«Σκληρή» απάντηση δίνει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) στις αιτιάσεις της γενικής γραμματείας του υπουργείου Περιβάλλοντος, που αντί να εκδώσει, εφόσον ο φάκελος είναι πλήρης, την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου για την ανάπτυξη της νέας βάσης κρουαζιέρας στον ΟΛΠ, «πετάει την μπάλα στην εξέδρα», βάζοντας θέμα εκπόνησης ευρύτερου σχεδίου ανάπτυξης υποδομών κρουαζιέρας στην Αττική.
Ο ΟΛΠ καλεί άμεσα το ΥΠΕΚΑ να απαντήσει στο αίτημά του για την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αφού, όπως τονίζει, είναι πολύ πιθανόν να έρθει αντιμέτωπος με το παράδοξο να διασφαλισθεί από τη μία η έγκριση από την Ε.Ε. για την κατασκευή του έργου με χρηματοδότηση, που μπορεί να φτάσει και το 90%, και από την άλλη το έργο να μη γίνει, επειδή η γενική γραμματεία του ΥΠΕΚΑ ζητεί μελέτη αξιολόγησης εναλλακτικών θέσεων για την κρουαζιέρα, συμπεριλαμβανομένης και της Ελευσίνας, που είναι βιομηχανική περιοχή.
Μάλιστα, ο ΟΛΠ αφήνει αιχμές και για διγλωσσία από πλευράς του υπουργείου, αφού, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει, υπάρχει η σύμφωνη γνώμη όλων εμπλεκόμενων φορέων για το έργο της κρουαζιέρας στο Πειραιά. Μεταξύ των φορέων αυτών, είναι και το ΥΠΕΚΑ με τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής (ΟΡΣΑ), αφού στο σχέδιο νόμου «ΡΣΑ Αθήνας/Αττικής 2012» ρητά αναφέρουν ότι ο Πειραιάς αποτελεί το κεντρικό λιμάνι κρουαζιέρας της Αττικής και δευτερευόντως το Λαύριο.
Επίσης, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά στέλνει μήνυμα προς όλα τα αρμόδια υπουργεία ότι, αν δεν εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών όρων, δεν θα έχει άλλη επιλογή, από το να βάλει θέμα για οριστική απένταξη του έργου αυτού στη γενική συνέλευση που θα πραγματοποιηθεί στις 28 Ιουνίου 2013.
«Την ώρα που γίνεται ο έσχατος αγώνας απορρόφησης πόρων από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Αττικής και όλοι οι κρατικοί φορείς προσπαθούν να επιταχύνουν τις διαδικασίες για την εκτέλεση του έργου, το ΥΠΕΚΑ, στην ουσία το ματαιώνει, οδηγώντας σε απώλεια πόρων», υπογραμμίζει. Σημειώνεται ότι ειδικά για τη χρηματοδότηση του έργου απαιτήθηκε αναθεώρηση του ΠΕΠ Αττικής 2007 – 2013, ενώ επίκειται έγκριση της γενικής διεύθυνσης ανταγωνισμού της Ε.Ε. εντός του Μαΐου.
Ο ΟΛΠ δηλώνει στην επιστολή του εντυπωσιασμένος από το γεγονός ότι, απέναντι σε ένα πλήρως μελετημένο έργο, για το οποίο έχουν ληφθεί όλες οι απαιτούμενες άδειες, το ΥΠΕΚΑ να επικαλείται ότι, πριν να χορηγήσει την περιβαλλοντική αδειοδότηση, θα πρέπει να εκπονηθεί νέα ενιαία μελέτη, σημειώνοντας ότι είναι η τελευταία ευκαιρία για να πραγματοποιηθεί ανάλογο έργο με χρηματοδότηση από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ).
«Είμαστε ειλικρινά κατάπληκτοι», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΟΛΠ και αυτό «όχι γιατί δεν θα γίνει ένα ώριμο έργο, αλλά γιατί, την επόμενη προγραμματική περίοδο 2014-2020, ο νέος περιφερειακός χάρτης ενισχύσεων δεν προβλέπει για μεταφορικές υποδομές στην Αττική, πόρους και κρατικές ενισχύσεις και ιδιαίτερα για έργα λιμενικών υποδομών κρουαζιέρας».
Υπογραμμίζει δε ότι το έργο αυτό έχει τη σύμφωνη γνώμη του βασικού μετόχου του ΟΛΠ και εντάσσεται στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ για την περίοδο 2010 – 2015, για το οποίο έχει εκφράσει σύμφωνη γνώμη το ΥΠΕΚΑ και ο ΟΡΣΑ, με μοναδική εξαίρεση το εκθεσιακό κέντρο, το οποίο ήδη ματαιώθηκε.
Αρνητικές οι εταιρείες
«Εμείς κατασκευάζουμε πλοία και μεταφέρουμε επιβάτες. Δεν κατασκευάζουμε λιμάνια. Αυτό είναι δική σας δουλειά».
Την απάντηση αυτή αναφέρει ο ΟΛΠ ότι έλαβε από τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, όταν συζητήθηκαν, κατά τη διάρκεια των προηγούμενων ετών τα θέματα αυτά. Αντίθετα -επισημαίνει στην επιστολή του ο ΟΛΠ- έχουν δεχθεί να κατασκευάσουν μέσω συμβάσεων παραχώρησης ανωδομές για τις εταιρείες τους, επί των υποδομών του ΟΛΠ.