Ρόλο δυναμίτη στα θεμέλια του γερμανικού τραπεζικού συστήματος παίζει η γερμανική ναυτιλία η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με την κρίση αναμένοντας να παρθούν δραστικά μέτρα για να αποφευχθούν θλιβερά γεγονότα στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας.
Το παραπάνω συμπέρασμα έρχεται από τον Dr Andreas Dombret, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Deutsche Bundesbank.
Ο Γερμανός τραπεζίτης, μιλώντας στο Αμβούργο με θέμα «The year 2013: Challenges from a financial stability perspective», αναφέρθηκε ιδιαίτερα στους κινδύνους που προκαλεί στο γερμανικό πιστωτικό σύστημα η ναυτιλιακή κρίση.
Οι γερμανικές τράπεζες έχουν, σύμφωνα με τον ομιλητή, μία έκθεση ύψους μεγαλύτερη των 100 δισ. ευρώ στη ναυτιλία. Η ναυτιλιακή κρίση, σύμφωνα με τον dr. Dombret, αποτελεί αναμφίβολα περιφερειακό και τομεακό κίνδυνο για το γερμανικό πιστωτικό σύστημα. Επισημαίνεται ότι οι γερμανικές τράπεζες παίζουν πρωτεύοντα ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλιακή χρηματοδότηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Research, η γερμανική τράπεζα HSH Nordbank εκτιμάται ότι διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο στη ναυτιλία (περί τα 39 δισ. δολ.), με τη νορβηγική DNB να ακολουθεί με 26 δισ. δολ. και την επίσης γερμανική Commerzbank η οποία όμως έχει δηλώσει ότι θα αποχωρήσει από τη ναυτιλία, να συμπληρώνει την πρώτη τριάδα, με 25,5 δισ. δολ. Στην επόμενη θέση βρίσκεται η επίσης γερμανική κρατική KfW Bank, με χαρτοφυλάκιο ύψους 18,2 δισ. δολ.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Research, το παγκόσμιο δανειακό χαρτοφυλάκιο της ναυτιλίας ανήλθε το Νοέμβριο του 2012 στα 475 δισ. δολ., έναντι 500 δισ. δολ. ένα χρόνο πριν. Υπέστη δηλαδή μία μείωση κατά 25 δισ. δολ. ή περίπου 5% υπέστη το παγκόσμιο δανειακό χαρτοφυλάκιο της ναυτιλίας στη διάρκεια του 2012, ενώ οι τραπεζίτες εκτιμούν ότι θα μειωθεί κατά ένα 10% επιπλέον, τον επόμενο χρόνο. Σύμφωνα πάντα με την petrofin research, οι γερμανικές τράπεζες είχαν, τον περασμένο Νοέμβριο, μία έκθεση στη ναυτιλία, ύψους 141 δισ. δολ.
Ακόμη να σημειωθεί ότι ο γερμανικός στόλος είναι, σύμφωνα με τα στοιχεία της UNCTAD, ο τρίτος μεγαλύτερος στον κόσμο πίσω από τον ελληνικό, που είναι πρώτος, και το γιαπωνέζικο που είναι δεύτερος, με 3.989 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 125.626.708 dwt και μερίδιο αγοράς 9,03%. Ο ελληνόκτητος στόλος είναι πρώτος με 3.321 πλοία και 224.051.881 dwt (μερίδιο αγορά 16,1%) και ακολουθεί ο γιαπωνέζικος με 3.960 πλοία μεταφορικής ικανότητας 217.662.902 dwt μερίδιο αγοράς 15,64%.