Ποιων χωρών η σημαία κυματίζει ψηλότερα
Οδηγός στην παγκόσμια ναυτιλία είναι η Ελλάδα καθώς διαθέτει το έκτο μεγαλύτερο νηολόγιο στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά με 862 πλοία χωρητικότητας 74,5 εκατ. τόνων το 2012.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση έχει παίζει το σημαντικότερο στοίχημα στοχεύοντας να προσελκύσει στην ελληνική σημαία τα ελληνικών συμφερόντων πλοία που αριθμούν συνολικά 3.760 με τη χωρητικότητά τους να φθάνει τα 264,054 εκατομμύρια τόνους.
Ισχυρότερο νηολόγιο στην παγκόσμια ναυτιλία είναι ο Παναμάς με έναν στόλο που αποτελείται από 4.832 πλοία μεταφορικής ικανότητας 338 εκατ. τόνων, εκ των οποίων μεγάλος αριθμός είναι και πλοία ελληνικών συμφερόντων. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Λιβερία με 1.948 πλοία μεταφορικής ικανότητας 200 εκατ. τόνων, και στην τρίτη θέση έρχονται τα Νησιά Μάρσαλ με 1.626 πλοία συνολικής χωρητικότητας 131 εκατ. τόνων.
Πάνω από το 91,5% του ελληνόκτητου στόλου, με βάση τον αριθμό πλοίων συγκεντρώνεται σε επτά νηολόγια. Με βάση τα ετήσια στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) για πλοία μεγαλύτερα των 1.000 gt, ο ελληνόκτητος στόλος προτιμά τα νηολόγια της Ελλάδος, της Λιβερίας, της Μάλτας, των Νήσων Μάρσαλ, του Παναμά, των Μπαχαμών και της Κύπρου.
Το ελληνικό νηολόγιο είναι μεν πρώτο στις προτιμήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών, όμως to 2012 έχασε την πρώτη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη Μάλτα και αυτό γιατί οι Έλληνες πλοιοκτήτες πήραν πλοία τους και τα πήγαν εκεί.
Επίσης, από τον περασμένο το Μάιο, για πρώτη φορά μετά από το 2000, η δύναμη της ελληνικής σημαίας έπεσε κάτω από όριο των 2.000 πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Ελληνικές εταιρείες
Όσο αφορά τους Έλληνες εφοπλιστές που έχουν πλοία στο ελληνικό νηολόγιο, σύμφωνα με την έρευνα της Marine Information Services, στην πρώτη 10άδα βρίσκουμε τις εταιρείες:
– Anangel του Ιωάννη Αγγελικούση που έχει τα 79 από τα 91 πλοία της σε ελληνική σημαία.
– Minerva του Ανδρέα Μαρτίνου με 40 από τα 50 πλοία στο ελληνικό νηολόγιο,
– Marmaras του Διαμαντή Διαμαντίδη με 32 στα 41,
– Eletson των Καρασταμάτη, Κέρτσικοφ και Χατζηελευθεριάδη με όλα της τα πλοία υπό ελληνική σημαία, 28 στα 28,
– Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου με 25 στα 50
– Tsakos Shipping με 23 στα 71
– Cardif –Dryships του Γιώργου Οικονόμου με 21 στα 93
– Arcadia και Aegean της οικογένειας Κωνσταντίνου Π. Αγγελόπουλου με 21 στα 29
– Euronav του Πήτερ Λιβανού με 20/55 και
– NEDA της οικογένειας Φ.Λυκιαρδόπουλου με 20 στα 25.