Το ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαρκώς αυξάνεται, καθώς οι διαδικασίες μεταβίβασης των μετοχών της εταιρείας στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν ήδη εισέλθει στην τελική ευθεία (εντός του μηνός ολοκληρώνεται η μεταβίβασή τους) και όλα δείχνουν ‘ότι άμεσα εκκινεί ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίησή του.
Το ενδιαφέρον των ρωσικών σιδηροδρόμων για είσοδο στην ελληνική αγορά, που είχε εκφραστεί για πρώτη φορά πριν από 1,5 χρόνο, παραμένει ενεργό.
Παράλληλα, ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας προσελκύει το κινεζικό ενδιαφέρον της Cosco, ενώ τελευταίες πληροφορίες φέρουν και την αμερικάνικη εταιρεία National Railway Equipment Company (N.R.E.C.) να μην είναι διόλου αδιάφορη για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Εκπρόσωποι της αμερικάνικης εταιρείας, που έχει δραστηριότητα στις εμπορευματικές μεταφορές στην Ευρώπη, συναντήθηκαν προ ημερών με παράγοντες του Υπουργείου Μεταφορών και αντικείμενο της συνάντησης φέρεται να ήταν η επικείμενη πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η εν λόγω εταιρεία διαθέτει τμήμα συντήρησης τροχαίου υλικού, ωστόσο οι πληροφορίες υποστηρίζουν ότι δεν εκδηλώνει ενδιαφέρον για την Rosco.
Οικονομικότερη η διακίνηση εμπορευμάτων μέσω Ελλάδας
Η μεγάλη επιβάρυνση του μεταφορικού κόστους τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει τις εταιρείες που εμπλέκονται στο χώρο της μεταφοράς εμπορευμάτων να αναζητούν φθηνότερες, εναλλακτικές, οδούς μετακίνησης και, ως φαίνεται, η χώρα μας μπορεί να αποτελέσει μια τέτοια περίπτωση.
Η χρήση των ελληνικών λιμανιών και η προώθηση εμπορευμάτων προς την κεντρική και βόρεια Ευρώπη με τον σιδηρόδρομο αποτελεί μια κατά πολύ φθηνότερη λύση έναντι των δρόμων που χρησιμοποιούνταν έως σήμερα.
Για ένα φορτίο που μετακινείται μέσω της χώρας μας ο χρόνος μετακίνησης είναι μειωμένος κατά 10 ημέρες σε σύγκριση με ένα φορτίο που μετακινείται μέσω των παραδοσιακών δρόμων, δηλαδή των λιμανιών της βόρειας Ευρώπης.
Το στοιχείο αυτό είναι αρκετό για να αντιληφθεί κανείς γιατί το τελευταίο διάστημα ενισχύεται το ενδιαφέρον για μετακινήσεις μέσω της χώρας μας.
Την στιγμή όμως που το ενδιαφέρον για μεταφορές αυξάνεται, υπό τις παρούσες συνθήκες, είναι αρκετά δύσκολο για μια αλλοδαπή σιδηροδρομική εταιρεία να πραγματοποιήσει μόνη της μεταφορές στην Ελλάδα παρότι θεωρητικά η δυνατότητα υπάρχει.
Τα έργα στο βασικό κορμό του δικτύου δεν έχουν ολοκληρωθεί με αποτέλεσμα στο νότιο τμήμα να μην υπάρχει ηλεκτροκίνηση και να κινούνται μόνο ντιζελοκίνητοι συρμοί. Η ιδιαιτερότητα αυτή καθιστά δύσκολη, και μάλλον ασύμφορη, την λειτουργία μιας άλλης εταιρείας -πλην της ΤΡΑΙΝΟΣΕ- στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο ως το 2016, οπότε, στην καλύτερη περίπτωση, θα ολοκληρωθούν τα έργα στο βασικό σιδηροδρομικό άξονα.
Το σινο-ρωσικό ενδιαφέρον
H Cosco, η οποία αναδεικνύει τον Πειραιά σε επίκεντρο της δραστηριότητά της στην Ευρώπη, φέρεται επίσης να ενδιαφέρεται να αποκτήσει πρόσβαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο και, προς την κατεύθυνση αυτή βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με κινεζικές εταιρείες του χώρου.
Οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι (RZD) που ήταν από τους πρώτους που εξέφρασαν ενδιαφέρον για είσοδο στην ελληνική σιδηροδρομική αγορά φαίνεται ότι εξακολουθούν να θέλουν να αποκτήσουν πρόσβαση στην Μεσόγειο μέσω της χώρας μας.
Η περίπτωση των σιδηροδρόμων δεν θα είναι άλλωστε η πρώτη που οι Ρώσοι επιχειρούν να μπουν στην Ελλάδα αφού, ήδη, έχουν καταθέσει το μεγάλο ενδιαφέρον τους για τον τομέα της ενέργειας.
Σε αναμονή για το ok της Κομισιόν
Ως το τέλος Μαρτίου τα περιουσιακά στοιχεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco θα περάσουν στο ΤΑΙΠΕΔ και αμέσως μετά θα κινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Στόχος είναι οι προσφορές για τις δύο εταιρείες να κατατεθούν ως το τέλος του πρώτου εξαμήνου.
Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ανάπτυξης και Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης, «έχει προηγηθεί μια πολύ μεγάλη προσπάθεια, κυρίως με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να αντιμετωπιστούν διάφορα επιμέρους θέματα ως προς το θεσμικό πλαίσιο και ως προς τις κρατικές ενισχύσεις και πιστεύω ότι τα πράγματα πια ωριμάζουν, είμαστε στην τελική ευθεία».
Βέβαια ακόμη η ΕΕ δεν έχει δώσει το «ok» για την μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων που προβλέπονται στην εταιρεία και δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο η απάντηση να είναι αρνητική για την παραχώρηση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ σημαντικών εκτάσεων σε στρατηγικά σημεία που θα χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της.
Σε περίπτωση που υπάρξει ευρωπαϊκό «όχι» τότε είναι πολύ πιθανό ότι η διαδικασία θα προχωρήσει με ενοικίαση στην εταιρεία των εν λόγω ακίνητων τα οποία θα παραμείνουν υπό τον έλεγχο του δημοσίου.