Βουτιά, στη διεθνή κατάταξη των 100 καλύτερων αεροδρομίων παγκοσμίως, κατέγραψε το 2012 ο διεθνής αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος» καταλαμβάνοντας την 51η θέση και υποχωρώντας σημαντικά από την 33η, στην οποία βρισκόταν το 2011.
Την ίδια ώρα, και ενώ σχέδια για το μέλλον του αερολιμένα της Αθήνας έχουν και οι δύο μεγάλοι μέτοχοι, δηλαδή το ελληνικό Δημόσιο και η εταιρεία Hochtief, οι επιδόσεις του ΔΑΑ, σε ότι αφορά την επιβατική κίνηση, συνέχισαν και τον Φεβρουάριο να καταγράφουν σημαντικές απώλειες. Οι εξελίξεις αυτές δικαιολογούνται, αν αναλογιστεί κανείς ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας λειτουργεί μέσα σε μια οικονομία που βρίσκεται σε συνθήκες ύφεσης την τελευταία πενταετία.
Σε κάθε περίπτωση όμως οι εξελίξεις προβληματίζουν καθώς, αν μη τι άλλο, μειώνουν την διαπραγματευτική ισχύ του Δημοσίου το οποίο, εκτός από την επέκταση της σύμβασης για περίοδο 20 ετών, στα σχέδια του έχει και την πώληση μέρους ή και όλης της συμμετοχής που διαθέτει στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ. Την ίδια στιγμή άγνωστο είναι τι προτίθεται να πράξει η Hochtief η οποία έχει κατά καιρούς αναφέρει ότι στις προθέσεις της είναι να ρευστοποιήσει μέρος της συμμετοχής της στο ελληνικό αεροδρόμιο χωρίς, όμως, να προχωρήσει σε υλοποίηση.
Οι πρωταθλητές
Ειδικότερα η κατάταξη των 100 καλύτερων αεροδρομίων στον κόσμο προκύπτει από έρευνες που πραγματοποιεί η Skytrax, στις οποίες συμμετείχαν 12,1 εκατ. επιβάτες από όλον τον κόσμο.
Ο τίτλος του World Airport Awards για το 2012 απονεμήθηκε στο αεροδρόμιο Changi της Σιγκαπούρης, το οποίο πέρυσι βρισκόταν στη δεύτερη θέση ενώ στη δεύτερη θέση βρέθηκε ο διεθνής αερολιμένας Incheon της Νοτίου Κορέας που πέρυσι βρίσκονταν στην πρώτη θέση.
Στην τρίτη θέση, για δεύτερη διαδοχική χρονιά, βρέθηκε το Αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ -που ανακηρύχθηκε και ως το καλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης για το 2012- ακολουθούμενο από το Διεθνές Αεροδρόμιο του Χογκ-Κογκ και τον Διεθνή Αερολιμένα του Πεκίνου.
Αναρρίχηση του αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης
Ιδιαίτερη αξία για τα αεροπορικά πράγματα στην περιοχή μας έχει το γεγονός ότι ο διεθνής αερολιμένας της Κωνσταντινούπολης αναρριχήθηκε στην παγκόσμια κατάταξη και από την 57η θέση, που καταλάμβανε την προηγούμενη χρονιά, το 2012 κατετάγη στην 32η θέση. Η ανταγωνιστικότητα του αεροδρομίου της γειτονικής χώρας ενισχύεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, την ώρα που το αεροδρόμιο της ελληνικής πρωτεύουσας, υπό το βάρος των συνεπειών της οικονομικής κρίσης, ακολουθεί αντίστροφη πορεία.
Στους 665 χιλιάδες οι επιβάτες το Φεβρουάριο
Εν τω μεταξύ ο αερολιμένα της Αθήνας εξακολουθεί να καταγράφει απώλειες στην επιβατική κίνηση. Το πρώτο δίμηνο του 2013 το αεροδρόμιο της Αθήνας συνέχισε να χάνει επιβάτες με την μείωση να φτάνει στο 8,6%. Τον Ιανουάριο η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 10,6% ενώ τον Φεβρουάριο η μείωση ήταν της τάξης του 6,4%. Οι απώλειες επιβατών αφορούν τόσο τα εσωτερικά δρομολόγια, με απώλειες 7% στο δίμηνο, όσο και αυτά του εξωτερικού, με απώλειες 9,6%.
Συνολικά τον Φεβρουάριο ταξίδεψαν μέσω του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» 665 χιλιάδες επιβάτες. Τους δύο πρώτους μήνες η συνολική κίνηση ανήλθε σε 1,37 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ το ίδιο διάστημα πέρυσι είχαν μετακινηθεί 1,5 εκατομμύρια επιβάτες. Από την πλευρά της εταιρείας του Αεροδρομίου η περαιτέρω υποχώρηση της επιβατικής κίνησης αποδίδεται στην μειωμένη ταξιδιωτική ζήτηση των Ελλήνων και την μειωμένη ελκυστικότητα της πόλης για τους ξένους ταξιδιώτες, που οδηγούν σε μείωση των προσφερόμενων συχνοτήτων από τους ελληνικούς και ξένους αερομεταφορείς.
Η εταιρεία επισημαίνει, πάντως, ότι τον Φεβρουάριο η επιβατική κίνηση σημείωσε σημαντική βελτίωση σε σχέση με τον Ιανουάριο με τα επίπεδα της πτώσης να μειώνονται από 10,6% σε 6,4%.
Μεγάλη μείωση του αριθμού πτήσεων στο δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου
Ωστόσο αντίστοιχη μείωση του ρυθμού υποχώρησης δεν παρατηρήθηκε σε ότι αφορά τον αριθμό των πτήσεων που το αεροδρόμιο εξυπηρέτησε. Η μείωση του αριθμού των πτήσεων ήταν 14% τον Ιανουάριο και 14,3% τον Φεβρουάριο. Στο πρώτο δίμηνο του έτους έγιναν 17.848 πτήσεις έναντι 20.785 πτήσεων στο αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Στο εξεταζόμενο διάστημα η πολύ μεγάλη μείωση προήλθε από την κατηγορία των πτήσεων εξωτερικού που ανήλθαν σε 9.076 πτήσεις, από 11.272 χιλιάδες το διάστημα Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου του 2012.
Την ίδια ώρα στις πτήσεις εσωτερικού η μείωση ήταν 7,8%. Σύμφωνα με την εταιρεία του αερολιμένα η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην μείωση των προσφερόμενων συχνοτήτων κατά την διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Η χειμερινή περίοδος είναι, αναμφίβολα, η πλέον δύσκολη για τον αεροπορικό κλάδο. Η έναρξη της θερινής περιόδου αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε βελτίωση των μεγεθών. Πάντως από την πλευρά της διοίκησης του αεροδρομίου καταβάλλεται σημαντική προσπάθεια προσέλκυσης κίνησης με ιδιαίτερα υπολογίσιμα κίνητρα προς τις αεροπορικές εταιρείες.
Γεγονός είναι, ωστόσο, ότι αν δεν βελτιωθεί η ελκυστικότητα της πρωτεύουσας ως προορισμού, η ανάκαμψη των μεγεθών είναι στοίχημα που πολύ δύσκολα μπορεί κερδηθεί.