O Γιώργος Περιστέρης και η αλλαγή στρατηγικής του με πύρινες παρεμβάσεις κατά των κυβερνήσεων
Αυξάνονται και… πληθύνονται τους τελευταίους δύο μήνες τα «ραπίσματα» του Γιώργου Περιστέρη προς την κυβέρνηση. Ο μεγαλοκατασκευαστής, τον οποίο η «παράδοση» θέλει να μην περνά… εύκολες μέρες επί «γαλάζιων» κυβερνήσεων, με παρεμβάσεις- φωτιά έχει στηλιτεύσει ουκ ολίγες φορές την ασκούμενη πολιτική των κυβερνητικών αξιωματούχων σε μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων που αφορούν στην ενέργεια και τις κατασκευές.
Τελευταίο «κρούσμα» ήταν πριν από μερικές μέρες η έντονη αντίδρασή του ως πρόεδρος του ΕΣΗΑΠΕ που μίλησε για «επενδύσεις ΑΠΕ υπό διωγμόν παρά το γεγονός ότι μόνο την τελευταία τριετία της οικονομικής κρίσης έχουν τοποθετηθεί στην αγορά πάνω από 3,8 δισ. ευρώ». Επέκρινε σφόδρα το ότι δεν υπάρχει ένα ενιαίο στρατηγικό σχέδιο για την αγορά ενέργειας στην Ελλάδα και έκανε λόγο για μέτρα από την κυβέρνηση (οριζόντια έκτακτη εισφορά χωρίς ειδικά κριτήρια για όλες τις ΑΠΕ) και για ένα σχέδιο νόμου που τέθηκε σε διαβούλευση από το ΥΠΕΚΑ (που επιβάλλει νέα τέλη διατήρησης αδειών και υψηλές εγγυητικές επιστολές) που οδηγούν σε αύξηση του επενδυτικού κόστους και «σκοτώνουν» κάθε έννοια ανάπτυξης στον τομέα της «πράσινης» οικονομίας. Και όλα αυτά, όπως υποστηρίζει, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άλλα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα έχουν καταλήξει ότι πιο προσοδοφόρος κλάδος αυτή την στιγμή δεν υφίσταται.
Η παρέμβαση Περιστέρη έγινε λίγο μετά το «τελεσίγραφο» επτά ισχυρών πολυεθνικών των ΑΠΕ (Iberdrola Rokas, Enel, Edf, Acciona, Gameza, Jasper, Vesta) προς το Μέγαρο Μαξίμου ότι επανεξετάζουν την παρουσία τους στην χώρα μας, λόγω της «αφαίμαξής» τους. Βέβαια, στο παρασκήνιο ψιθυρίζεται πως ο διευθύνων σύμβουλος της Τέρνα δεν μίλησε μόνο ως θεσμικός εκπρόσωπος του κλάδου, αλλά προτάσσοντας και την προστασία των δικών του επιχειρηματικών συμφερόντων, πράγμα βέβαια θεμιτό.
Η Τέρνα Ενεργειακή άλλωστε, σημειώνει επιδόσεις- ρεκόρ όχι μόνο στην ισχύ των έργων που λειτουργεί και τις νέες συμβάσεις κατασκευής που έχει στα… σκαριά σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά και στο ταμπλό. Εκεί όπου η μετοχή της «τρέχει» σε ένα ράλι υψηλών ταχυτήτων με απόδοση που την τελευταία βδομάδα πλησίασε το +20%, ξεπερνώντας ακόμη και τις προβλέψεις των αναλυτών που της έδιναν τιμή- στόχο γύρω στα 3 ευρώ. Μάλιστα, έχει κερδίσει την ψήφο των επενδυτών, ενώ πληροφορίες την θέλουν να έχει επιλεγεί για τοποθετήσεις και από ξένα κεφάλαια.
Ο Περιστέρης, ο οποίος έχει σε λειτουργία έργα εγκατεστημένης ισχύος 500 MW, άλλα 200 MW βρίσκονται κοντά σε εμπορική λειτουργία, ενώ έχει στα… σκαριά την εγκατάσταση άλλων 350 MW (σε βάθος διετίας) σαφώς και ενδιαφέρεται για την ασκούμενη πολιτική στις ΑΠΕ από την στιγμή που αφορούν και σε μια δική του δραστηριότητα, η οποία του αποφέρει σημαντικά έσοδα και κέρδη (στο εννεάμηνο του 2012 τα καθαρά κέρδη σημείωσαν αύξηση 42% στα 12,3 εκατ. ευρώ από 8,6 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα).
Στο… στόχαστρο του επιχειρηματία, εκτός από την τωρινή κυβέρνηση, μπήκε και η προηγούμενη (του ΠΑΣΟΚ) για τις επιλογές της να πριμοδοτήσει επενδύσεις με την μικρότερη εγχώρια προστιθέμενη αξία και το μεγαλύτερο κόστος παραγωγής σε βάρος των πλέον ανταγωνιστικών τεχνολογιών ΑΠΕ.
