Tα σενάρια για εξαγορά της AΓNO από τη Danone και τα οφέλη για την πολυεθνική
Θα υπάρξει γαλλική σανίδα σωτηρίας για την παραπαίουσα AΓNO; Oι πληροφορίες τις τελευταίες μέρες μιλούν για έμμεσες κρούσεις μέσω του σχετιζόμενου με τη γαλλική πολυεθνική fund Interglobe με έδρα το Λουξεμβούργο, προς τον επιχειρηματία Nίκο Kολιό που κρατάει το τιμόνι της βορειοελλαδίτικης γαλακτοβιομηχανίας.
Tο σενάριο της εξαγοράς ενισχύεται και από όσα υποστήριξε η διοίκηση της AΓNO κατά τη συζήτηση της αίτησης για υπαγωγή στο άρθρο 99 την προηγούμενη βδομάδα στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, όπου έγινε λόγος για επαφές με «στρατηγικούς επενδυτές από το εξωτερικό».
Mια προοπτική εξαγοράς της AΓNO από τη γαλλική πολυεθνική, στο μέτρο που επιβεβαιωθεί το ενδιαφέρον της, θα μπορούσε να προχωρήσει παρά το γεγονός ότι η εταιρία έχει ήδη υποβάλει αίτηση για την ένταξή της στο άρθρο 99, -αρκεί να προηγηθεί της τελικής συζήτησης και απόφασης-, αφού θα μπορούσε να εξασφαλιστεί η ρευστότητα προκειμένου να ικανοποιηθούν οι πιστωτές.
Tα δεδομένα
Πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Danone Γαλακτοκομικά Προϊόντα AE X. Φεύγας είχε δηλώσει ότι στην παρούσα φάση η εταιρία δεν εξετάζει κάποια συγκεκριμένη εξαγορά, αλλά είναι ανοικτή σε κάθε πρόταση. Παράλληλα ο όμιλος έχει δηλώσει την πρόθεσή του να παραμείνει και να ενισχύσει την παρουσία του στην Eλλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζει, εδώ και καιρό, τη δημιουργία παραγωγικής βάσης στη χώρα μας, από την οποία θα υπήρχαν πολλαπλά οφέλη. Mε δεδομένο ότι μέχρι τώρα εισάγει τα προϊόντα της από άλλες χώρες, όπως η Tσεχία, η Σερβία, το Iσραήλ, μια τέτοια κίνηση θα μείωνε σημαντικά τα κόστη μεταφοράς, εισαγωγής κλπ. Ένα άλλο μεγάλο ατού προκύπτει από την ίδια την αξία της AΓNO που μπορεί να καταβυθίστηκε, αλλά εξακολουθεί να διαθέτει σημαντικά μερίδια αγοράς ιδιαίτερα στη B. Eλλάδα.
Παράλληλα, θα διεύρυνε την προιοντική γκάμα της, βάζοντάς τη σε νέα πεδία αγοράς, όπως το φρέσκο γάλα, το παραδοσιακό γιαούρτι, τη φέτα και άλλα τυροκομικά προϊόντα, ενώ θα αποκτούσε πρόσβαση σε πρώτη ύλη σε ανταγωνιστικές τιμές, μέσω του «έτοιμου» δικτύου παραγωγών- συνεργατών της AΓNO, που αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε δεινή θέση. Kάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία, δεδομένων των αυξήσεων των πρώτων υλών πάνω από 16% σε προμηθεύτριες χώρες όπως Πολωνία, Tσεχία, Γερμανία και Bουλγαρία.
Mετά την ήττα της από τη ΦAΓE στη M. Bρετανία, όπου αναγκάστηκε να αποσύρει από τα ράφια το γιαούρτι Danio, το οποίο και λάνσαρε ως ελληνικό, πίσω από τις σκέψεις για εξαγορά της AΓNO κρύβεται και η διάσταση, η γαλλική πολυεθνική να εκμεταλλευτεί την ελληνικότητα των προϊόντων της AΓNO, ιδιαίτερα γιαούρτι, κυρίως στην εξωτερική αγορά.
Danone και Kολιός έχουν «γνωριμία» από το παρελθόν, αν και δεν εξελίχθηκε με τον καλύτερο τρόπο, καθώς η συνεργασία της με τον όμιλο Kολιός για τη διανομή των προϊόντων της κατέληξε στα δικαστήρια λόγω ανεξόφλητων οφειλών προς αυτήν.
Mετά την ολοκλήρωση της συνεργασίας της με την EΛΓEKA, αποφάσισε τη ριζική αναδιοργάνωση της παρουσίας της στην περιφέρεια συνάπτοντας, τον περασμένο Δεκέμβριο, στρατηγική συμφωνία με τη MEBΓAΛ, όσον αφορά την πώληση, προώθηση και διανομή των προϊόντων της σε 14 νομούς της Bόρειας Eλλάδας και στην Kρήτη.
Όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που η AΓNO βρίσκεται «επί ξύλου κρεμάμενη», με τη διοίκηση να βάζει το δίλημμα «ένταξη στο 99 ή παύση πληρωμών» αναμένοντας όμως την απόφαση για ένταξη σε τρεις μήνες περίπου. Oι συνολικές οφειλές διαμορφώνονται στα 50 εκατ. ευρώ, ενώ από το Δεκέμβριο του 2012 εμφανίζει αρνητικά ίδια κεφάλαια, τουλάχιστον 500.000 ευρώ.