Τι χρειάζεται ένα καινοτομικό προϊόν, ώστε να θεωρηθεί εμπορικά επιτυχημένο; Να απευθύνεται, μεταξύ άλλων, σε αγορά τουλάχιστον 40.000.000 καταναλωτών, σύμφωνα με μελέτη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).
Γι’ αυτό και η Ελλάδα «πρέπει πραγματικά να πιστέψει ότι μπορεί να παράγει τεχνολογία αιχμής και να την εξάγει με επιτυχία σε αγορές του εξωτερικού», όπως υπογραμμίζει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), με αφορμή την προαναγγελία της υπουργού Παιδείας, Άννας Διαμαντοπούλου, για ριζική αλλαγή στη χρηματοδότηση της έρευνας.
Σύμφωνα με τους βορειοελλαδίτες εξαγωγείς, η ανακοίνωση ότι τα κονδύλια θα κατευθύνονται πλέον σε πέντε συγκεκριμένους κλάδους (αγροβιοτεχνολογία, πράσινη ανάπτυξη, ενέργεια, πληροφορική-τεχνολογία, χημικά προϊόντα-ιατρική), είναι στη σωστή κατεύθυνση, καθώς πρόκειται για τομείς με υψηλή προστιθέμενη αξία.
Πώς όμως πρέπει να κατανεμηθούν τα διαθέσιμα κεφάλαια; Θέση του ΣΕΒΕ είναι – σύμφωνα με τον πρόεδρό του, Δημήτρη Λακασά – ότι το μεγαλύτερο μέρος των κονδυλίων (συγκεκριμένα τα 2/3), πρέπει να χορηγούνται στην εφαρμοσμένη έρευνα, είτε σε συνεργασία με πανεπιστημιακά και ιδιωτικά ερευνητικά κέντρα, είτε σε εργαστήρια εντός της επιχείρησης (στο τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης -R & D- των επιχειρήσεων). Το υπόλοιπο 1/3 πρέπει να κατευθύνεται στη βασική έρευνα.