Το εγχείρημα του προέδρου του ΣΕΤΕ να βάλει την Ελλάδα στο διεθνές «κάδρο» με τον… ιδιωτικό ΕΟΤ. Οι «συνοδοιπόροι» του, το στοίχημα και οι ενστάσεις
Θα μπορούσε άραγε η Ελλάδα να αποκτήσει τουριστικό «χρώμα» Σαρδηνίας, Μαγιόρκας ή Βενετίας; Αυτό είναι ένα από τα στοιχήματα… πολλών αστέρων που θέλει να κερδίσει ο Ανδρέας Ανδρεάδης από την πρώτη εκείνη ημέρα του Μαΐου 2011, οπότε και ανέλαβε το «τιμόνι» του ΣΕΤΕ. Το δίχρονο «ταξίδι» του στην προεδρία ενός θεσμικού οργάνου, όπου καλύπτει το φάσμα 50.000 τουριστικών επιχειρήσεων της χώρας, έχει πολλούς ενδιάμεσους «σταθμούς». Με δύσκολες «ανηφόρες», αλλά και «μπουνάτσες».
Ο Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας όμως, κοσμοπολίτης και εξωστρεφής και ο ίδιος, είναι αποφασισμένος να φέρει ένα νεωτεριστικό «αέρα» στον Σύνδεσμο και θέλει- όσο κάτι τέτοιο είναι εφικτό λόγω της παλαιάς νοοτροπίας που επικρατεί- να δημιουργηθούν νέα εργαλεία που θα αναβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν και θα προσελκύσουν ακόμη περισσότερους επισκέπτες από τις διεθνείς αγορές.
Κάπως έτσι, άλλωστε, ο 60χρονος πρόεδρος του ΣΕΤΕ, με σπουδές στο Λονδίνο και κοσμογυρισμένος με προσλαμβάνουσες από δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Γαλλία και η Βρετανία, εμπνεύστηκε μαζί με άλλους επιχειρηματίες του τουρισμού και την δημιουργία του «Marketing Greece». Ενός ιδιωτικού… ΕΟΤ στην ουσία που θα προσιδιάζει στα πρότυπα της ισπανικής Tourespana, της ιταλικής ENIT, της γαλλικής Maison de la France και ο οποίος θα αναλάβει την ανάπτυξη ενός πλήρους συστήματος branding της Ελλάδας και των προορισμών της. Την Δευτέρα το μεσημέρι στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανία» θα παρουσιαστεί και επισήμως. Πρόκειται για μια εταιρία, όπου συμμετέχουν εκτός από τον ΣΕΤΕ, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και η ΕΕΔΕ, αλλά και το Δημόσιο με 30%. Μέσα σε έξι μήνες ο κ. Ανδρεάδης, έχοντας εξαπολύσει ένα «σαφάρι» ενημέρωσης για το νέο εγχείρημα, κατόρθωσε να συγκεντρώσει το αρχικό κεφάλαιο των 1,2 εκατ. ευρώ, ενώ ο ετήσιος προϋπολογισμός της υπολογίζεται στα 6 εκατ. ευρώ. Από το στρατηγείο της οδού Βουκουρεστίου, όπου εδρεύουν τα γραφεία της «Marketing Greece», θα ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι, εκτός απροόπτου, ο συντονισμός της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για να διαδοθούν σε όλον τον κόσμο οι ελληνικοί προορισμοί και οι επιχειρήσεις τουρισμού.
Διαθέτοντας την απαιτούμενη εμπειρία και από την οικογενειακή επιχείρηση, ΣΑΝΗ ΑΕ, η οποία ελέγχει το ξενοδοχειακό συγκρότημα Sani Resort στην Χαλκιδική, γνωρίζει καλά πως ειδικά σε καιρούς κρίσης οι ξενοδοχειακές και εν γένει οι τουριστικές επιχειρήσεις χρειάζονται μεγαλύτερη προβολή.
Βέβαια, στην προσπάθειά του για το Marketing Greece μπορεί να βρήκε πολλούς «συνοδοιπόρους», όμως, δεν έλειψαν και οι πιο καχύποπτοι, οι οποίοι αντιμετώπισαν με επιφυλακτικότητα την συγκεκριμένη κίνηση, καθώς θεωρούν υπερβολή την ύπαρξη δύο τουριστικών φορέων προβολής μέσα στην κρίση και δυσπιστούν για το πώς η νέα εταιρία θα καταφέρει να συντονιστεί με τον κρατικό ΕΟΤ και τις Περιφέρειες.
