Το δρόμο για την είσοδο των ιδιωτικών κεφαλαίων στην αξιοποίηση των λιμανιών αλλά και των μεγάλων λιμενικών έργων άνοιξε ο Υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης δημοσιοποιώντας την Εθνική Λιμενική Στρατηγική η οποία προβλέπει συμπράξεις Δημόσιου – Ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Δυνατά ονόματα της διεθνούς λιμενικής βιομηχανίας σηκώνουν τα μανίκια τους και ενώνουν τις δυνάμεις τους για να προωθηθούν τα ΣΔΙΤ, προκειμένου να εξασφαλιστεί η επάρκεια των πόρων για επενδύσεις σε υποδομές – ανωδομές, αλλά και η αποτελεσματική λειτουργία τους έναντι των ανταγωνιστών σε τομείς όπως τα εμπορευματοκιβώτια και η κρουαζιέρα.
Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ετοιμάζει ρυθμίσεις για το καθεστώς παροχής λιμενικών υπηρεσιών στα λιμάνια, όπως είναι η πλοήγηση, η ρυμούλκηση και η παραλαβή αποβλήτων, ενώ, ειδικότερα για την πλοήγηση προβλέπεται η προώθηση της αποκρατικοποίησής της.
Η κίνηση αυτή αφορά στην επιχειρησιακή λειτουργία και την αξιοποίηση των λιμανιών, πέραν των προγραμμάτων που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για τις δώδεκα Α.Ε. και επιλεγμένους τουριστικούς λιμένες – μαρίνες.
Ιδιαίτερη βαρύτητα
Το υπουργείο θα δώσει προτεραιότητα στα λιμάνια του Bόλου, της Ηγουμενίτσας, της Αλεξανδρούπολης, του Ηρακλείου, του Λαυρίου, της Ραφήνας, της Μυκόνου, της Μυτιλήνης, της Ρόδου, της Σούδας, της Θήρας, της Καλαμάτας, της Σάμου, της Σύρου και των Μεστών Χίου, μετά από αιτήματα που έχουν τεθεί για έργα από διάφορα λιμάνια της χώρας και τα κριτήρια που θεσπίστηκαν από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής θα γίνει αναθεώρηση των ορίων στις χερσαίες ζώνες των λιμένων όπου υπάρχουν σήμερα σοβαρές εμπλοκές και διεκδικήσεις από τους δήμους.
Ήδη έχει συγκροτηθεί ομάδα εργασίας η οποία θα συντάξει προτάσεις για τα χερσαία όρια, την καλή λειτουργία των λιμένων κα την αξιοποίηση των παραλιακών μετώπων.
Πύλη σύνδεσης η Ηγουμενίτσα
Σχετικά με τους νέους προορισμούς που θα πρέπει να αποκτήσει η ελληνική λιμενική αγορά το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας αναφέρει ότι η Ηγουμενίτσα θα αποτελέσει σταυροδρόμι για την υπόλοιπη Ευρώπη, τα Βαλκάνια και τον Εύξεινο Πόντο.
Η Αλεξανδρούπολη καθίσταται διαμετομιστικό κέντρο, ενώ στο ιδιωτικό λιμάνι του Αστακού τίθεται θέμα δημιουργίας νέου διαμετομιστικού κέντρου.
Νέο λιμάνι μπορεί να λειτουργήσει στην Κρήτη λόγω της εγγύτητάς της με τους δρόμους ναυσιπλοΐας των ποντοπόρων πλοίων.