Γεγονός που προκάλεσε αίσθηση, καθώς στους επιχειρηματικούς κύκλους τα προηγούμενα χρόνια είχαν γίνει θέμα συζήτησης οι άριστες σχέσεις που διατηρούσε ο Περιστέρης με τις πολιτικές ηγεσίες νευραλγικών υπουργείων (ΥΠΕΚΑ- επί υπουργίας κυρίως της κας Τίνας Μπιρμπίλη, και Υποδομών). Οι συχνές επισκέψεις του στα δύο υπουργεία, αλλά και η τοποθέτηση πρώην στελεχών της ΓΕΚ Τέρνα, όπως η κα Μαρία Καλτσά και ο κ. Σέργιος Λαμπρόπουλος στα υπουργεία ΠΕΚΑ και Υποδομών αντίστοιχα, είχαν προκαλέσει έντονο θόρυβο, κάνοντας πολλούς στην επιχειρηματική κοινότητα να μιλήσουν για προώθηση των υποθέσεων του επιχειρηματία και για «προνομιακή μεταχείριση».
«Βέλη» και για το εξωτερικό
Η περιπέτεια της Τέρνα στην Βουλγαρία και η «άγνωστη» στους επιχειρηματίες με εταιρίες στην γείτονα χώρα, επίσκεψη του Βούλγαρου πρωθυπουργού Μπόικο Μπορίσοφ στην Αθήνα πριν από λίγο καιρό, προκάλεσε για ακόμη μια φορά «πύρινες» δηλώσεις από τον Περιστέρη για «πλημμελή έως μηδαμινή υποστήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό».
Όπως αποκάλυψε ο ίδιος, η Τέρνα πραγματοποιεί δύο επενδύσεις στη Βουλγαρία σε αιολικές μονάδες και είχε κατατεθεί αίτηση για χρηματοδότηση από την EBRD, ύψους 30 εκ. ευρώ. Όμως, η εθνική εκπρόσωπος της χώρας στην τράπεζα αρνήθηκε να ψηφίσει θετικά, με το επιχείρημα αλλαγής στρατηγικής στις ΑΠΕ και η χρηματοδότηση απορρίφθηκε (αν και οι μονάδες έχουν τεθεί ήδη σε λειτουργία). Σε εκκρεμότητα βρίσκεται όμως η λειτουργία ενός ακόμη πάρκου, η κατασκευή του οποίου έχει μεν ολοκληρωθεί, αλλά οι αρμόδιες αρχές αρνούνται επί 6 μήνες να χορηγήσουν την τυπική άδεια.
Όπως τονίζει ο επιχειρηματίας, ενώ άλλες κυβερνήσεις θέτουν στις συναντήσεις τους το θέμα επενδύσεων εταιριών τους που βρίσκονται σε εκκρεμότητα, οι εγχώριοι πολιτικοί δεν πράττουν ανάλογα για να στηριχθούν οι ελληνικοί όμιλοι στο εξωτερικό. Ο Πρωθυπουργός υποστηρίζει ότι δεν συζήτησε τα θέματα αυτά με τον Βούλγαρο ομόλογό του.
ΟΙ ΑΙΧΜΕΣ ΓΙΑ ΑΝΤΙΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΕΣ
«Συγκρούσεις» και για τους οδικούς άξονες
Την «δυσφορία» του ο Γιώργος Περιστέρης προς τις κυβερνητικές επιλογές την εξέφρασε και για το θέμα των παραχωρήσεων των οδικών αξόνων που βρίσκονται μπλοκαρισμένοι εδώ και δύο χρόνια.
Μπορεί τελικά να αποφασίστηκε ότι ο Ε-65 (που έχει αναλάβει κοινοπραξία με επικεφαλής την ΤΕΡΝΑ) θα κατασκευαστεί- αλλά «κουρεμένος», μόνο το τμήμα της Κεντρικής Ελλάδας στον Θεσσαλικό κάμπο- όμως, κατά την διάρκεια των διαπραγματεύσεων και όσο υπήρχε η πιθανότητα το project να μπει στο… συρτάρι, είχε εξαπολύσει σφοδρή «επίθεση». Υποστήριζε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης αν δεν υλοποιηθεί το έργο θα κληθεί να δώσει αποζημίωση 1 δισ. ευρώ, όταν η κατασκευή θα κόστιζε πολύ λιγότερο, συν ότι τέτοιες ενέργειες είναι αντιαναπτυξιακές, αφού ούτε θέσεις εργασίας δημιουργούν, ούτε και τα ελλείμματα περιορίζουν.
Μάλιστα, συνεργάτες του είχαν αφήσει αιχμές πως η μη υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου ίσως κρύβει και σκοπιμότητες, αφού θα «ευνοούσε» τον… αντίπαλο οδικό άξονα, τον «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου», καθώς θα αυξάνονταν οι διελεύσεις προς αυτόν. Πληροφορίες αναφέρουν πάντως, πως ναι μεν έγινε «συμφωνία κυρίων» μεταξύ του υπουργείου και των εργολάβων των 4 οδικών αξόνων, όμως, ο Γιώργος Περιστέρης εξακολουθεί να είναι δυσαρεστημένος με την μείωση του φυσικού αντικειμένου.