Αν και θεωρούν πως η εκχώρηση του marketing σε ιδιώτες αποτελεί καλή ιδέα, τόσο από πλευράς εξοικονόμησης κόστους, όσο και από πλευράς γνώσης του αντικειμένου για την επιτυχή διαχείριση του έργου, γεγονός είναι πως η αναδυόμενη πολυφωνία δημιουργεί ενστάσεις για τον λόγο ύπαρξης τόσων φορέων.
Εκτός όμως, από τη νέα αυτή πρωτοβουλία για τον ιδιωτικό ΕΟΤ, ο Ανδρέας Ανδρεάδης δεν αφήνει τίποτε… στην τύχη. Από τις αρχές του έτους έχει συμμετάσχει σε forums σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, με πιο πρόσφατο εκείνο του Βερολίνου, προκειμένου να τονίσει τα προτερήματα της Ελλάδας. Όπως άλλωστε, έχει πει ο ίδιος, στόχος για την φετινή χρονιά είναι να έρθουν στην Ελλάδα 17 εκατομμύρια τουρίστες, προσεγγίζοντας τον αριθμό του 2011. Και αυτό επειδή σε καμία περίπτωση δεν θέλει να επαναληφθεί το «πλήγμα» που δέχτηκε ο ελληνικός τουρισμός πέρυσι (-15%) λόγω και της αρνητικής εικόνας που μετέδιδαν τα ξένα ΜΜΕ για την Ελλάδα, υπερτονίζοντας την αστάθεια της οικονομίας, τα έκτροπα από πορείες στις μεγαλουπόλεις και τα επεισόδια.
Στο…καρφί και στο…πέταλο
Με τις εκάστοτε κυβερνήσεις, οι σχέσεις του Ανδρέα Ανδρεάδη βρίσκονται μια στο… καρφί και μια στο πέταλο, αν και διαθέτει ισχυρά ερείσματα κυρίως στον χώρο της Νέας Δημοκρατίας. Άλλωστε για την φιλική του σχέση με τον πρώην Πρωθυπουργό, Κώστα Καραμανλή έχει χυθεί πολύ μελάνι, αφού πάντοτε ο τελευταίος διέθετε περίοπτη θέση στην λίστα των λίγων και εκλεκτών προσκεκλημένων στην πολυτελή βίλα του Ανδρεάδη στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης, κάθε φορά που επισκεπτόταν την συμπρωτεύουσα.
Μπορεί με την κυβέρνηση Σαμαρά να διατηρεί πιο ουδέτερη σχέση, όμως, καλή συνεργασία έχει με την υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη λόγω και του τομέα της. Ωστόσο, πολλοί είναι εκείνοι από τα ανώτερα στελέχη των τριών κομμάτων της συγκυβέρνησης που μόνο με…καλό μάτι δεν είδαν την εκτίμηση που τρέφει ο κατά βάση εριστικός και «πολύς» κ. Τόμσεν για τον μεγαλοξενοδόχο.
Ήταν πριν από έξι μήνες περίπου, σε μια «κεκλεισμένων των θυρών» συνάντηση Ελλήνων και ξένων επιχειρηματιών με κορυφαία στελέχη της Τρόικας και «μενού» συζήτησης την κρίση στην Ελλάδα και τις μεταρρυθμίσεις, όταν ο κ. Τόμσεν αναρωτήθηκε γιατί δεν είναι παρών και ο ΣΕΤΕ στον διάλογο, ψάχνοντας τον κ. Ανδρεάδη.
