Οι καταθέσεις στις εγχώριες τράπεζες θεωρούνται ως πλήρως εγγυημένες, καθώς στο επικαιροποιημένο Memorandum of Understanding (MoU), που υπέγραψαν Ελλάδα και Τρόικα, αναφέρεται ότι υπάρχουν τα αναγκαία κεφάλαια για bail- out -και ως εκ τούτου δεν απαιτούνται, σε αυτή τη φάση, άλλου είδους κινήσεις.
Το επικαιροποιημένο Μνημόνιο επαναλαμβάνει την εκτίμηση ότι τα 50 δισ. ευρώ, που έχουν προϋπολογισθεί και εκταμιευθεί για την ανακεφαλαιοποίηση- εξυγίανση των εγχώριων τραπεζών, κρίνονται ως επαρκή.
Πρόκειται για εκτίμηση, που αποκτά ιδιαίτερη διάσταση, λόγω της χρονικής συγκυρίας που (επανα)διατυπώνεται. Και αυτό διότι αφενός έχει μεσολαβήσει το μοντέλο «κουρέματος» των καταθέσεων στις κυπριακές τράπεζες, που προκάλεσε ελεγχόμενη ανησυχία και στους εγχώριους καταθέτες, και αφετέρου η ανακεφαλαιοποίηση – εξυγίανση των ελληνικών τραπεζών εισήλθε στην τελική ευθεία.
Μέχρι τα μέσα Ιουνίου, οι μεν συστημικές τράπεζες θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τις αυξήσεις κεφαλαίου με κάλυψη της ελάχιστης, έστω, συμμετοχής από τους ιδιώτες, οι δε μη συστημικές να έχουν βρει το σύνολο των απαιτούμενων κεφαλαίων από ιδιώτες επενδυτές, προκειμένου να αποφύγουν τη διάσπασή τους σε good-bad bank.
Η πρόσφατη διάσπαση και πώληση του υγιούς χαρτοφυλακίου της FBB στην Εθνική Τράπεζα αποτελεί το πρώτο έμπρακτο δείγμα ότι τα 50 δισ. ευρώ που έχουν προϋπολογισθεί για την ανακεφαλαιοποίηση και την εξυγίανση των τραπεζών είναι επαρκή και δεν θα χρειασθεί, σε αυτή τη φάση, κούρεμα καταθέσεων.
Το σύνολο των καταθέσεων της FBB μαζί με το προσωπικό, τα καταστήματα καθώς και τα δάνεια εκτός όσων είναι σε οριστική καθυστέρηση πέρασαν στην Εθνική Τράπεζα.
Το Μνημόνιο διαπιστώνει την πρόοδο που έχει συντελεστεί στην πορεία της ανακεφαλαιοποίησης – εξυγίανσης, υπογραμμίζοντας ότι αποφασίστηκαν ή/και δρομολογήθηκαν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες πριν την 30η Απριλίου, που αποτελούσε και την ακροτελεύτια ημερομηνία.
Προβλέπει, δε, την ολοκλήρωση των αυξήσεων κεφαλαίου των συστημικών τραπεζών το αργότερο ως τα μέσα Ιουνίου, τη διενέργεια stress test από την ΤτΕ με βάση τα στοιχεία του τελευταίου τριμήνου του 2013, ενώ επαναλαμβάνει το στόχο το Core Tier I των τραπεζών να παραμείνει άνω του 9% ως και το τέλος του 2014.
Μειώνει τις κεφαλαιακές ανάγκες το κούρεμα των υβριδικών
Το νέο στοιχείο που αποκαλύπτεται από την επικαιροποίηση του Μνημονίου είναι ότι οι κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών μειώνονται ισόποσα, από το κούρεμα των υβριδικών κεφαλαίων και των τίτλων μειωμένης εξασφάλισης που έχουν ήδη δρομολογήσει.
Για παράδειγμα, οι κεφαλαιακές ανάγκες της Alpha μειώνονται κατά 103 εκατ. ευρώ, ως αποτέλεσμα της επιτυχούς δημόσιας πρότασης προς κατόχους υβριδικών και τίτλων μειωμένης εξασφάλισης και διαμορφώνονται από 4,571 σε 4,468 δισ. ευρώ.
Το Μνημόνιο διευκρινίζει, όμως, ότι η παραπάνω μείωση των κεφαλαιακών αναγκών δεν αλλάζει κάτι στον υπολογισμό της ελάχιστης συμμετοχής των ιδιωτών για την οποία ως βάση συνεχίζει να λαμβάνεται ο υπολογισμός των κεφαλαιακών αναγκών που διενήργησε πέρσι το Δεκέμβριο η Τράπεζα της Ελλάδος.
Επομένως η Alpha, στο ίδιο παράδειγμα, συνεχίζει να έχει την υποχρέωση να βρει από ιδιώτες επενδυτές τουλάχιστον 457,1 εκατ. ευρώ, για να καλύψει το σύνολο των κεφαλαιακών της αναγκών μέσω αύξησης κεφαλαίου και να παραμείνει ιδιωτική.
Στην πράξη, επομένως η κεφαλαιακή ενίσχυση που προκύπτει από το κούρεμα των υβριδικών αποτελεί κεφαλαιακό απόθεμα.
Ανανέωση των προνομιούχων μετοχών
Το νέο MoU αναφέρει ότι στην περίπτωση που χρειαστεί, «θα ανανεωθούν πάλι οι προνομιούχες μετοχές που προέβλεπε ο νόμος Αλογοσκούφη, οι οποίες λήγουν το 2014».
Όπως αποκάλυψε το Euro2day η εισήγηση της κυβέρνησης με την οποία συμφωνεί η τρόικα είναι να ανανεωθούν για μια τετραετία ή πενταετία οι προνομιούχες μετοχές ώστε να μην υπάρχει ο κίνδυνος αραίωσης (dilution) για τους επενδυτές που θα συμμετάσχουν στις ΑΜΚ.
Ταυτόχρονα, προσανατολίζεται να διατηρήσει το ετήσιο κουπόνι για τις προνομιούχες στο 10%, επιφέροντας, όμως, αλλαγές στις προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες θα αποδίδεται ο παραπάνω τόκος, ώστε να συνεχίσουν οι προνομιούχες μετοχές να λογίζονται στα βασικά εποπτικά κεφάλαια των τραπεζών.
Η παραπάνω ρύθμιση ενδέχεται να απαλλάξει τις τράπεζες από την υποχρέωση καταβολής τόκου αν δεν επιτυγχάνουν κέρδη.
Ως τα τέλη Ιουλίου τα πλάνα αναδιάρθρωσης για συστημικές
Μικρή παράταση παρέχει το Μνημόνιο και για την υποβολή των πλάνων αναδιάρθρωσης σημειώνοντας ότι θα πρέπει να υποβληθούν ως τα τέλη Ιουλίου, ένα μήνα αργότερα σε σχέση με αυτό που ίσχυε μέχρι σήμερα. Η παράταση δίνεται λόγω της εμπλοκής των συστημικών τραπεζών σε εξαγορές και απορροφήσεις στοιχείων ενεργητικού.
Επιπρόσθετα επισημαίνεται ότι οι τράπεζες έχουν δικαίωμα να αναγνωρίσουν αναβαλλόμενο φόρο που να αντιστοιχεί ως το 20% του Core Tier I κάτι που έπραξαν ήδη στις οικονομικές καταστάσεις α΄ τριμήνου 2013, μετά και τη σχετική εγκύκλιο της ΤτΕ.
Για τις μη συστημικές τράπεζες το προσχέδιο του νέου Μνημονίου προβλέπει, όπως και το υφιστάμενο, ότι θα πρέπει να ανακεφαλαιοποιηθούν από τους μετόχους τους ή αλλιώς να διασπασθούν και το υγιές τμήμα του χαρτοφυλακίου τους να απορροφηθεί από συστημική τράπεζα ως το τέλος Ιουνίου.
Επταμελές το νέο Γενικό Συμβούλιο του ΤΧΣ
Τέλος, το Μνημόνιο αναφέρει την υποχρέωση της κυβέρνησης να διευρύνει τον αριθμό των μελών του Γενικού Συμβουλίου του ΤΧΣ από πέντε σε επτά. Η σχετική νομοθετική ρύθμιση έχει ψηφισθεί και αναμένεται η εφαρμογή της προκειμένου να αντιμετωπισθούν και οι αρρυθμίες στην λειτουργία του ΤΧΣ.
Προβλέπονται επίσης η υπογραφή Μνημονίου συνεργασίας μεταξύ ΤτΕ- ΤΧΣ – Υπουργείου Οικονομικών και η ολοκλήρωση ως το Σεπτέμβριο των διαδικασιών για τη βελτίωση της διαχείρισης των προβληματικών στοιχείων ενεργητικού των οκτώ υπό ειδική διαχείριση τραπεζών (ΑΤΕ, ΤΤ., Proton, TBank FBB και τρεις συνεταιριστικές).
Οδηγός πάνω στον οποίο θα βασιστούν είναι η μελέτη της Bain & Co και η τρόικα θα επιλέξει την κατάλληλη και πλέον συμφέρουσα λύση. Σημειώνεται ότι η μελέτη προέκρινε εμμέσως τη λύση της συγχώνευσης των επτά υπό ειδική εκκαθάριση τραπεζών υπό την ομπρέλα μιας bad bank που θα λειτουργεί ως ειδική μονάδα διαχείρισης προβληματικών στοιχείων, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαικές χώρες.