Ενδιαφέρον από τους 3 ισχυρούς των κατασκευών, αλλά και επιφυλάξεις για το χρονοδιάγραμμα
Ένα μεγάλο έργο παραχώρησης βγαίνει από τη «ναφθαλίνη». Η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας- Περάματος, μήκους 17,5 χλμ. μετά από δύο αναβολές στην εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας και έντονες αντιδράσεις τοπικών φορέων και περιβαλλοντικών οργανώσεων, είναι ένα από τα projects της επονομαζόμενης από το ΥΠΑΝ «νέας γενιάς έργων παραχώρησης» που συγκεντρώνει μεν το ενδιαφέρον των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας και του εξωτερικού, αλλά οι εργολάβοι παραμένουν επιφυλακτικοί μέχρι την υλοποίησή του.
Και αυτό γιατί ναι μεν έχει οριστεί η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την εκδήλωση ενδιαφέροντος, με ημερομηνία υποβολής μέχρις τις 2 Απριλίου, όμως, το έργο δεν αναμένεται να ξεκινήσει πριν από το 2016. Μεσολαβεί η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, που συνήθως είναι χρονοβόρος και μετά θα ακολουθήσει η υποβολή δεσμευτικών προσφορών και η ανάδειξη του αναδόχου.
Ο συνολικός προϋπολογισμός για την υποθαλάσσια σήραγγα είναι της τάξεως των 350 εκατ. ευρώ περίπου. Το ποσό αυτό αποτελεί δέλεαρ για τους κατασκευαστές, εν μέσω οικονομικής κρίσης και ανομβρίας δημοπράτησης καινούριων projects. Γι’ αυτό και πρώιμο μεν, αλλά έντονο ενδιαφέρον έχουν δείξει από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε η δημιουργία της, οι τρεις ισχυροί παίκτες των κατασκευών, η Ελλάκτωρ του ομίλου Μπόμπολα, η ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη και η J&P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου. Ωστόσο το υπουργείο ελπίζει και στην συμμετοχή διεθνών ομίλων, οι οποίοι όμως είναι αμφίβολο αν θα επιδείξουν την ίδια ζέση με τα έργα παραχώρησης των προηγούμενων ετών μετά και την «περιπέτειά» τους με τους τέσσερις εθνικούς οδικούς άξονες, τα εργοτάξια των οποίων τα τελευταία δύο χρόνια παραμένουν «ερμητικά κλειστά».
Ζητούμενο αποτελεί και το θέμα της εξασφάλισης της απαιτούμενης χρηματοδότησης από τις τράπεζες και οι πληροφορίες θέλουν ορισμένους εργολάβους να έχουν ήδη ανοίξει έναν κύκλο συζητήσεων με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Ωστόσο, όσο καθυστερεί η ανακεφαλαιοποίησή τους, ζητούν και μεγαλύτερες εγγυήσεις για να ανοίξουν την στρόφιγγα της χρηματοδότησης, πιέζοντας έτσι περισσότερο τους κατασκευαστές.
Ανταγωνιστικός διάλογος
Το έργο θα δημοπρατηθεί από το υπουργείο, εφαρμόζοντας το μοντέλο του ανταγωνιστικού διαλόγου για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Μέχρι σήμερα, σε όλους τους διαγωνισμούς η εκάστοτε υπηρεσία συνέτασσε μελέτες, διεξήγαγε απαλλοτριώσεις, έκανε δημοπράτηση και ο ανάδοχος κατασκεύαζε το έργο.
Με το νέο σύστημα αποκτά λόγο και η τοπική κοινωνία, η τοπική αυτοδιοίκηση και οι ενδιαφερόμενες εταιρίες. Σκοπός του υπουργείου είναι με αυτόν τον τρόπο να θωρακιστεί το έργο από εξωγενείς παράγοντες που οδηγούν εν τέλει και στην καθυστέρησή του. Όμως, έτσι κι αλλιώς η διαδικασία αυτή είναι από μόνη της χρονοβόρος, καθώς υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο διαρκεί 28 μήνες.
Ένα ακόμη «αγκάθι» που καλούνται να λύσουν στο υπουργείο και λειτουργεί ανασχετικά για τους υποψήφιους «μνηστήρες» είναι και οι έντονες αντιδράσεις που έχουν υπάρξει κατά το παρελθόν από την τοπική κοινωνία της Σαλαμίνας και τον περιβαλλοντικό σύλλογο «Περιβό», οι οποίοι θεωρούν ότι το συγκεκριμένο έργο θα υποβαθμίσει το φυσικό περιβάλλον του νησιού και θα γιγαντώσει δυσανάλογα τον οικιστικό ιστό.
Μάλιστα, ο περιβαλλοντικός σύλλογος είχε προειδοποιήσει πιο παλιά ότι αν δεν ληφθούν υπόψιν από τους αρμοδίους οι αιτιάσεις του, τότε θα προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Από την άλλη και ο Δήμος είχε σηκώσει… το γάντι κάνοντας λόγο για δυναμικές κινητοποιήσεις.