«Βουτιά» σημειώνει η εγχώρια ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα τα τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής ύφεσης αλλά και των μέτρων που ελήφθησαν στο πλαίσιο του Προγράμματος Δημοσιονομικής Εξυγίανσης, τα οποία δεν επέτρεψαν τη διάθεση πιστώσεων για νέα ναυπηγικά και εξοπλιστικά προγράμματα.
Αυτά επισημαίνει η Hellastat σε πρόσφατη μελέτη της για τον κλάδο των ναυπηγείων.
Σύμφωνα με τη μελέτη, τα έργα σταδιακά μειώνονται, ενώ η ανάθεση γίνεται με σημαντικές καθυστερήσεις. Πλέον, οι εργασίες των ελληνικών ναυπηγείων περιορίζονται κυρίως σε επισκευαστικά και εξοπλιστικά έργα για το Πολεμικό Ναυτικό, δραστηριότητα η οποία δεικνύει επίσης φθίνουσα πορεία.
Ουσιαστικά οι μονάδες της χώρας υπολειτουργούν, επωμιζόμενες έτσι σημαντικά έξοδα για εγκαταστάσεις που δεν χρησιμοποιούνται ενώ η ανεργία έχει αυξηθεί σημαντικά, σημειώνει η Hellastat, προσθέτοντας πως οι ελληνικές μονάδες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από εγκαταστάσεις γειτονικών χωρών (Τουρκία, Βουλγαρία, Ρουμανία), αλλά και χώρες της Ασίας (Κίνα, Κορέα κ.ά.), οι οποίες προσφέρουν χαμηλότερες χρεώσεις λόγω του μικρότερου εργατικού κόστους.
Σημειώνεται, τέλος, ότι τα Ελληνικά Ναυπηγεία (ΕΝΑΕ) αντιμετωπίζουν απαγόρευση των εμπορικών δραστηριοτήτων από την Ε.Ε. για περίοδο 15 ετών για άρση προστίμου ύψους 230 εκατ. ευρώ, ενώ οι Ναυπηγικές & Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας (ΝΒΕΕ) έχουν καταθέσει αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα.
Από την ανάλυση των οικονομικών καταστάσεων 37 επιχειρήσεων προκύπτει πως ο συνολικός Κύκλος εργασιών των εγχώριων ναυπηγείων συνέχισε και το 2011 την έντονα πτωτική πορεία των τελευταίων ετών, μειούμενος κατά 32%, στα 139 εκατ. ευρώ.
Αν και ο κλάδος είναι έντονα ζημιογόνος, οι λειτουργικές και προ φόρων ζημιές περιορίστηκαν σε 50,77 εκατ. ευρώ και 69,17 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα, λόγω του περιορισμού των αρνητικών αποτελεσμάτων της Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε.