Ένα βήμα εμπρός, τρία βήματα πίσω – Τα «παζάρια» με τις Βρυξέλλες καθυστερούν τις αποκρατικοποιήσεις
Σε κυκεώνα ρυθμιστικών εκκρεμοτήτων, ενίοτε με ευθύνη των κοινοτικών Αρχών οι οποίες την ίδια στιγμή εγκαλούν τη χώρα μας για καθυστερήσεις, βρίσκονται αρκετές από τις ιδιωτικοποιήσεις.
Όπως προκύπτει από την τελευταία ενδιάμεση έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αξιολόγηση της Ελληνικής Οικονομίας, οι διαγωνισμοί για την πώληση τουλάχιστον έξι κρατικών εταιρειών αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα, καθώς εκκρεμούν διάφορα παζάρια με τις Βρυξέλλες.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η πώληση των ΛΑΡΚΟ, Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), ΕΛΒΟ, ΕΑΣ και Καζίνο Πάρνηθας. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και για την πώληση του ΔΕΣΦΑ, που βρίσκεται σε τελικό στάδιο, η Κομισιόν δεν είχε στείλει μέχρι πρόσφατα το μαγικό χαρτάκι που βεβαιώνει πως η εταιρεία δεν έλαβε «παράνομες κρατικές ενισχύσεις».
Το χρονοδιάγραμμα του δεύτερου μνημονίου προέβλεπε πως οι διαγωνισμοί για αρκετές από τις εταιρείες θα είχαν ήδη ξεκινήσει, αλλά τώρα μετατίθενται για το δεύτερο εξάμηνο ή το 2014. Στην κυβέρνηση και στο ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζονται και για νέες «τρικλοποδιές» από τις Βρυξέλλες, με επίκεντρο την παραχώρηση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.
Θεσμικές εκκρεμότητες παραμένουν και για άλλα «μέτωπα» του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, αλλά το σημαντικότερο είναι οι «παράνομες κρατικές ενισχύσεις» εξαιτίας των οποίων έχουν «παγώσει» οι διαδικασίες πώλησης των περισσότερων εκ των εταιρειών που προαναφέρθηκαν.
Για την πώληση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) δεν έχουν ολοκληρωθεί τα παζάρια Ελλάδας – Κομισιόν για τη λεγόμενη “Καθολική Υπηρεσία” (την υποχρέωση της εταιρείας να παρέχει υπηρεσίες σε όλη τη χώρα) και για το κόστος της, όπως και ο έλεγχος για «παράνομες κρατικές ενισχύσεις».
Το ίδιο συμβαίνει και με το σχέδιο πώλησης των αμυντικών βιομηχανιών ΕΑΣ και ΕΛΒΟ με τις Βρυξέλλες να ζητούν ανάκτηση των «παράνομων ενισχύσεων» και να αναγκάζουν το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) να εξετάζει ακόμα και την εκκαθάρισή τους.
Ειδικά για την ΕΑΣ, προ εβδομάδων προσελήφθη ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος η KPMG, ως τεχνικός σύμβουλος η κοινοπραξία Planet, Planning, AT Kearney, Savills και ως νομικός σύμβουλος οι δικηγορικές εταιρείες Κουταλίδη και Μπάλας Πελεκάνος & Συνεργάτες.
Το ίδιο ακριβώς πρόβλημα αντιμετωπίζει και η ΛΑΡΚΟ με τις υπηρεσίες της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν να ζητούν επιστροφή κρατικών ενισχύσεων. Για το Καζίνο Πάρνηθας όπου το Δημόσιο διατηρεί το 49% εκκρεμεί τόσο η νέα συμφωνία μεταξύ των μετόχων, αλλά και θέμα με κρατική ενίσχυση.
Σταθεροί στο πρόγραμμα οι Ευρωπαίοι
Στην Κομισιόν πιστεύουν πως οι εκκρεμότητες θα λυθούν κατά μαγικό τρόπο σε λίγες ημέρες, γιατί στην έκθεση αναφέρουν πως οι διαγωνισμοί πώλησης των ΕΛΒΟ, ΕΑΣ, ΛΑΡΚΟ θα ξεκινήσουν το δεύτερο τρίμηνο, δηλαδή στις 6 εβδομάδες που απομένουν μέχρι τέλος Ιουνίου! Γι’ αυτό και στο τελευταίο Eurogroup κυκλοφόρησαν ένα διορθωμένο κείμενο με διαφορετικά χρονοδιαγράμματα, με βάση το οποίο οι συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις πάνε για τον επόμενο χρόνο.
Οι τρικλοποδιές των Βρυξελλών στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων δεν περιορίζονται στις ΔΕΚΟ. Στην κυβέρνηση έχουν ήδη λάβει μηνύματα για επικείμενη παρέμβαση της Κομισιόν στη διαδικασία παραχώρησης του ΟΛΠ, με αφορμή «κρατικές ενισχύσεις» προς την κινεζική Cosco που περιλαμβάνονταν στο διαγωνισμό που πραγματοποίησε η κυβέρνηση Κώστα Καραμανλή.
Με δεδομένο πως οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για τον ΟΛΠ, στην κυβέρνηση φοβούνται πως η Κομισιόν θα τους τραβήξει το χαλί κάτω από τα πόδια την τελευταία στιγμή, με δυσάρεστες επιπτώσεις στο σχετικό διαγωνισμό.
Την ίδια στιγμή, πάντως, η έκθεση της Επιτροπής περιλαμβάνει και αιχμές για τη μεγάλη καθυστέρηση που παρουσιάζεται στο σχέδιο αξιοποίησης και παραχώρησης των λιμανιών. Το σχέδιο «Ποσειδών» επρόκειτο να παρουσιαστεί τον Φεβρουάριο, αλλά εκκρεμεί, με την Κομισιόν να υποστηρίζει πως στις 28/2/2013 το ΤΑΙΠΕΔ «δημοσίευσε ένα δελτίο τύπου, στο οποίο περιγράφονται οι δύο εναλλακτικές στρατηγικές ιδιωτικοποίησης των λιμανιών».
Το σχέδιο «Ποσειδών» αναμένεται να ανακοινωθεί εντός του Μαΐου προκειμένου τον επόμενο μήνα να ξεκινήσει ο πρώτος διαγωνισμός για παραχώρηση λιμανιών.