Με περίπου 700 εκατ. ευρώ θα ενισχυθεί το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των τριών ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ Τέρνα και J&P ΑΒΑΞ) στην περίπτωση που αποδώσουν οι προσπάθειες της ΕΡΓΟΣΕ για υπογραφή, εντός του προσεχούς διμήνου, δύο “στοιχειωμένων” συμβάσεων.
Πρόκειται για τη σύμβαση που αφορά στη σήραγγα Παναγοπούλας στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος, προϋπολογισμού 315 εκατ. ευρώ που εκκρεμεί από το Μάιο του 2012, και τη σύμβαση για την εργολαβία – σκούπα στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός, ύψους 415 εκατ. ευρώ, που εκκρεμεί από τον Νοέμβριο του 2012.
Στην πρώτη εργολαβία είχε μειοδοτήσει η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – J&P ΑΒΑΞ – Intrakat και στη δεύτερη η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΓΕΚ Τέρνα – J&P ΑΒΑΞ με έκπτωση 5,29% και 8,5% αντίστοιχα.
Εν μέσω φημών περί παρέμβασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού (η οποία δεν έχει ενοχλήσει σχετικά την ΕΡΓΟΣΕ αν και έχουν γίνει καταγγελίες με αφορμή το χαμηλό ποσοστό έκπτωσης), οι εργολάβοι προχώρησαν πρόσφατα σε μια κίνηση καλής θέλησης αυξάνοντας την έκπτωση στο έργο για τη Σήραγγα Παναγοπούλας από 5,29% σε 7,4%, πρόταση η οποία έγινε δεκτή από τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ. Η σχετική σύμβαση βρίσκεται τώρα στο Ελεγκτικό Συνέδριο και εκτιμάται πως μπορεί να υπογραφεί εντός του επόμενου μήνα.
Ενα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιεί η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ για να προχωρήσει το έργο είναι το γεγονός πως αν επαναπροκηρυχθεί με τα νέα τιμολόγια στα δημόσια έργα θα κοστίσει περί τα 131 εκατ. ευρώ περισσότερα.
Η βιασύνη συνδέεται και με έναν άλλο παράγοντα: Οι συμβάσεις πρέπει να υπογραφούν γρήγορα ώστε να προχωρήσουν τα έργα και να μη χαθούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ. Από την άλλη πλευρά, είναι απίθανη η ολοκλήρωση των έργων μέχρι το τέλος του 2015. Στελέχη κατασκευαστικών ομίλων υποστηρίζουν, όμως, πως αν υπάρχει επαρκής πρόοδος τότε μπορούν να ενταχθούν και στο επόμενο ΕΣΠΑ.
Για να προχωρήσει, πάντως, η υπογραφή της δεύτερης σύμβασης, για την εργολαβία – σκούπα στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός πρέπει να κλείσουν «οι πληγές» από παλαιότερη σύμβαση με την ΑΚΤΩΡ η οποία είχε γίνει αντικείμενο έρευνας από τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρο Ρακιντζή.
Το πόρισμα του κ. Ρακιντζή (ανέφερε π.χ. πως είχαν γίνει πληρωμές χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές εργασίες) είχε με τη σειρά του προκαλέσει αντίδραση του κατασκευαστικού ομίλου και της ΕΡΓΟΣΕ. Τώρα μια επιτροπή του Τεχνικού Επιμελητηρίου (ΤΕΕ) έχει αναλάβει να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά και αναμένεται το πόρισμά της.
Οι εργολάβοι θα συνεχίσουν να ασχολούνται τους επόμενους μήνες με τα σιδηροδρομικά καθώς αύριο δημοπρατείται το έργο σύνδεσης του δικτύου με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, σύντομα πρόκειται να επαναδημοπρατηθεί εργολαβία στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη (ο προηγούμενος εργολάβος αποχώρησε), ενώ εκκρεμούν και άλλοι διαγωνισμοί, όπως π.χ. στο τμήμα Πολύκαστρο – Οιδομένη.
Το χρονοδιάγραμμα τόσο των εκκρεμών συμβάσεων, όσο και των δημοπρατήσεων συνδέεται, πάντως, με την εμπλοκή ή όχι της Επιτροπής Ανταγωνισμού.