Πώς ανατρέπονται οι ισορροπίες στην αγορά ψωμιού μετά την πτώση της Κατσέλης και την είσοδο της Παπαδοπούλου
«Μαχαίρια» για το μεγαλύτερο κομμάτι από τον «άρτον τον επιούσιον» της αγοράς συσκευασμένου ψωμιού έχουν βγει από τους επιχειρηματίες του κλάδου. Μετά την «πτώση» της Nutriart, η οποία πριν από μερικά χρόνια θεωρείτο leader στο ψωμί του τοστ με μερίδια που ξεπερνούσαν το 40% και τον τελευταίο καιρό, λόγω των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει, αυτά έχουν φυλλορροήσει στο 10%, οι υπόλοιποι ισχυροί «παίκτες» προσπαθούν να ενισχύσουν την δική τους θέση, αποσπώντας σημαντικά μερίδια και από την άλλοτε κραταιά Κατσέλης.
Ενδεικτική του έντονου ανταγωνισμού, όπως παρατηρούν επιχειρηματικοί κύκλοι, είναι η είσοδος της Ε. Ι. Παπαδόπουλος, της κα Ιωάννας Παπαδοπούλου, στην αγορά του ψωμιού του τοστ, την οποία μόνο τυχαίο δεν θεωρούν ότι έγινε τη δεδομένη χρονική στιγμή. Τη στιγμή, δηλαδή, που η Nutriart βρισκόταν σε καθοδική πορεία και οι «παίκτες» που δραστηριοποιούνται στον κλάδο όλο και λιγοστεύουν.
Άλλωστε, η κα Παπαδοπούλου έθεσε εξαρχής ψηλά τον πήχη των προσδοκιών. Στόχος της είναι μέσα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια να κατακτήσει το 30% σε μερίδιο αγοράς, ποσοστό το οποίο θα προσπαθήσει να αποσπάσει όχι μόνο από την Nutriart, αλλά και από την private label και τους υπόλοιπους «αντιπάλους» της. Μάλιστα, πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν πως ήδη- από τους πρώτους τρεις μήνες δραστηριοποίησής της- έχει βρει καλό βηματισμό στις προτιμήσεις των καταναλωτών, οι οποίοι επιλέγουν τα δύο brands που έχει λανσάρει η εταιρία: το χωριάτικο ψωμί σε φέτες «Χωριανό» και το τετράγωνο ψωμί για τοστ με την επωνυμία «Γεύση 2». Το ότι η επιχειρηματίας ποντάρει πολλά στη νέα της δραστηριότητα, φάνηκε και από την επένδυση των 6 εκατ. ευρώ που πραγματοποίησε με τη νέα μονάδα της εταιρίας στα Οινόφυτα, η οποία έχει την δυνατότητα να καλύψει το 25% της αγοράς ψωμιού σε φέτες.
Οι άλλοι «παίκτες»
Τη συντριπτική «μερίδα του λέοντος» στον τομέα του συσκευασμένου ψωμιού κατέχουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε ποσοστό της τάξεως του 60%, καθώς λόγω της ανταγωνιστικής τιμής τους προτιμώνται από το αγοραστικό κοινό και ταυτόχρονα προκαλούν «πονοκέφαλο» στους αρτοβιομήχανους.
Ισχυρός αντίπαλος μέχρι σήμερα είναι και η εταιρία «Καραμολέγκος» του Μανώλη Καραμολέγκου, ο οποίος ελέγχει μερίδιο κοντά στο 25%. Η εισηγμένη, τη διετία 2010-2011 σημείωσε -μέσα στην καρδιά της κρίσης- αύξηση κερδοφορίας κατά 85% και 86,2% αντίστοιχα. Σχεδόν, δηλαδή, διπλασιάζει κάθε χρόνο την κερδοφορία της. Πρόσφατα «λάνσαρε» νέα προϊόντα στην αγορά, ενώ κάνει και τα πρώτα βήματά της στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στη Ρουμανία, όπου έχει δημιουργήσει θυγατρική. Μια χώρα που ενώ διαθέτει 6 αρτοβιομηχανίες, ωστόσο η έννοια «ψωμί για τοστ» δεν υπάρχει.
Στην τρίτη θέση ως προς τα μερίδια αγοράς «φιγουράρει» η αρτοβιομηχανία Elbisco του κ. Κυριάκου Φιλίππου της ΦΑΓΕ, με το ψωμί «Κρις Κρις», κατέχοντας το 16% περίπου. Μπορεί η εταιρία, η οποία πριν από έναν χρόνο περίπου βγήκε από το ταμπλό του χρηματιστηρίου, να βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε μια «δίνη» ζημιών και η διοίκησή της πλέον να έχει περάσει στα χέρια της νεότερης γενιάς Φιλίππου, όμως, στην κατηγορία του ψωμιού παραμένει ισχυρή. Πρόσφατα μάλιστα, το «Κρις Κρις» απέσπασε ένα σημαντικό βραβείο για την ποιότητα και τη γεύση του.