Σενάρια για επαφές με Danone και Όλυμπος για να ενισχύσει την Κρι-Κρι στη «μάχη» του ανταγωνισμού
Κίνηση- ματ ετοιμάζει ο Παναγιώτης Τσινάβος της Κρι- Κρι. Η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία φέρεται να «μαγειρεύει» deal που θα… ταράξει τα νερά της αγοράς γαλακτοκομικών, καθώς οι πληροφορίες την θέλουν να βρίσκεται σε επαφές τόσο με εγχώριο παίκτη, όσο και με μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρία γάλακτος που έχει ήδη παρουσία στην Ελλάδα προς διερεύνηση ενδεχόμενων συνεργασιών. Τα ονόματα που ακούγονται είναι εκείνα της Όλυμπος των αδελφών Σαράντη, αλλά και της πολυεθνικής Danone.
Μπορεί και άλλες φορές στο παρελθόν, το όνομα του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Κρι- Κρι, Π. Τσινάβου να έχει «πρωταγωνιστήσει» σε ανάλογα σενάρια (με πιο πρόσφατο εκείνο του περασμένου Νοεμβρίου που τον ήθελε να συζητά και πάλι με την Όλυμπος των αδελφών Σαράντη, αλλά και την ΦΑΓΕ των αδελφών Φιλίππου), που δεν έχουν γίνει πράξη μέχρι σήμερα, όμως, «όλα είναι θέμα και κατάλληλου timing», όπως παρατηρεί η αγορά.
Είναι άραγε η δυναμική που έχει αναπτύξει η Κρι- Κρι σε Ελλάδα και εξωτερικό ή μήπως ο έντονος εγχώριος ανταγωνισμός που την φέρνει ξανά στο προσκήνιο διεργασιών και ζυμώσεων για ενδεχόμενες συμμαχίες; Μάλλον και τα δύο.
Αυτή την στιγμή η εταιρία είναι από τις λίγες του κλάδου της που έχει καταφέρει να αυξήσει το μερίδιο αγοράς σε όγκο στο 10% (από 8% στο τέλος του 2012) στην Ελλάδα, να επεκτείνεται σε νέες αγορές στο εξωτερικό και όχι μόνο να είναι κερδοφόρος, αλλά και να παρουσιάζει αύξηση κερδών την περασμένη χρονιά- μια χρονιά βαθιάς ύφεσης και πολλών προβλημάτων στον κλάδο, αφού εταιρίες όπως η ΑΓΝΟ βρίσκονται υπό κατάρρευση, ενώ άλλες (π.χ. ΜΕΒΓΑΛ) αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας- της τάξεως του 136%, στα 5,2 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη, ωστόσο, όσο και «καλή θέση» να έχει χτίσει στην αγορά, η «μάχη» του ανταγωνισμού είναι σκληρή, ιδίως από τους δύο μεγάλους των γαλακτοκομικών που κατέχουν τη «μερίδα του λέοντος», την ΦΑΓΕ και τη ΔΕΛΤΑ του ομίλου Vivartia. Οι δύο τελευταίοι στην αγορά γιαουρτιού ελέγχουν το 19,5% και το 16,5% αντίστοιχα. Αλλά και στην αγορά παγωτού έχει δυνατούς «αντιπάλους», τις Unilever (Algida) και Nestle (ΔΕΛΤΑ).
Στόχος η ισχυροποίηση
Ο Παναγιώτης Τσινάβος γνωρίζει καλά πως μια πιθανή συνεργασία με άλλη εταιρία γάλακτος θα αποτελούσε το «όχημα» για να ισχυροποιήσει ακόμη περισσότερο την Κρι- Κρι, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που και άλλες εταιρίες αντιμετωπίζουν προβλήματα, άρα υπάρχει χώρος για την διεκδίκηση μεριδίων τους, αλλά και για να καλύψει την «απόσταση» που την χωρίζει από τους ανταγωνιστές του στις κατηγορίες που δραστηριοποιείται και ο ίδιος.
Γι’ αυτό και φέρεται να έχει καθίσει και πάλι στο τραπέζι του διαλόγου, χωρίς βέβαια κανείς να μπορεί να προεξοφλήσει την έκβαση των συζητήσεων ή αν θα επέλθει κάποια συμφωνία. Άλλωστε και ο επικεφαλής της Κρι- Κρι, κ. Τσινάβος ανέκαθεν κρατούσε κλειστά τα χαρτιά του και προς το παρόν δεν έχει γνωστοποιήσει ούτε αν υπάρχουν συζητήσεις ή όχι, ούτε και σε ποια βάση θα μπορούσε να υπάρξει μια συνεργασία.
