Σκληρές διαπιστώσεις κατά το 2ο Posidonia Sea Tourism Forum
Η Ελλάδα μπορεί να προσφέρει δεκάδες νέους νησιωτικούς και ηπειρωτικούς προορισμούς ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης παρουσιάζοντας την πολιτική του υπουργείου στον τομέα της κρουαζιέρας στο πρώτο πάνελ ομιλητών όπου συμμετείχε στην έναρξη του 2ου Posidonia Sea Tourism Forum.
Το υπουργείο, όπως πρόσθεσε ο κ. Μουσουρούλης, κατέγραψε πως δυνατότητα υποδοχής κρουαζιέρας έχουν 30 από τα συνολικά 57 λιμάνια, εκ των οποίων τα 12 είναι διεθνούς ενδιαφέροντος, 13 εθνικής σημασίας και 5 μείζονος ενδιαφέροντος.
Συμπλήρωσε ότι: «Σήμερα, το 98% του όγκου διακίνησης αφορά μόλις 9 από τα 30 αυτά λιμάνια: Τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, νησιά διεθνούς τουριστικής φήμης. Το Κατάκολο, το Ηράκλειο και τα Χανιά, προορισμοί με συνδυαστικό τουριστικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Την Κέρκυρα, τη Ρόδο και την Πάτμο με ιστορικό και τουριστικό ενδιαφέρον. Και βέβαια τον Πειραιά, τη βάση εξόρμησης».
Ο κ. Μουσουρούλης επεσήμανε πως «για την εφαρμογή του συστήματος προκαθορισμένης ημερομηνίας και ώρας εξυπηρέτησης (berth allocation) έχουμε αποστείλει στους λιμένες υποδοχής εδώ και καιρό προτάσεις βάσει διεθνών βέλτιστων πρακτικών. Χρειαζόμαστε ακόμα καλύτερη συνεργασία με συναφή υπουργεία, όπως του Πολιτισμού». Στο σημείο αυτό ανέφερε ότι ψηφίστηκε διάταξη σύμφωνα με την οποία για τους πιο επισκέψιμους χώρους το ωράριο σε λίγες ημέρες θα είναι 8 το πρωί με 8 το βράδυ ενώ αλλού το ωράριο θα είναι 9 το πρωί με 4 το απόγευμα.
Παράλληλα, όπως είπε, σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης καταρτίστηκε πρόγραμμα για την Ενίσχυση της Νησιωτικής Τουριστικής Επιχειρηματικότητας, προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ, για τη χρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους μέσω του ΕΤΕΑΝ πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων στα νησιά. «Το πρόγραμμα ξεκίνησε και προβλέπει την παροχή δανείων ύψους από 10.000 έως 30.000 ευρώ για κεφάλαια κίνησης ή/και για χρηματοδότηση επενδύσεων, με μακρά περίοδο αποπληρωμής και χαμηλό επιτόκιο» σημείωσε ο κ. Μουσουρούλης.
Αναφερόμενος στο επικείμενο νομοσχέδιο για τα τουριστικά πλοία επεσήμανε πως επιδίωξη είναι, μεταξύ άλλων, η απαλοιφή διακρίσεων στη βάση «αυθαίρετων» κριτηρίων ναύλωσης, η αλλαγή του κριτηρίου επαγγελματικότητας (από την καταμέτρηση ημερών σε σύστημα υπολογισμού), η μείωση της γραφειοκρατίας (ολοκληρωμένου και ενιαίου μητρώου σκαφών) και η επέκταση των τρόπων ναύλωσης (από αποκλειστικά ολική και σε μερική και σε πακέτο με συνδυασμό πολλών τρόπων).
Μειωμένα τα χρήματα από την κρουαζιέρα λόγω ελλείψεων
Από τα περίπου 36 δισ. ευρώ που δαπανούνται σε ευρωπαϊκά λιμάνια από την παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας, η Ελλάδα είναι αποδέκτης μόνο 600 εκατ. ευρώ λόγω περιορισμένων δυνατοτήτων home-porting, όπως επίσης και λόγω έλλειψης κατάλληλων υποδομών στα περισσότερα από τα συνολικά 57 λιμάνια της χώρας, σύμφωνα με ανακοίνωση των διοργανωτών του 2oυ Posidonia Sea Tourism Forum.
