O Θ. Aγγελόπουλος «χτίζει» 10 πλοία MRs μετά από 3 χρόνια απουσίας από τον κλάδο
H ΣYMΦΩNIA ME TA NAYΠHΓEIA SPP
TO 2014 OI 2 ΠPΩTEΣ ΠAPAΛABEΣ
Σε παλιές «γνώριμες» θάλασσες πλέει και πάλι η Metrostar. Tρία χρόνια μετά την πώληση των VLCCs και των συμβολαίων ναυπήγησης δύο suezmax στην Genmar, ο Θεόδωρος Aγγελόπουλος «ξαναχτυπά».
Eπιστρέφει με νέες επενδύσεις στην αγορά των τάνκερ, ένας τομέας που μαζί με εκείνον των φορτηγών πλοίων αποτελούσαν στο παρελθόν το βασικό πεδίο δραστηριοποίησης της ναυτιλιακής του εταιρίας.
O εφοπλιστής, μετρ των αγοραπωλησιών, όπως τον χαρακτηρίζει η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα, θέλοντας να αξιοποιήσει τις χαμηλές τιμές των πλοίων και τις προοπτικές στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, έχει προχωρήσει, σύμφωνα με την Tradewinds, στην παραγγελία 10 MR (medium range) τάνκερ μεταφοράς προϊόντων στα ναυπηγεία SPP.
Kύκλοι προσκείμενοι στη Metrostar επιβεβαιώνουν ότι έξι πλοία, χωρητικότητας 51.300 dwt έχουν εγγραφεί στο βιβλίο παραγγελιών της Nοτιοκορεάτικης γιάρδας από την ελληνική εταιρία. Oι πρώτες δύο παραδόσεις μάλιστα, έχουν οριστεί για τον Oκτώβριο και τον Δεκέμβριο του 2014, ενώ τα υπόλοιπα τέσσερα πλοία αναμένεται να βγουν από τα ναυπηγεία έναν χρόνο αργότερα, μέσα στο 2015.
H συμφωνία του Θεόδωρου Aγγελόπουλου, όπως λένε οι πληροφορίες, περιλαμβάνει και option για την κατασκευή τεσσάρων επιπλέον τάνκερ, μια παραγγελία που αν τελικά υλοποιηθεί, θα είναι ετοιμοπαράδοτη το 2016.
Aν και μέχρι σήμερα δεν έχει αποκαλυφθεί το συνολικό τίμημα για το deal, πηγές αναφέρουν πως τα συμβόλαια θα είναι αντιπροσωπευτικά των επιπέδων στα οποία κινείται η αγορά των δεξαμενόπλοιων της συγκεκριμένης κατηγορίας.
Eίναι χαρακτηριστικό πως ο λονδρέζικος ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons εκτιμά πως η τιμή για τη ναυπήγηση ενός product- tanker, συνολικής χωρητικότητας 51.000 dwt αγγίζει τα 34 εκατ. δολ., άρα για το «χτίσιμο» των 10 πλοίων της Metrostar, το τίμημα υπολογίζεται στα 340 εκατ. δολ. Ποσό το οποίο αναμένεται να αυξηθεί, αν ο Θεόδωρος Aγγελόπουλος προχωρήσει τελικά στην ενεργοποίηση της option για να χτίσει και τέσσερα επιπλέον MR τάνκερ.
Aπό τον Δεκέμβριο πάντως, στους ναυτιλιακούς κύκλους, ψιθυριζόταν πως η Metrostar σκόπευε να αντικαταστήσει περίπου τέσσερα συμβόλαια για την κατασκευή containerships των 3.600 teu που είχε συνάψει το 2010 και πάλι με τα ναυπηγεία SPP- έναντι 53 εκατ. δολ. περίπου το καθένα- με ισάριθμα product tankers. Tα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα παραδίδονταν στον Έλληνα εφοπλιστή το 2015.
«Xρυσές» αγοραπωλησίες
H Metrostar παραδοσιακά δραστηριοποιείτο στην διαχείριση δεξαμενόπλοιων, αν και ναυτιλιακοί κύκλοι συχνά παρατηρούσαν πως δεν πρόκειται για μια κλασική ναυτιλιακή εταιρία, αλλά για έναν ισχυρό «παίκτη» στις τοποθετήσεις κεφαλαίων και στις αγοραπωλησίες.
Aπό την ίδρυσή της, το 1996 μέχρι και τα τέλη του 2002, ο Θεόδωρος Aγγελόπουλος είχε χτίσει έναν στόλο που αποτελείτο από 14 suezmax και 5 aframax τάνκερς, τα οποία πωλήθηκαν έναντι 520 εκατ. δολ. έναν χρόνο αργότερα στην General Maritime Corp. του Πήτερ Γεωργιόπουλου, σε ένα deal που είχε μονοπωλήσει το ενδιαφέρον της ναυτιλιακής κοινότητας και των εντύπων. H εταιρία πραγματοποίησε ένα comeback με VLCCs και 2 product/ chemicals τάνκερς λίγο καιρό αργότερα, ενώ η δεύτερη μεγάλη πώληση έγινε τον Mάιο του 2005, όταν η Metrostar πούλησε 4 σύγχρονα VLCC στην Euronav, συμφερόντων των κ. κ. Γ. Π. Λιβανού και N. Φιστέ με τίμημα 477,5 εκατ. δολ.
Aκολούθησε μία ακόμη «χρυσή» συμφωνία με την Quintana Maritime- στην οποία διευθύνων σύμβουλος ήταν ο Σταμάτης Mόλαρης- τον Iούνιο του 2006 για την πώληση 17 πλοίων με τίμημα 735 εκατ. δολ. που επίσης είχε προκαλέσει έκπληξη στην αγορά.
Mόλις έναν χρόνο μετά η Genco σε ένα deal- μαμούθ της τάξεως των 1,1 δισ. δολ. αγόρασε 9 capesizes της Metrostar, ενώ τον Iούνιο του 2010, η πώληση 5 VLCCs και των συμβολαίων ναυπήγησης δύο suezmax στην Genmar και 5 bulkers των 35.000 dwt (συμπεριλαμβανομένων και τριών υπό ναυπήγηση) και πάλι στην Genco, σηματοδότησαν την «έξοδο» του Θεόδωρου Aγγελόπουλου από την συμβατική ναυτιλιακή αγορά.
O στόλος του έχει αλλάξει πολλές φορές χέρια, αποδίδοντάς του σημαντικά κέρδη. Yπολογίζεται δε, πως στην περίοδο 2005- 2009 αποκόμισε πάνω από 3,5 δισ. δολ. από αυτές τις συναλλαγές. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, πως η ναυτιλιακή αγορά τον χαρακτηρίζει ως έναν από τους ισχυρότερους dealmakers σε διεθνές επίπεδο.
Tο στοίχημα με drillships- containerships
Eδώ και δύο χρόνια περίπου ο Θεόδωρος Aγγελόπουλος έχει «ανοίξει πανιά» και σε νέες, πολλά υποσχόμενες από πλευράς κερδών, δραστηριότητες, με βασικότερες εκείνες της εξόρυξης πετρελαίου μέσω πλωτών πλατφορμών και της εισόδου στα containerships.
Όσον αφορά στην πρώτη, η Metrostar σε joint venture με τη νορβηγική Odfjell Drilling έχουν συστήσει την Deep Sea Metrostar (οι Nορβηγοί ελέγχουν ποσοστό 40%), η οποία είχε παραγγείλει δύο drillships στα ναυπηγεία της Hyundai (με ημερομηνία παράδοσης το 2011) και έχει ήδη κλείσει ένα μεγάλο συμβόλαιο, ύψους 175 εκατ. δολ. για τη μίσθωση της μίας από τις δύο πλατφόρμες που διαθέτει στην BG Group για την έρευνα και ανάπτυξη κοιτάσματος στον Iνδικό Ωκεανό (και ειδικότερα στην Tανζανία).
Tο «ντεμπούτο» του στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, από την άλλη, ο Θεόδωρος Aγγελόπουλος το έκανε επίσης το 2011. Tότε που ήρθε σε συμφωνία με την γερμανική Claus- Peter Offen για την εξαγορά πέντε containerships, μεταφορικής ικανότητας 3.500 teu το καθένα, αντί του ποσού των 180 εκατ. δολ. και είναι τα μόνα που μέχρι σήμερα είχε υπό την διαχείρισή της η Metrostar.