Κόντρα στην κρίση, οι Έλληνες εφοπλιστές βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη
Μπορεί όλον τον Φεβρουάριο ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς να παρέμενε «κολλημένος» γύρω από τις 750 μονάδες, ωστόσο στις αγοραπωλησίες πλοίων η κινητικότητα ήταν ιδιαίτερα έντονη σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.
Ο αριθμός second hand πλοίων που άλλαξε χέρια στο διάστημα των δύο πρώτων μηνών του τρέχοντος έτους αυξήθηκε κατά 54% σχεδόν σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012. Η διατήρηση των ναύλων σε χαμηλά επίπεδα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις αξίες των πλοίων οι οποίες έχουν καταστεί πλέον ιδιαίτερα ελκυστικές για τους εν δυνάμει αγοραστές.
Με βάση τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking το πρώτο δίμηνο του 2013 άλλαξαν χέρια 230 πλοία συνολικής αξίας 2,52 δισ. δολ. όταν πέρυσι το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου είχαν αλλάξει πλοιοκτήτη 152 πλοία συνολικής αξίας 1,69 δισ. δολ.
Πρωταγωνιστές βέβαια στις αγοραπωλησίες αναδεικνύονται για μία ακόμη φορά οι Ελληνες εφοπλιστές οι οποίοι εμφανίζονται να απέκτησαν 46 πλοία επενδύοντας συνολικά 528,6 εκατ. δολ. Αγόρασαν δηλαδή το 20% των πλοίων που άλλαξαν χέρια και επένδυσαν το 21,5% των συνολικών κεφαλαίων. Ένα στα πέντε δολάρια που δόθηκε σε αγορά πλοίου έφυγε από ελληνική τσέπη.
Η προτίμηση των Ελλήνων ήταν και τους πρώτους μήνες του 2013 στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου. Απέκτησαν 29 bulkers έναντι 306,3 εκατ. δολ. Επίσης αγόρασαν 11 δεξαμενόπλοια διαθέτοντας 160,5 εκατ. δολ. καθώς και έξι containerships επενδύοντας μόλις 61,8 εκατ. δολ.
Συνολικά παγκοσμίως 119 πλοία ξηρού φορτίου άλλαξαν ιδιοκτήτη, 22 δεξαμενόπλοια και μόλις οκτώ containerships. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Κινέζοι απέκτησαν το πρώτο δίμηνο του 2013 μόλις 13 second hand πλοία επενδύοντας μόλις 78,8 εκατ. δολ.
Στα όριά τους οι τιμές
Πάντως σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Platou, η εποχή των χαμηλών αξιών των πλοίων φαίνεται να φθάνει στο τέλος της. Όπως εκτιμά οι τιμές των πλοίων έχουν φθάσει στο χαμηλότερο τους σημείο και δεν αποκλείει σύντομα η ναυτιλία να βρεθεί μπροστά σε μία ανοδική κίνησή τους.
Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις σημειώνει, που δείχνουν ότι οι τιμές έφθασαν στα όριά τους. Ήδη στα πιο σύγχρονα πλοία οι πωλητές είναι πιο «σφικτοί» και όσο θα βελτιώνεται η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης όλο και λιγότεροι πλοιοκτήτες θα προσφέρουν προς πώληση μοντέρνα χωρητικότητα εκτός αν πιέζονται από τις τράπεζες τους τονίζει ο Platou. Παρά την κακή ναυλαγορά τους επόμενους μήνες μπορεί να παρατηρηθεί το φαινόμενο ανόδου των αξιών των πλοίων, συμπεραίνει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα πάντα σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων, ένα πλοίο τύπου cape ηλικίας πέντε ετών αξίζει 32,5 εκατ. δολ. ενώ ένα panamax της ίδιας ηλικίας αξίζει 20,0 εκατ. δολ. Σε ό,τι αφορά τέλος την πορεία της ναυλαγοράς αξίζει να επισημανθεί η συνεχής ανοδική αντίδραση των πρώτων ημερών της ʼνοιξης η οποία εντάθηκε χθες, καθώς για πρώτη φορά μετά από αρκετό καιρό κινήθηκε ανοδικά και ο δείκτης των capes, ο BCI. Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ο BDI έκλεισε χθες με άνοδο 2,15% στις 806 μονάδες.
Όπως επισημαίνει η εταιρεία αναλύσεων Arctic Securities τα νέα επενδυτικά σχέδια της Κίνας μπορεί να προσφέρουν ελπίδες ανάκαμψης στη ναυλαγορά.
Ειδικότερα η Κίνα έχει δεσμευθεί να ολοκληρώσει την κατασκευή δέκα αεροδρομίων και 100 λιμανιών όπως επίσης 5.200 χιλιομέτρων νέων σιδηροδρομικών γραμμών και 80.000 χιλιόμετρων αυτοκινητοδρόμων. Όλα αυτά θα συνεισφέρουν μία ανάπτυξη 7,5% στο ΑΕΠ τα 2013 και είναι θετική εξέλιξη για το ξηρό φορτίο.