Στο πάνελ με τον υπουργό Ναυτιλίας ήταν και οι εκπρόσωποι των δύο μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας που συμφώνησαν ότι η Ελλάδα είναι ένας εξαιρετικά δημοφιλής προορισμός για τις εταιρείες τους, ενώ τόνισαν ότι η χώρα χρειάζεται να προβεί σε περαιτέρω μεταρρυθμίσεις προκειμένου να αποκομίσει μέγιστα οφέλη.
«Το περασμένο έτος η Carnival έφερε στην Ελλάδα συνολικά 2,8 εκατομμύρια επισκέπτες, κυρίως σε προορισμούς όπως η Κέρκυρα, το Κατάκολο, ο Πειραιάς, η Σαντορίνη και η Μύκονος. Είμαστε ωστόσο πεπεισμένοι ότι αυτός ο αριθμός θα μπορούσε να είναι αρκετά υψηλότερος» είπε ο Τζ. Ισραελ, α’ αντιπρόεδρος Ανάπτυξης Λιμένων και Προορισμών της Carnival Corporation, η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο.
Τόνισε επίσης την αυτοπεποίθησή του ότι το μέλλον έχει να αποφέρει ακόμα περισσότερα οφέλη για την Ελλάδα στον τομέα της κρουαζιέρας λόγω των ευεργετικών αποτελεσμάτων της άρσης του καμποτάζ, τα οποία θα αρχίσουν να φαίνονται σύντομα με το home porting κρουαζιερόπλοιων εκτός ευρωπαϊκής σημαίας.
Ο Τζον Φοξ, αντιπρόεδρος, υπεύθυνος Κυβερνητικών Σχέσεων, ΗΠΑ και Ευρώπης της Royal Carribbean Cruises Ltd., η οποία μεταφέρει τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών στην Ελλάδα από κάθε άλλη ανταγωνίστρια εταιρεία, συμφώνησε με την άποψη ότι η άρση του καμποτάζ είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση και συμπλήρωσε πως προκειμένου η Ελλάδα να μεγιστοποιήσει τα οφέλη από την κρουαζιέρα, πρέπει να προσπαθήσει να βελτιώσει ορισμένα εναπομείναντα θέματα. Είπε επίσης ότι η χώρα θα μπορούσε να συνεργαστεί με όμορες αγορές της εγγύς περιοχής σε θέματα διαφήμισης και marketing.
Όπως επίσης αναφέρθηκε, στο σύνολο η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας αποτελεί τον ιδανικότερο προορισμό κρουαζιέρας στο κόσμο και συγκεκριμένα η Ελλάδα είναι ο μοναδικός ευρωπαϊκός κόμβος που μπορεί να προσφέρει μεγάλη ποικιλία προϊόντων κρουαζιέρας που συνδυάζουν μικρές αποστάσεις μεταξύ των λιμανιών, κάτι το οποίο για τη βιομηχανία της κρουαζιέρας είναι πολύ σημαντικό από οικονομικής άποψης λόγω του υψηλού κόστους καυσίμων.
Η συνεχώς μεταβαλλόμενη υψηλή τιμή καυσίμων θεωρείται τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας σύμφωνα με τον Ρ. Ασντοουν, γενικό γραμματέα της CLIA Europe, ο οποίος επίσης συμμετείχε στη συζήτηση. Και συμπλήρωσε:
«Η Ελλάδα είναι ο τρίτος πιο δημοφιλής προορισμός κρουαζιέρας στην Ευρώπη, θέση την οποία μπορεί να βελτιώσει εφόσον εισαγάγει πολιτικές και πρακτικές ελλιμενισμού, οι οποίες είναι στρατηγικά σχεδιασμένες με στόχο την αποσυμφόρηση των λιμένων και εφόσον επίσης γίνει περισσότερο ανταγωνιστική σε θέματα λιμενικών τελών».