«Ανάσες» το δάνειο – 25 εκατ. και οι παρεμβάσεις του υπουργείου, παραμένει η θηλιά 0,5 δισ. συνολικών υποχρεώσεων
Επιχείρηση με «κωδικό» την… ανάσταση της ΑΕΓΕΚ του Γιάννη Μαρούλη βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και έναν μήνα περίπου. Τράπεζες, υπουργείο Ανάπτυξης και ο Κεφαλλονίτης μεγαλοκατασκευαστής προσπαθούν να βρουν λύση στα προβλήματα ρευστότητας της εταιρίας, καθώς από την εξασφάλισή της κρίνεται σε μεγάλο βαθμό η «τύχη» έργων πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως το μετρό Θεσσαλονίκης, κάθετοι άξονες της Εγνατίας Οδού, ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο- Αμβρακία κ.α.
Και μπορεί η τελική συμφωνία για τη λήψη δανείου 25 εκατ. ευρώ από την Alpha Bank, με αντάλλαγμα την ενεχυρίαση μετοχών των βασικών μετόχων της οικογένειας Μαρούλη, να αποτελεί σημαντική «τονωτική ένεση» για τα ταμεία της ΑΕΓΕΚ, όμως το μεγάλο «φορτίο» των συνολικών υποχρεώσεων, ύψους 0,5 δισ. ευρώ (εκ των οποίων τα μισά περίπου αντιστοιχούν σε τραπεζικό δανεισμό) παραμένει.
Αν σε όλα αυτά προστεθούν οι ζημίες της τάξεως των 2,2 εκατ. ευρώ και ο «εκτροχιασμός» των χρονοδιαγραμμάτων για την υλοποίηση του μετρό στην συμπρωτεύουσα (το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο της κατασκευαστικής) και το «πάγωμα» άλλων δημοσίων έργων, το «μείγμα» μοιάζει εκρηκτικό.
Μέσα σε αυτό το κλίμα και φοβούμενο ένα «ναυάγιο» στην Θεσσαλονίκη, το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών βρίσκεται σε αναβρασμό. Και αυτό γιατί μια ενδεχόμενη μη υλοποίηση του έργου θα δημιουργούσε προβλήματα στην σχέση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που είναι ένας από τους χρηματοδότες του project με 700 εκατ. ευρώ.
Επιμένουν στην ΑΕΓΕΚ
Μια ακραία λύση θα ήταν η υποκατάσταση της ΑΕΓΕΚ από άλλη τεχνική εταιρία, όπως είχε συμβεί στο παρελθόν στο έργο του Μουσείου της Ακρόπολης, σε τμήμα οδικού άξονα στο Μαλιακό κλπ. Όμως, στην αγορά υποστηρίζουν πως κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί μόνο αν το Δημόσιο δεσμευτεί για σημαντική πρόσθετη χρηματοδότηση του έργου, σε μια περίοδο που λεφτά δεν περισσεύουν και ήδη το κόστος του project έχει εκτοξευθεί στα 1,6 δισ. ευρώ.
Γι’ αυτό και στο υπουργείο θέλουν να δώσουν λύση επιμένοντας στο «κεφάλαιο» Μαρούλης. Παρά τις «ενέσεις» ρευστότητας που προσπαθούν να του παρέχουν, με την ικανοποίηση αιτημάτων της κοινοπραξίας (όπου ηγείται η ΑΕΓΕΚ), όπως η αύξηση της προκαταβολής που λαμβάνει ο ανάδοχος από το 6% στο 10%, να γίνουν ελαστικότερες κάποιες από τις υποχρεώσεις της εταιρίας απέναντι στο Δημόσιο και οι πληρωμές των εργαζομένων να πραγματοποιούνται απευθείας από την Αττικό Μετρό, όπως λένε οι πληροφορίες, επικρατεί έντονη δυσπιστία στους επιχειρηματικούς κύκλους για το αν μπορεί να «ορθοποδήσει» η πάλαι ποτέ κραταιά κατασκευαστική. Και πολύ περισσότερο να «ξεμπλοκάρει» το έργο του μετρό, η κατασκευή της βασικής γραμμής του οποίου έχει υλοποιηθεί κατά 23% περίπου όταν το χρονοδιάγραμμα προέβλεπε παράδοση τον περασμένο μήνα, δηλ. τον Οκτώβριο.
Τα 400 εκατ. ευρώ
Η κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ- Impregilo- Ansaldo- Seli αποδίδει ένα μεγάλο μέρος ευθύνης στην καθυστέρηση των εργασιών και στις κωλυσιεργίες του Δημοσίου που αφορούν απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές και την αλλαγή χωροθέτησης εννέα εκ των δεκατριών σταθμών του μετρό.
Γι’ αυτό και η εταιρία διεκδικεί περίπου 400 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας κατακόρυφα το κόστος του έργου. Δηλώνει μάλιστα πως χωρίς επιπλέον χρηματοδότηση, το έργο δεν είναι εκτελέσιμο.
Αυτή την στιγμή από τον αρχικό προϋπολογισμό του 1 δις. ευρώ απομένει έργο άλλων 800 εκατ. ευρώ. Στελέχη της ΑΕΓΕΚ είχαν τονίσει πριν από έναν μήνα περίπου, ότι, αν όλα πάνε καλά και λυθούν όλα τα προβλήματα με τους σταθμούς και τις απαλλοτριώσεις, θα μπορεί να εκτελεί έργο 3 εκατ. ευρώ τον μήνα. Δηλ. για την συνολική εκτέλεση των 800 εκατ. θα χρειαστεί 266 μήνες, άρα 22 χρόνια και δύο μήνες…