Mήνυμα προς την κυβέρνηση τα μαλτέζικα χρώματα στο Anangel Seafarer.
Σκωτσέζικο ντους στην κυβέρνηση από τον Γιάννη Αγγελικούση. Τέσσερις μόλις μήνες, μετά τη μεταφορά των ναυλώσεων των πλοίων του στο ξηρό φορτίο από το Λονδίνο στην Αθήνα, εξέλιξη σημαντική για την ελληνική ναυτιλία και οικονομία, αποφάσισε να υψώσει σημαία Μάλτας στο τελευταίο νεότευκτο πλοίο, Anangel Seafarer 180.000 dwt, που παρέλαβε η εταιρεία του Anangel Maritime Services. Της Εύης Κατσώλη Σύμφωνα με δημοσίευμα της Lloyd’s List, ο όμιλος Angelicoussis Shipping, ο μεγαλύτερος υποστηρικτής του εθνικού νηολογίου, καθώς τα πλοία του καλύπτουν το 20% της δύναμής του, θέλησε να στείλει μια «ευθεία προειδοποιητική βολή» προς την ελληνική κυβέρνηση για τη ναυτιλιακή πολιτική που ακολουθεί την τελευταία περίοδο.
Ο εφοπλιστής που κατατάσσεται τέταρτος στον κόσμο με 120 πλοία (τάνκερ- ξηρού φορτίου και μεταφοράς LNG) είχε όλο τον στόλο του υπό τα ελληνικά χρώματα μέχρι σήμερα (πλην έξι δεξαμενόπλοιων με σημαία Μπαχάμες), γι’ αυτό και η αλλαγή σημαίας πριν από μερικές μέρες, ερμηνεύτηκε από τους ναυτιλιακούς κύκλους ως προθάλαμος για περαιτέρω εξελίξεις, με πολλούς εκπροσώπους της εφοπλιστικής κοινότητας να υποστηρίζουν πως δεν αποκλείεται να αλλάξει την ελληνική σημαία ακόμη και στον ήδη υπάρχοντα στόλο του. Στελέχη του ομίλου, όπως αποκαλύπτει η Lloyd’ s, δεν επιβεβαιώνουν πως τίθεται θέμα «επανασημαιοδότησης» όλου του στόλου, ωστόσο δεν αρνούνται πως ίσως και άλλα πλοία – αρχής γενομένης από τα τέσσερα καινούρια που θα παραλάβει ο όμιλος εντός του έτους, στα πλαίσια του ναυπηγικού του προγράμματος τάνκερ και φορτηγών, να ακολουθήσουν τη «ρότα» του Anangel Seafarer και να κυματίζει ξένη σημαία στα κατάρτια τους.
Δυσαρέσκεια Ο Γιάννης Αγγελικούσης, πολλές φορές μέχρι σήμερα έχει εκφράσει την δυσαρέσκειά του από τις ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης και έχει προειδοποιήσει για στροφή του προς τα ξένα νηολόγια. Κι αν αυτό είχε αποφευχθεί πριν από μια τετραετία, όταν και πάλι, αφού μέμφθηκε την ελληνική Πολιτεία πως δεν κατανοεί τις ανάγκες παραγωγής ικανών στελεχών και πως το σύστημα υποστήριξης της εγχώριας ναυτιλίας δεν προοδεύει, ήταν έτοιμος να νηολογήσει πλοίο του υπό μαλτέζικη σημαία, συνέβη τώρα. «Έχουμε ακούσει πολλά τόσα χρόνια, χωρίς στο τέλος να γίνεται κάτι με αποτέλεσμα η ελληνική σημαία να γίνεται όλο και λιγότερο ανταγωνιστική», φέρεται να δήλωσε στην Lloyd’ s ένας εκ των στενών συνεργατών του. Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση Παπανδρέου, πριν από λίγο καιρό αποφάσισε να δώσει και πάλι στη βιομηχανία ένα ξεχωριστό υπουργείο, πολλοί μεγάλοι εφοπλιστές, μεταξύ των οποίων και ο Γιάννης Αγγελικούσης, πιστεύουν πως δεν προχώρησε αρκετά, ώστε να διορθώσει οριστικά τα λάθη που έγιναν.
Πολλές φορές ο ίδιος έχει μιλήσει για την ανάγκη ύπαρξης ενός αυτόνομου διοικητικού φορέα στα πρότυπα του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και σε συνδυασμό με το Λιμενικό Σώμα. Ο εφοπλιστής, ο οποίος εκτός από το να έχει συμπεριληφθεί το όνομά του στους μεγαλύτερους μη εισηγμένους ομίλους παγκοσμίως, έχει διακριθεί από την «Lloyd’s» και ως «Προσωπικότητα της ελληνικής Ναυτιλίας», αισθάνεται ότι οι εκάστοτε κυβερνήσεις εμπαίζουν την εφοπλιστική κοινότητα. «Δεν είναι δυνατόν να θέλουν να υψώνουμε ελληνική σημαία, να συνεισφέρουμε στην ελληνική οικονομία φέρνοντας ισχυρό συνάλλαγμα, να απασχολούμε στην εταιρεία μας Έλληνες ναυτικούς και αξιωματικούς κι εκείνοι να δίνουν έωλες υποσχέσεις», υποστηρίζει ο Γιάννης Αγγελικούσης.
Και δεν είναι η πρώτη φορά που ο όμιλός του, στέλνει ανάλογο «μήνυμα» στους κυβερνώντες ή που οι υπόλοιποι εφοπλιστές «επικοινωνούν» με τους αρμόδιους των υπουργείων, μέσω των κινήσεων Αγγελικούση. Μετά το 2004, επί Νέας Δημοκρατίας, ο όμιλος Αγγελικούση είχε κάνει γνωστό ότι δε θα υψώσει και πάλι ελληνική σημαία σε νεότευκτο πλοίο του. Τελικά αυτό αποφεύχθηκε, ενώ λίγους μήνες αργότερα περιορίστηκε ο υποχρεωτικός αριθμός συμμετοχής των Ελλήνων ναυτικών στις οργανικές συνθέσεις των ποντοπόρων πλοίων. Η αλήθεια είναι βέβαια, πως πολλοί εφοπλιστές είναι δυσαρεστημένοι και αποφεύγουν το ελληνικό νηολόγιο. Τουλάχιστον, αυτό προκύπτει από τα στοιχεία του 2010, καθώς έως τον Οκτώβριο μαζί με τις εγγραφές και τις διαγραφές, το καθαρό κέρδος για το ελληνικό νηολόγιο ήταν μόλις 12 πλοία. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή στα στοιχεία του Νοεμβρίου παρουσιάζει υποχώρηση κατά 0,7% της ισχύος του ελληνικού στόλου.
Το υπουργείο φοβάται ντόμινο αφελληνισμού.
Με προβληματισμό αντιμετώπισαν στο υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας την κίνηση Αγγελικούση να υψώσει μαλτέζικη σημαία στο πλοίο που παρέλαβε. Μπορεί ο υπουργός Γιάννης Διαμαντίδης να δηλώνει επισήμως, όταν τον ρωτούν σχετικά, πως πρόκειται για μια καθαρά επιχειρηματική απόφαση, όμως οι πληροφορίες τον θέλουν να εκφράζει την ενόχλησή του προς την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Από τη στιγμή που το κράτος βοηθά τους εφοπλιστές να κάνουν συμφωνίες 5 δισεκατομμυρίων με την Κίνα με τον επισημότερο τρόπο, με συμφωνίες και υπογραφές των δύο πρωθυπουργών, έχει την απαίτηση και από εκείνους να ανταποδώσουν τη βοήθεια υψώνοντας ελληνική σημαία. Παραδέχτηκε βέβαια, πως η ελληνική σημαία είναι ακριβή, αλλά σίγουρα δεν είναι σημαία ευκαιρίας, όπως τονίζει χαρακτηριστικά. Ωστόσο, επικρατεί και η ανησυχία, μήπως μετά την κίνηση Αγγελικούση, του οποίου ο όμιλος είναι ο μεγαλύτερος της ελληνικής ναυτιλίας, ακολουθήσουν κι άλλοι με τη μορφή διαμαρτυρίας προς την κυβέρνηση και χαθούν περαιτέρω έσοδα για την ελληνική οικονομία.