Οι παραδοσιακοί χρηματοδότες κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στη ναυτιλία, ωστόσο αυξάνονται οι πιθανότητες εμφάνισης νέων παικτών, όπως προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας της PWC που παρουσιάστηκε στο τέταρτο διεθνές ναυτιλιακό συνέδριο που οργάνωσε η ίδια στον Πειραιά.
Επίσης στο συνέδριο επισημάνθηκε ο διαφαινόμενος κίνδυνος της αύξησης των επιτοκίων δανεισμού σε μία περίοδο που η ναυλαγορά βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και συνακόλουθα και τα έσοδα των ναυτιλιακών εταιρειών. Στο συνέδριο ο Σωκράτης Λεπτός, Partner Global Shipping & Ports Leader της PwC, παρουσίασε τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε η PwC σχετικά με τις απόψεις ναυτιλιακών παραγόντων και τα μελλοντικά τους σχέδια για άντληση χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας η παραδοσιακή μορφή χρηματοδότησης από τραπεζικό δανεισμό θα συνεχίσει να αναζητείται, ενώ μέρος της χρηματοδότησης θα προέλθει από εναλλακτικές πηγές και κυρίως από επιχειρηματικά κεφάλαια (private equity). Ειδικότερα στην ερώτηση που είναι πιθανό να στραφείτε για άντληση νέων κεφαλαίων στο άμεσο μέλλον και σε μία κλίμακα από το ένα μέχρι το πέντε (καθόλου πιθανό μέχρι πολύ πιθανό αντίστοιχα) το 68% των ερωτηθέντων απάντησε ότι είναι πολύ πιθανό (απαντήσεις 4 και 5 στην κλίμακα) να στραφεί στους υφιστάμενους τραπεζικούς χρηματοδότες. Ενα σημαντικό ποσοστό (50%) θα στραφεί σε νέα τραπεζικά ιδρύματα, ενώ το 63% απάντησε σε private equity (κλίμακα 4 και 5). Αντιθέτως το 60% (κλίμακες 1 και 2) θεωρεί σχεδόν απίθανο να στραφεί στις αγορές των public bond markets για άντληση κεφαλαίων. Ωστόσο, οι ελληνικές τράπεζες θα παραμείνουν στο παιχνίδι των χρηματοδοτήσεων, χωρίς ωστόσο να ενισχύσουν, λόγω της κρίσης, την παρουσία τους στον τομέα, σύμφωνα πάντα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα.
Ειδικότερα, σε μία κλίμακα από το ένα (not active) μέχρι το 5 (very active) το 65% των ερωτηθέντων τοποθέτησε τις ελληνικές τράπεζες στο 1, το 25% στο 2 και το 10% στο 3. Αντίθετη ακριβώς είναι η εικόνα για τις κινεζικές τράπεζες για τις οποίες το 25% εκτιμά ότι θα είναι very active (στην κλίμακα 5) το 55% τις τοποθέτησε στην κλίμακα τέσσερα και το 15% στην κλίμακα τρία. Επίσης, σε ό,τι αφορά τις προοπτικές στους διαφόρους κλάδους της ναυτιλίας μεγαλύτερη αισιοδοξία καταγράφεται στα πλοία μεταφοράς χημικών υγροποιημένου φυσικού αερίου και υγραερίου και προϊόντων αργού όπου το 75%-80% των ερωτηθέντων βλέπει θετικές προσδοκίες για το άμεσο μέλλον, ενώ αντιθέτως στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου περισσεύει η απαισιοδοξία, καθώς το 50% αντιμετωπίζει την αγορά ουδέτερα και το άλλο 50% αρνητικά.
Ουδέτερη είναι η εικόνα στα containerships (το 67% την βλέπει ουδέτερα) στο ξηρό φορτίο στα supramax και handymax φαίνεται μία αισιόδοξη εικόνα, καθώς το 53% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι θα κινηθούν θετικά το επόμενο διάστημα. Στο ίδιο συνέδριο ο Αιμίλιος Γιαννόπουλος, Partner-Assurance Leader της PwC, έκανε αναφορά στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο τραπεζικός κλάδος και το πώς αυτό επηρεάζει τη χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών. Επεσήμανε ότι η πληθώρα των ευρωπαϊκών τραπεζών μείωσε τα ναυτιλιακά της χαρτοφυλάκια, ενώ μικρός είναι ο αριθμός τραπεζών που προχώρησε σε αύξησή τους. Επίσης αναφέρθηκε στον κίνδυνο που υπάρχει με τα επιτόκια LIBOR τα οποία βάσει ιστορικότητας βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Πιθανή αύξηση των επιτοκίων χωρίς την παράλληλη ανάκαμψη της ναυλαγοράς θα θέσει σε κίνδυνο σημαντικό αριθμό ναυτιλιακών εταιρειών.
Οι προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες στην προσέλκυση κεφαλαίων από private equity αναλύθηκε με λεπτομέρεια σε συζήτηση σε πάνελ που συμμετείχαν οι Σταμάτης Μόλαρης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ALMA Maritime Limited και Hamish Norton, Head of Corporate Development της Oceanbulk Maritime. Το συνέδριο έκλεισε με ομιλία του Αλεξάνδρου Τουρκολιά, διευθύνοντος συμβούλου της Εθνικής Τράπεζας.