Οι πληροφορίες πάντως, θέλουν με την Danone να εξετάζεται το ενδεχόμενο μιας εμπορικής «συμμαχίας» μέσω της δημιουργίας ενός κοινού joint venture, ενώ με την Όλυμπος στο παρελθόν είχε πέσει στο τραπέζι και η πιθανότητα μετοχικής «συμμαχίας» που θα δημιουργούσε σημαντικές οικονομίες κλίμακος και για τις δύο πλευρές τόσο σε παραγωγικό όσο και σε εμπορικό επίπεδο.
Η Danone στην ελληνική αγορά γιαουρτιού ελέγχει μερίδιο ύψους 8% περίπου, ενώ η Όλυμπος βρίσκεται λίγο πιο πίσω, στο 7%, σύμφωνα με τις τελευταίες μετρήσεις.
Μια πιθανή «συμμαχία» θα είχε και χρηματιστηριακά οφέλη για την Κρι- Κρι, σύμφωνα με επιχειρηματικούς κύκλους. Ιδιαίτερα σε μια περίοδο που η μετοχή της κινείται ανοδικά, ενώ πληροφορίες θέλουν ξένα funds να έχουν τοποθετηθεί το τελευταίο διάστημα, δίνοντάς της «ψήφο εμπιστοσύνης». Σε διάστημα έξι μηνών, η ανοδική της κίνηση είναι στο +120% (από τα 0,90 στα 2,50 ευρώ) και στο 12μηνο στο +224%.
Ο τίτλος της είναι διαπραγματεύσιμος βάσει των αποτελεσμάτων του 2012 με P/E 11,5 φορές και δείκτη τιμής προς λογιστική αξία 1,8 φορά, ενώ η συμπεριφορά της στο ταμπλό του χρηματιστηρίου είναι αξιοπρόσεκτα «καλή». Βάσει των εκτιμήσεων για φέτος, ο δείκτης τιμής προς κέρδη ανά μετοχή διαμορφώνεται σε 12 φορές.
Το στοίχημα του εξωτερικού και τα εμπόδια
Μπορεί η εξωστρέφεια να αποτελεί ένα από τα «ισχυρά όπλα» της Κρι- Κρι, καθώς το 19,3% των συνολικών πωλήσεών της προέρχεται από τις ξένες αγορές, όμως, ο «δρόμος» της προς αυτές δεν είναι πάντα… στρωμένος με ροδοπέταλα.
Αν και έχει εξαγωγική δραστηριότητα σε πάνω από 10 χώρες του κόσμου, με πλέον πρόσφατο το «άνοιγμα» στην Ολλανδία με την τοποθέτηση των γιαουρτιών της στα καταστήματα της λιανεμπορικής αλυσίδας, Albert Heijn, οι προσπάθειες του Παναγιώτη Τσινάβου να μπει στην αγορά της Βρετανίας αποδείχθηκαν πιο δύσκολες από ό, τι περίμενε.
Βέβαια, ο στόχος της εισόδου δεν έχει αλλάξει, απλώς οι συζητήσεις με μεγάλη αγγλική λιανεμπορική αλυσίδα διήρκεσαν περισσότερο από ό, τι προσδοκούσε και ο ίδιος. Όπως προβλέπει, πάντως, μέχρι το καλοκαίρι θα «ταξιδέψουν» τα προϊόντα του στην Γηραιά Αλβιώνα, όπου ο ανταγωνισμός αναμένεται μεγάλος.
Από την άλλη, εντείνει τις πιέσεις του και για το ξεμπλοκάρισμα της επένδυσής του στο Ιράκ, που έχει μείνει στάσιμη λόγω γραφειοκρατίας, ενώ πριν από μερικούς μήνες προχώρησε στην εκκαθάριση της θυγατρικής στη Βουλγαρία λόγω ζημιογόνων αποτελεσμάτων και στην πώληση της συμμετοχής της Κρι- Κρι με 71,15% στην επίσης θυγατρική των Σκοπίων, όπου πλέον συνεχίζει μέσω αντιπροσώπου.