Η εκτίμηση προς το πρόσωπο του Ανδρεάδη οφείλεται στο ότι ο μεγαλοξενοδόχος δείχνει αποφασισμένος για τομές και έτοιμος να τα βάλει με τις συντεχνιακές λογικές. Οι δύο πλευρές άλλωστε, παρουσιάζουν «ταύτιση απόψεων» σε θέματα όπως να εφαρμόζονται οι νόμοι χωρίς «παραθυράκια», να προχωρήσουν ταχέως οι ριζικές μεταρρυθμίσεις και όχι να είμαστε αναξιόπιστοι στα μάτια των ξένων, να εγκαταλειφθεί η μικροκομματική λογική και να υπάρξει συλλογική δουλειά για την ανάπτυξη της χώρας, αξιοποιώντας και την «βαριά» βιομηχανία της, τον τουρισμό. Αυτή η «σύμπτωση» απόψεων έφερε τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ στο… στόχαστρο πολλών κοινωνικών εταίρων, όπως η ΓΣΕΕ και η ΓΣΒΕΕ το προηγούμενο διάστημα, μέλη των οποίων τον «φωτογράφιζαν» ως εκείνον που έδινε… πληροφορίες στην Τρόικα για το ζήτημα του κατώτατου μισθού και της μετενέργειας. Κάτι φυσικά που ο ίδιος αρνήθηκε, αφού υποστηρίζει πως δεν είναι υπέρμαχος των οριζόντιων περικοπών, καθώς κάθε κλάδος έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Για τους υποστηρικτές του, ο Ανδρέας Ανδρεάδης είναι ένας καινοτόμος επιχειρηματίας που προσπαθεί παρά τις αντίξοες συνθήκες να βάλει την Ελλάδα στο «κάδρο» του διεθνούς τουρισμού. Για τους πολέμιούς του όμως, αναλώνεται περισσότερο στο να παραδίδει «πολιτικά μαθήματα», διατυπώνοντας τις ενστάσεις του, ενώ πολλοί είναι εκείνοι που υπενθυμίζουν ότι στην προσωπική επιχειρηματική διαδρομή του «κουβαλά» και… σκιές, όπως τα νομικά μπλεξίματα που έχει με τις 21 βίλες της ΣΑΝΗ στην Χαλκιδική, τις οποίες το καλοκαίρι του 2011 το ΣτΕ έκρινε παράνομες και κατεδαφιστέες.
Οι περισσότεροι όμως, του αναγνωρίζουν ότι έχει υψώσει δυνατή «φωνή διαμαρτυρίας» σε μέτρα, όπως η αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση, οι καθυστερήσεις στην απελευθέρωση των επαγγελμάτων και η μηδενική καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.
ΜΕ ΕΝΔΙΑΜΕΣΟ «ΣΤΑΘΜΟ» ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ
Το «ταξίδι» από το Λονδίνο στη ΣΑΝΗ και ως τον ΣΕΤΕ
Ο πατέρας του Αναστάσιος Ανδρεάδης ήταν εκείνος που ενέπνευσε τον Ανδρέα Ανδρεάδη και τον αδελφό του Σταύρο να ασχοληθεί δυναμικά με τον τουρισμό. Ήταν από τους πρώτους άλλωστε, που από την δεκαετία του ’60 ακόμη διέκρινε την τουριστική δυναμική που είχε η Χαλκιδική και κατάφερε να την βάλει στο επίκεντρο του διεθνές jet set με τα πολυτελή Sani Resorts.
Απόφοιτος της σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και με διδακτορικό από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου ο Ανδρέας Ανδρεάδης εισέρχεται το 1981 στην οικογενειακή επιχείρηση ΣΑΝΗ ΑΕ, όπου μυείται στα επιχειρηματικά «μυστικά» και μάλιστα με το πέρασμα των χρόνων φέρνει και έναν νεωτεριστικό «αέρα» στο ξενοδοχειακό συγκρότημα, καθιερώνοντας νέους θεσμούς για την προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών, όπως τα μουσικά και gourmet festivals, τα οποία είχε παρακολουθήσει να συμβαίνουν και στην Αγγλία.
Είναι από τους πρωτοπόρους που εφαρμόζουν οικολογική πολιτική στα ξενοδοχεία τους, ενώ με την εδώ και επτά χρόνια σύντροφό του, Aline Marcadet κάθε φορά που ταξιδεύουν στο εξωτερικό φέρνουν στις αποσκευές του και νέες ιδέες που εφαρμόζουν στο Sani Resort.
Δεν είναι τυχαίο πως παρά την οικονομική κρίση, η ΣΑΝΗ, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία, παραμένει σε κερδοφόρο τροχιά με τα κέρδη να φτάνουν τα 4,98 εκατ. ευρώ.
