Εκτός Ελλάδας πασχίζουν οι κατασκευαστές να «γλυκάνουν» τις απώλειες
Να αντισταθμίσουν το χαμένο έδαφος και τις όποιες ζημιές του πρώτου τιμήνου, με τη διεκδίκηση και υπογραφή νέων συμβάσεων σε διεθνείς Αγορές, πασχίζουν οι διοικήσεις των τριών κορυφαίων κατασκευαστικών εταιρειών, δηλαδή των ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και J&P-ΑΒΑΞ. Ωστόσο, τα σοβαρά προβλήματα των ελληνικών τραπεζών, που κατά κύριο λόγο έχουν να κάνουν με την έκδοση εγγυητικών επιστολών συμμετοχής σε έργα του εξωτερικού, υποσκάπτουν τις προσπάθειες των Ελλήνων κατασκευαστών για ενίσχυση της παρουσίας τους στις διεθνείς αγορές.
Το δύσκολο πρώτο τρίμηνο του 2013 ακολούθησε ένα πιο ήπιο και ελπιδοφόρο δεύτερο τρίμηνο, κατά το οποίο οι εν λόγω κατασκευαστικές προέβησαν σε ανακοινώσεις ανάληψης νέων έργων στο εξωτερικό -κυρίως στη Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική.
Πάντως, με εξαίρεση του ομίλου ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, που εισήλθε τους τελευταίους μήνες σε δύο νέες Αγορές (Σαουδική Αραβία και Ιράκ), η συγκομιδή του εξαμήνου από τις διεθνείς αγορές θα είναι μικρότερη από το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, παρά τη σοβαρή προσπάθεια που καταβάλλουν οι διοικήσεις σε Βαλκάνια, Μέση Ανατολή, Βόρεια Αφρική και αλλού.
«Η μείωση του κύκλου εργασιών κατά 6,8% οφείλεται στην μειωμένη συνεισφορά ιδιωτικών έργων και έργων παραχωρήσεων στην Ελλάδα και μειωμένης συνεισφοράς έργων στη Μ. Ανατολή» παραδέχεται η διοίκηση του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ.
Τα έσοδα του ομίλου από το εξωτερικό ήταν στο πρώτο τρίμηνο μειωμένα έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος. Διαμορφώθηκαν σε 55 εκατ. ευρώ από 66 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2012.
Ταυτόχρονα, η διοίκηση του ομίλου αφαίρεσε από το ανεκτέλεστο υπόλοιπο τη σύμβαση για το περίφημο “Blue City» στο Ομάν, το φιλόδοξο έργο που τινάχθηκε στον αέρα προ πενταετίας. Στην τελευταία παρουσίαση στους αναλυτές (στη Νέα Υόρκη) η διοίκηση υποστήριξε πως το ανεκτέλστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων φτάνει τα 2,4 δις. ευρώ ενώ έχουν ανατεθεί στον όμιλο έργα 821 εκατ. και εκκρεμεί η υπογραφή των σχετικών συμβάσεων.
Στην αγορά της Σαουδικής Αραβίας, της μεγαλύτερης κατασκευαστικής αγοράς στη Μέση Ανατολή, εισήλθε προ μηνός ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσω της ανάληψης του έργου κατασκευής της νοσοκομειακής μονάδας «Aldara Hospital and Medical Center», συνολικού προϋπολογισμού 84,1 εκατ. ευρώ στο Ριάντ, σε κοινοπραξία με την Arabtec.
Η ΤΕΡΝΑ συμμετέχει στην κοινοπραξία με ποσοστό 40%, μέσω της θυγατρικής της στη Σαουδική Αραβία, TERNA Saudi Arabia LLC. Πρόσφατα ο όμιλος επεκτάθηκε και στο Ιράκ με την ανάληψη έργου κατασκευής κρατικής νοσοκομειακής μονάδας στη Βασόρα, συνολικού προϋπολογισμού 36,8 εκατ. δολαρίων. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων της ΤΕΡΝΑ ανέρχεται πλέον σε 3,1 δισ. ευρώ.
Ο όμιλος J&P ΑΒΑΞ, μέσω της θυγατρικής ΑΘΗΝΑ, υπέγραψε στις αρχές Μαϊου σύμβαση 125 εκατ. ευρώ με την Aldar Properties των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων για την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση λιμενικών έργων καθώς και έργων οδοποιίας, υποδομών και ανάπτυξης πρασίνου του νησιού YAS που βρίσκεται ανατολικά του Abu Dhabi. Η ΑΘΗΝΑ υπέγραψε πρόσφατα σύμβαση ύψους 30,1 εκατ. ευρώ με την κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή πυρηνικού εργοστασίου παραγωγής ενέργειας στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για την κατασκευή των λιμενικών έργων του εργοστασίου.
Στο πρώτο τρίμηνο, ο κύκλος εργασιών του ομίλου από την Ελλάδα ήταν μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του εξωτερικού, για πρώτη φορά την τελευταία τριετία: Τα έσοδα από το εξωτερικό ανήλθαν σε 43,7 εκατ. ευρώ (από 75,6 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Από την Ελλάδα είχε στο πρώτο τρίμηνο έσοδα 53,1 εκατ. από 43,3 εκατ. πέρυσι. Πάντως και φέτος οι δραστηριότητες στην Ελλάδα ήταν ζημιογόνες, με το εξωτερικό να συνεισφέρει στα όποια κέρδη. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου ανέρχεται σε περίπου δύο δισ. ευρώ. Μέσω της μητρικής J&P ο όμιλος έχει παρουσία σε σχεδόν όλες τις αγορές της Μέσης Ανατολής.
Η διεθνής παρουσία των τριών ισχυρών εργολάβων είχε πέρυσι ευνοηθεί από σειρά συμβάσεων (συνολικού ύψους περί το μισό δισ. ευρώ) που είχαν υπογράψει στις αγορές της Βαλκανικής. Οι γειτονικές αγορές συνεχίζουν να κινούνται, με τους εργολήπτες να διεκδικούν σοβαρά έργα (κυρίως σε Ρουμανία και Βουλγαρία), αλλά προς το παρόν δεν έχουν υπογράψει μεγάλο αριθμό συμβάσεων. Μια κοινοπραξία του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ με τις Vinci (Γαλλία) και Strabag (Αυστρία), για παράδειγμα, διεκδικεί τη σύμβαση παραχώρησης για τον οδικό άξονα Cormanic – Brasov στη Ρουμανία, προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ.