Από την επιχειρηματικότητα ανάγκης στην φοροδιαφυγή από …ανάγκη. Αυτό προκύπτει από έρευνα της εταιρείας GPO που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου τον Ιανουάριο σε 1.600 νοικοκυριά και σε1.000 μικρομεσαίους και κατέγραψε τις απόψεις για τη φοροδιαφυγή και τον τρόπο αντιμετώπισής της αλλά και τη σημασία της μικρής επιχείρησης για την οικονομία.
Σύμφωνα με το Euro2day, οι περισσότεροι εκπρόσωποι των ΜμΕ που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι εκτιμούν ότι η φοροδιαφυγή στις ΜμΕ είναι μικρή και μέτρια σε σχέση με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, ενώ στις περιπτώσεις επιχειρήσεων που φοροδιαφεύγουν, η πλειοψηφία εκτιμά ότι αυτό γίνεται για λόγους επιβίωσης έναντι στον ανταγωνισμό και όχι για να έχουν οι επιχειρηματίες περισσότερα κέρδη.
Την ίδια ώρα οι μισοί Έλληνες φοροδιαφεύγουν κατά δήλωση των άλλων μισών, όμως μόνο το 16,4% παραδέχεται ότι έχει αποκρύψει εισοδήματα. Και όλα αυτά τη στιγμή που ενώ η συντριπτική πλειοψηφία, ποσοστό 95,7% θεωρεί εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα το φαινόμενο της φοροδιαφυγής το 46,3% δηλώνει ότι έχει συμβάλει στο να φοροδιαφύγει κάποιος (μη ζητώντας π.χ. απόδειξη). Σε ό,τι αφορά τις ΜμΕ, η κοινή γνώμη πιστεύει σε ποσοστό 39,5% ότι είναι μέτρια και το 22,1% μικρή, ενώ μόνο το 34,9% υποστηρίζει ότι η φοροδιαφυγή από τις ΜμΕ είναι μεγάλη. Ωστόσο, οι πολίτες αναγνωρίζουν, σε ποσοστό 70% ότι η φοροδιαφυγή στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις σχετίζεται με την ανάγκη βιωσιμότητας αυτών και όχι με την προσπάθεια δημιουργίας μεγαλύτερου κέρδους.
Απαισιοδοξία για το μέλλον από τις ΜμΕ
Σε ότι αφορά τις εκτιμήσεις των ΜμΕ επιχειρηματιών για το μέλλον η πλειοψηφία πιστεύει ότι η παρούσα οικονομική κατάσταση δεν ευνοεί την ανάληψη επιχειρηματικής δράσης στην Ελλάδα (86,5%), ενώ το ασταθές φορολογικό σύστημα (49,4%) και η γραφειοκρατία (48,2%) αποτελούν κατά τους ίδιους τα σημαντικότερα προβλήματα. Περαιτέρω σημαντικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας είναι η χαμηλή ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων/υπηρεσιών (20,6%), η φοροδιαφυγή (20,2%), η χαμηλή ανταποδοτικότητα κρατικών υπηρεσιών (17%), το δημοσιονομικό έλλειμμα (15,5%) και η χαμηλή απασχόληση (12%). Επιπροσθέτως, οι συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν τα τρία κυριότερα προβλήματα στη λειτουργία των ΜΜΕ.
Ως κυριότερα προβλήματα αναδείχθηκαν η έλλειψη ρευστότητας (61,6%), η υψηλή φορολογία (56,4%) και η χαμηλή καταναλωτική ζήτηση (46,8%). Επιπλέον προβλήματα των ΜΜΕ αποτελούν το υψηλό λειτουργικό κόστος (34,5%), ο έντονος ανταγωνισμός από φθηνότερα εισαγόμενα προϊόντα (26,9%) και ο έντονος ανταγωνισμός από μεγαλύτερες επιχειρήσεις(23,%).
Οι περισσότεροι εκπρόσωποι των ΜΜΕ δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι για το μέλλον της επιχείρησής τους και το μέλλον της ελληνικής οικονομίας. Συγκεκριμένα το 39,6% είναι λίγο αισιόδοξο για το μέλλον της επιχείρησης του και το 40,7% είναι λίγο αισιόδοξο για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας. Τα αντίστοιχα ποσοστά για εκείνους που δεν είναι καθόλου αισιόδοξοι είναι 29,7% και 40,2% αντίστοιχα.
Προκειμένου να αντεπεξέλθουν στην οικονομική συγκυρία το 74,4% του δείγματος δήλωσε πως έχουν προβεί σε αλλαγές στην οργάνωση και λειτουργία της επιχείρησης. Οι περισσότερες δήλωσαν ότι μείωσαν τις δραστηριότητες της επιχείρησης (30,1%) και έκαναν απολύσεις (29,3%). Οι αλλαγές αυτές αφορούν επίσης μειώσεις μισθών (15,2%) και ελαστικοποίηση του ωραρίου εργασίας (10,7%). Παρ’ όλα αυτά, το 68,2% των επιχειρήσεων δήλωσαν πως δεν σκέπτονται να προβούν σε μειώσεις μισθών ή απολύσεις προσωπικού στο επόμενο διάστημα.