Η ενασχόληση του Ανδρέα Ανδρεάδη με τον τουρισμό σε θεσμικό επίπεδο δεν ξεκίνησε από τον ΣΕΤΕ. Το «βάπτισμα του πυρός» πήρε το 1990, όταν και εξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, ενώ 16 χρόνια αργότερα (2006) βρέθηκε στο… τιμόνι της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων.
ΤΑ «ΚΑΜΠΑΝΑΚΙΑ» ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΧΤΥΠΗΣΕΙ Ο «MR SANI»
Οι προτάσεις- τομές για να ξεπεραστούν οι αγκυλώσεις
Ο Ανδρέας Ανδρεάδης συγκαταλέγεται στους επιχειρηματίες εκείνους που δεν είναι «προσηλωμένοι» στις παλαιές νοοτροπίες και συνήθως επιλέγει να μιλάει για τα κακώς κείμενα που είναι επιζήμια για την πιο «βαριά βιομηχανία» της χώρας, τον τουρισμό. Τόσο από το βήμα του ΣΕΤΕ, όσο και στα διεθνή φόρα όπου συμμετέχει ως εκπρόσωπος της Ελλάδας, έχει πολλές φορές επισημάνει τις αγκυλώσεις που εμποδίζουν την προσέλκυση περισσότερων τουριστών στην χώρα μας, όπως και τουριστικών επενδύσεων.
Μία από τις μεγαλύτερες «γάγγραινες» θεωρεί την απίθανη γραφειοκρατική και εχθρική αντιμετώπιση κάθε επιχειρηματικής προσπάθειας από τον δημόσιο τομέα, όπως και τις καθυστερήσεις ή παλινωδίες σε μεταρρυθμίσεις, όπως για παράδειγμα η απελευθέρωση των επαγγελμάτων των επίγειων μεταφορών που συνδέονται άμεσα και με την ποιότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Είναι από τους θιασώτες της άμεσης εφαρμογής μείωσης του ΦΠΑ στο συνολικό τουριστικό πακέτο, καθώς όπως συχνά υποστηρίζει, η Ελλάδα, με εξαίρεση την διαμονή, έχει τον υψηλότερο ΦΠΑ από όλους τους ανταγωνιστές της.
Υποστηρίζει πως η μη ύπαρξη στρατηγικής ανάπτυξης των αερομεταφορών, με μείωση του τέλους εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των αεροδρομίων (σπατόσημο) κατά 50% και παράλληλα αντίστοιχη μείωση των χρεώσεων του ΔΑΑ, έχει οδηγήσει σε «φυγή» ήδη πέντε μεγάλες αεροπορικές εταιρίες. Πλήγμα σημαντικό σε μια χώρα που περισσότερο από το 70% του τουρισμού της διακινείται αεροπορικά.
Ιδιαίτερη αναφορά έχει κάνει πολλές φορές και στην ανάγκη άμεσης επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Αθήνα, όπως εκείνων της λαθρομετανάστευσης, της εκτεταμένης ανομίας και των συχνών συγκεντρώσεων και κινητοποιήσεων που κρατούν το κέντρο κλειστό, με αποτέλεσμα ο τουρισμός προς την πρωτεύουσα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, να παρουσιάζει κάμψη της τάξεως του 30%, ενώ και την περσινή χρονιά έπαθε «πανωλεθρία».
Το «καμπανάκι κινδύνου» στους κυβερνώντες έχει χτυπήσει και για τον υπό κατάρρευση κλάδο της ακτοπλοΐας, ζητώντας άμεσα μέτρα όπως δραστική μείωση του ΦΠΑ και κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων, όπως και την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας. Ο Ανδρέας Ανδρεάδης, τέλος, ήταν από τους πρώτους που επεσήμαναν το τεράστιο πρόβλημα στις διαδικασίες χορήγησης visa Schengen. Καθώς το κέντρο βάρους της τουριστικής ζήτησης μετακινείται από τις παραδοσιακές αγορές στις χώρες BRICS, αλλά και στους γείτονες, εκτίμηση του προέδρου του ΣΕΤΕ είναι ότι η διαδικασία χορήγησης βίζας όπως γίνεται, αποστερεί από την χώρα τουλάχιστον από 3 εκατ. επισκέπτες και 5 δις. ευρώ άμεσα και έμμεσα έσοδα.