα μεταφοράς προσωπικού από την ΥΠΑ σε άλλους φορείς και υπηρεσίες του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου Τομέα και προβλέπεται η σύσταση Εποπτικής Αρχής Τελών Αερολιμένων.
Ο αρμόδιος υπουργός τόνισε ότι το νομοθέτημα δημιουργεί νέα πεδία λειτουργίας, διευρύνει αρμοδιότητες, εναρμονίζει τη χώρα με το κοινοτικό κεκτημένο και διαμορφώνει προϋποθέσεις για την ανάπτυξη σε ορισμένους τομείς, όπου η κρατική παρουσία δεν είχε σημαντικές επιδόσεις.
Εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ, ο εισηγητής του νομοσχεδίου Γ. Αμοιρίδης τόνισε ότι το νομοθέτημα ταυτίζεται με τις επιταγές της ΕΕ για μείωση του χρόνου και του κόστους των πτήσεων (κατά 2 δισ.) στη ζώνη πάνω από την Ευρώπη. Στόχος του – όπως είπε – είναι αναδιάρθρωση για διαχωρισμό της λειτουργίας της ΥΠΑ, η αξιοποίηση και ανάπτυξη των κρατικών αεροδρομίων, ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών κλπ.
Ο Μ. Παπαδόπουλος (εισηγητής της ΝΔ) χαρακτήρισε απαραίτητο το νομοσχέδιο γιατί – έστω κι αργά – εναρμονίζει την λειτουργία της ΥΠΑ της χώρας μας με τους κανονισμούς για τον ενιαίο ευρωπαϊκό ουρανό, αμβλύνοντας έτσι κυρίως τα προβλήματα των καθυστερήσεων και άρα του κόστους των πτήσεων.
Εξέφρασε, ωστόσο, τους προβληματισμούς του αναφορικά με το καθεστώς των συμβάσεων παραχώρησης των αεροδρομίων, θέτοντας και εθνικές παραμέτρους και χαρακτήρισε απαραίτητη την ανάπτυξη της Λευκής Βίβλου βάσει της οποίας πρέπει να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων.
Η ΝΔ υπερψηφίζει την αρχή του νομοσχεδίου.
Ο υπαγωγή της ΥΠΑ στον ενιαίο ευρωπαϊκό ουρανό δημιουργεί θέματα κυριαρχικών δικαιωμάτων, ενώ η ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης της ενιαίας κυκλοφορίας θα αυξήσει τα ταμεία των καπιταλιστών, τόνισε η βουλευτής του ΚΚΕ, Βέρα Νικολαϊδου. Ζήτησε δε την απόσυρση του νομοσχεδίου, με το οποίο – όπως ανέφερε – εκτός των άλλων παραδίδεται το σύνολο των αεροδρομίων σε ιδιώτες. Και δήλωσε ότι το ΚΚΕ καταψηφίζει επί της αρχής.
Ο Παύλος Μαρκάκης (ΛΑΟΣ) εξέφρασε αμφιβολίες αν το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει τα θέματα που καθυστέρησαν τόσα χρόνια και ακόμη τόνισε πως μπαίνουν ζητήματα λειτουργικότητας, γιατί θα υπάρχουν 16 διευθύνσεις και πάνω από 100 τμήματα. Για την ρύθμιση που αφορά στη δημιουργία ανώνυμων εταιρειών για την παραχώρηση αεροδρομίων, είπε ότι δεν μπαίνουν ανταποδοτικά θέματα και διερωτήθηκε αν θα ιδιωτικοποιηθούν κερδοφόρα αεροδρόμια. Επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια επί της αρχής του νομοθετήματος.
Ο Δημήτρης Παπαδημούλης (ΣΥΡΙΖΑ) τόνισε πως η ουσία ολόκληρου του νομοσχεδίου βρίσκεται στην δυνατότητα που δίνεται για «ιδιωτικοποίηση» των αερολιμένων και σαν μεγάλο θέμα έθεσε το ότι θα ακριβύνουν τα τέλη, θα δυσκολευτεί η περιφερειακή ανάπτυξη και θα μειωθεί η τουριστική ροή προς τη χώρα μας, ενώ προέβλεψε ότι αργότερα θα χρειαστεί να επιδοτηθούν τα ιδιωτικά αεροδρόμια. Και καταψήφισε εκ μέρους του κόμματός του την αρχή του νομοσχεδίου.
Απαντώντας στις παρατηρήσεις των βουλευτών της Αντιπολίτευσης αναφορικά με κάποια δυσμενή αποτελέσματα που θα έχει η παραχώρηση επτά αρμοδιοτήτων των αεροδρομίων, ο υπουργός δήλωσε ότι αντιθέτως θα αυξηθεί η τουριστική κίνηση στα περιφερειακά αεροδρόμια, αν οι υπηρεσίες βελτιωθούν και ακόμη τόνισε ότι σήμερα επιδοτεί το κράτος τα αεροδρόμια (έργα εκσυγχρονισμού, λειτουργία, μισθούς κ.α) ενώ δεν εισπράττει τέλη.
Διευκρίνισε πως εμείς θα αποφασίσουμε ποια αεροδρόμια θα αναπτύξουμε με σύμβαση παραχώρησης, αλλά και θα καθορίσουμε του όρους της συνεργασίας.«Ουδείς θα ψήφιζε μια ετεροβή σύμβαση», είπε χαρακτηριστικά.
Σχετικά με τους εργαζόμενους, ο Δημ. Ρέππας είπε ότι πρέπει να μείνουν εντός της ΥΠΑ οι εργαζόμενοι που ασχολούνται με τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας κι επίσης να συνεχίσει να κατανέμεται το ποσό που προέρχεται από τα τέλη υπέρπτησης σε όλους τους εργαζόμενους της ΥΠΑ. Από κει και πέρα θα προχωρήσει μια αξιοκρατική στελέχωση των υπηρεσιών, κατέληξε.