Με το καλημέρα, στα βαθιά νερά ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης
Αποσύρει ο νέος υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου το σχέδιο νόμου για τον θαλάσσιο τουρισμό και τα σκάφη αναψυχής, προκειμένου να μελετηθεί εκ νέου, ενώ παράλληλα σχεδιάζει να συναντηθεί με τους τραπεζίτες που κρατούν στα χέρια τους το μέλλον της ακτοπλοΐας.
Η ακτοπλοΐα και ο θαλάσσιος τουρισμός είναι δύο άμεσες προτεραιότητες του νέου υπουργού, στο βαθμό που από εδώ και πέρα ο ρόλος του υπουργείου Ναυτιλίας σε ό,τι αφορά πρωτίστως το μέλλον του ΟΛΠ είναι περισσότερο συντονιστικός καθώς οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν σε κυβερνητικό επίπεδο.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης από τις πρώτες ημέρες στο υπουργείο έχει χαράξει δύο άξονες πολιτικής. Ο ένας είναι ο επονομαζόμενος αναπτυξιακός και αφορά τις πολιτικές που θα υλοποιηθούν στη ναυτιλία, τα λιμάνια, την ακτοπλοΐα, το θαλάσσιο τουρισμό και ο άλλος χαρακτηρίζεται ως «εθνικός» και αφορά την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης.
Στο πλαίσιο αυτών των δύο αξόνων θα κινηθεί με ταχύτητα προκειμένου να λύσει άμεσα προβλήματα σε κάθε τομέα, ενώ θα συνεχίσει, όπως λέει στους συνεργάτες του, να παρακολουθεί τις πιο μακροπρόθεσμες πολιτικές που είχε χαράξει ο προκάτοχός του κ. Μουσουρούλης, όπως π.χ. οι διαβουλεύσεις για τις άγονες γραμμές ή την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση. Πρέπει σε σύντομο χρονικό διάστημα να λύσουμε όσα μπορούμε περισσότερα προβλήματα που βάζουν καθημερινά εμπόδια στην επιχειρηματικότητα, γιατί δεν θα είμαστε εδώ αιώνια, είναι το μότο του κ. Βαρβιτσιώτη.
Στο πλαίσιο αυτής της αντίληψης συναντήθηκε χθες το απόγευμα με την υπουργό Τουρισμού, Ολγα Κεφαλογιάννη, για να έχουν μια πρώτη ανταλλαγή απόψεων σε ό,τι αφορά το σχέδιο νόμου για το θαλάσσιο τουρισμό, το οποίο θα επαναδιατυπωθεί.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης θεωρεί ότι το σχέδιο νόμου που έχει κατατεθεί στη γραμματεία της κυβέρνησης δεν είναι ιδιαίτερα αναπτυξιακό καθώς αρκείται στην αντιμετώπιση ορισμένων γραφειοκρατικών αγκυλώσεων της προηγούμενης νομοθεσίας. Η χώρα πρέπει να γίνει φιλόξενη, τονίζει ο ίδιος και αναρωτιέται γιατί η Ιταλία να φιλοξενεί 130.000 σκάφη και η Ελλάδα μόλις 17.000.
Πάντως, θεωρεί ότι το μέτρο της εισαγωγής τέλος πλόων δεν είναι παράλογο, ο κλάδος χρειάζεται όμως ένα τέλος οικονομικό, ανταγωνιστικό και απλό, το οποίο να μπορεί να καταβάλει ο ιδιοκτήτης. Ο υπουργός Ναυτιλίας ξεκαθαρίζει όμως ότι δεν είναι υπέρ της πλήρους απελευθέρωσης.
Θεωρεί ότι πρέπει να υπάρχει πλαίσιο και ότι το πιο βασικό για την προσέλκυση πλοίων είναι το φορολογικό καθεστώς. Για αυτό σχεδιάζει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο νόμου, σε συνεργασία με την κ. Κεφαλογιάννη και στη συνέχεια και οι δύο μαζί να απευθυνθούν στον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα.
Η πολιτική για τα σκάφη αναψυχής είναι θέμα γενικότερης κυβερνητικής απόφασης, αναφέρει στους συνομιλητές του και επιμένει ότι δεν πρέπει να ληφθούν μέτρα φοροεπιδρομής, γιατί έτσι διώκονται τα σκάφη από την Ελλάδα.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης ανησυχεί ιδιαίτερα για την ακτοπλοΐα και θεωρεί ότι μια κατάρρευση του κλάδου ισοδυναμεί με εθνική καταστροφή. Θα συναντηθεί σήμερα με τους ακτοοπλόους, ενώ σχεδιάζει να συζητήσει τα ακτοπλοϊκά προβλήματα και με τους τραπεζίτες που χρηματοδοτούν τον κλάδο, όπως το έκανε και ο προκάτοχός του, καθώς θεωρεί ότι τώρα, μετά την ανακεφαλαιοποίηση, το τραπεζικό τοπίο είναι διαφορετικό και υπάρχουν περιθώρια παρεμβάσεων.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης θέλει να διερευνήσει πώς βλέπουν τον κλάδο οι τράπεζες, καθώς θεωρεί ότι είναι διαφορετική η πολιτική που θα ασκήσει εάν οι τράπεζες σκοπεύουν να τραβήξουν την πρίζα της χρηματοδότησης των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Σε κάθε περίπτωση θεωρεί υποχρέωσή του να διασφαλίσει την τήρηση των προγραμματισμένων για το καλοκαίρι ακτοπλοϊκών δρομολογίων και εκφράζει την ικανοποίησή του που λύθηκε το πρόβλημα του Βορειοανατολικού Αιγαίου με τη δρομολόγηση του «Ionian Sky», για το οποίο όμως μέχρι χθες το απόγευμα η ΝΕΛ δεν είχε καταθέσει πιστοποιητικό αξιοπλοΐας.
Ο νέος υπουργός Ναυτιλίας έχει ανοικτή γραμμή με το ΤΑΙΠΕΔ και για τις μαρίνες, όπου όμως, όπως έχει ενημερωθεί, δεν υπάρχει ενδιαφέρον από επενδυτές, αφού όπως λένε από το ΤΑΙΠΕΔ «κανείς δεν μας χτυπάει την πόρτα».