Σε κλείσιμο οδηγήθηκαν το 2012 περίπου 2.000 πρατήρια υγρών καυσίμων όλων των εταιρειών, ως επακόλουθο της μείωσης στην κατανάλωση κατά 17-18% έναντι του 2011, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου 1,5 εκατομμύρια τόνους. Επίσης, το 2012 ο μέσος όρος πωλήσεων ανά πρατήριο μειώθηκε και αυτός περίπου 10%.
Όπως αναφέρεται στην ετήσια έκθεση του ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια, που μέσω θυγατρικών ελέγχει το 30% της αγοράς, η μέση κατανάλωση των πρατηρίων στην Ελλάδα περιορίστηκε σε 3.400 τόνους έναντι 3.800 το 2011.
Το μέγεθος αυτό πρέπει να είναι από τα χαμηλότερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς τα πρατήρια εξωτερικού του ίδιου ομίλου (Κύπρος, Βουλγαρία, Σερβία και αλλού), έχουν μέσες καταναλώσεις 8.400 τόνων, μέγεθος που το 2012 παρέμεινε αμετάβλητο σε σχέση με το 2011.
Γενικότερα, τα κύρια χαρακτηριστικά της λιανικής αγοράς υγρών καυσίμων το 2012, όπως περιγράφονται στην ετήσια έκθεση των ΕΛΠΕ για το 2012, συνοψίζονται στα εξής:
– Σημαντική μείωση της ζήτησης-κατανάλωσης όλων των καυσίμων στην εσωτερική εγχώρια αγορά λιανικής και χονδρικής, καθώς και υποχώρηση των περιθωρίων, λόγω της ύφεσης.
– Αύξηση της ευαισθησίας των καταναλωτών σε θέματα τιμών. Η τιμή του καυσίμου θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα κριτήρια επιλογής εταιρείας – πρατηρίου από τους περισσότερους καταναλωτές.
– Έλλειψη ρευστότητας και μείωση του δανεισμού των επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα την αύξηση του πιστωτικού κινδύνου και των επισφαλειών.
– Εξίσωση του ΕΦΚ των πετρελαίων θέρμανσης και κίνησης, που οδήγησε στη σημαντική υποχώρηση των πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης.
– Αύξηση της ζήτησης υγραερίου κίνησης, καθώς αρκετοί καταναλωτές μετατρέπουν τα οχήματά τους, λόγω της διαφοράς τιμής σε σχέση με τη βενζίνη.
– Αύξηση των κλειστών πρατηρίων, σε όλες τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών της ελληνικής αγοράς, κυρίως λόγω της συμπίεσης κερδοφορίας και της μεγάλης μείωσης στην κατανάλωση. Την τελευταία τριετία οδηγήθηκαν στην έξοδο από την αγορά 2.000 περίπου πρατήρια και τέσσερις εταιρείες εμπορίας.
Το αρνητικό περιβάλλον που έχει προκληθεί στην ελληνική αγορά, λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, ο ελληνικός όμιλος το αντιμετωπίζει με ενέργειες όπως επίτευξη συνεργειών μεταξύ των δικτύων της ΕΚΟ και της Ελληνικά Καύσιμα (πρατήρια με το σήμα της ΒΡ) σε θέματα διακίνησης, τεχνικής υποστήριξης και υποστηρικτικών υπηρεσιών.
Για τον έλεγχο των επισφαλειών που προκαλούν σημαντικές παρενέργειες στην όλη λειτουργία των εταιρειών εμπορίας, ο όμιλος εφαρμόζει σύστημα αυτοματοποιημένου πιστωτικού ελέγχου.
Ως αποτέλεσμα, οι συνολικές απαιτήσεις από πελάτες ανήλθαν σε 496,9 εκατομμύρια, έναντι 573,8 το 2011. Ακόμη μέσω της εμπορικής πολιτικής και της εισαγωγής νέων βελτιωμένων προϊόντων, ο όμιλος πέτυχε την αύξηση μεριδίων των δύο εμπορικών εταιρειών στις βενζίνες και στα πετρέλαια.
Για το 2013, κάτω από συνθήκες συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης στην ελληνική αγορά, στόχος είναι η διατήρηση του σημαντικού μεριδίου αγοράς των εταιρειών, με παράλληλη βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας και της ρευστότητας εμπορίας.