Tα 2,9 δισ. ευρώ που «κέρδισε» πρωτόδικα από την Eθνική Aσφαλιστική δεν μπορούν να «σώσουν» τώρα την Express Service. Aκολουθεί το Eφετείο
Ο δρόμος του άλλοτε ισχυρού «αυτοκράτορα» της οδικής βοήθειας, Γιάννη Ραπτόπουλου είναι πλέον μοναχικός. Ο Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας που πριν από μια 15ετία είχε καταφέρει όχι μόνο να καταστήσει την “Express Service” την μεγαλύτερη εταιρία στον κλάδο της, αλλά πίσω από το όνομά της να περικλείεται ένα ολόκληρο status quo που «συνοδεύεται» από λαμπερά πάρτι, γενναιόδωρες χορηγίες, εκλεκτές πολιτικές και επιχειρηματικές φιλίες, σήμερα έχει μείνει χωρίς πολιτικό… service, δίνοντας «μάχες express» για να κρατήσει «ζωντανό» τον όμιλο και να απαλλαγεί από τις «περιπέτειες», καινούριες και παλιές.
Οι εποχές που ο Ραπτόπουλος είχε επιστρατεύσει μέχρι και τον «Ιππότη της Ασφάλτου», Ντέιβιντ Χάσελχοφ, για να διαφημίσει την δραστηριότητα της “Express Service” -κίνηση εντυπωσιαμού και υπερβολής κατά πολλούς τότε, ίσως και προσπάθειας του επιχειρηματία να αποδείξει ότι κάθε ιδέα, του όσο εξεζητημένη και αν ήταν, μπορούσε να υλοποιηθεί- έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.
Τώρα βρίσκεται αντιμέτωπος με ανοιχτά μέτωπα που πρέπει να κλείσει, όπως τα χρέη προς το Δημόσιο (που έφταναν από τον Nοέμβριο του 2012 έως και τον Iούνιο του 2013 τα 13,8 εκ. ευρώ), που λίγο έλειψε να τον στείλουν στη φυλακή, να αποκαταστήσει το κύρος του ονόματός του, που, όπως υποστηρίζει ο ίδιος, σπιλώθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα που «φιγούραρε» στις λίστες με τους μεγαλοφειλέτες του κράτους και να αγωνιστεί για να ορθοποδήσει και πάλι η Express Service, η οποία έχει χάσει σημαντικό έδαφος έναντι του ανταγωνισμού.
O ίδιος υποστηρίζει ότι η δικαστική απόφαση, σύμφωνα με την οποία του επιδικάζεται το ποσό των 2.9 δισ. ευρώ ως αποζημίωση στην υπόθεση της σύγκρουσης με την Eθνική Aσφαλιστική, αποτελεί σημαντική «ανάσα» για την εταιρία και την τακτοποίηση οφειλών της. Όμως, είναι αμφίβολο το αν και πότε θα λάβει τα χρήματα αυτά, αφού η Eθνική Aσφαλιστική θα καταθέσει έφεση και είναι βέβαιο πως η υπόθεση θα τραβήξει σε μάκρος. Επιχειρηματικοί κύκλοι της συμπρωτεύουσας πολλές φορές έχουν επισημάνει πως ο “Mr Express Service” έχει πέσει από την Ακρόπολη και έχει σταθεί όρθιος. Είτε από εύνοια της τύχης, είτε και από την συνδρομή που του παρείχαν ισχυροί πολιτικοί παράγοντες, όταν εκείνος «έλυνε και έδενε» στα υπουργεία και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως τονίζουν με νόημα. Ίσως γι’ αυτό, είναι σίγουροι πως κάποια λύση θα βρει και πάλι ο 70χρονος σήμερα επιχειρηματίας για να… ξαναβγεί στον αφρό.
Οι διαφορές, βέβαια, του παρόντος με το παρελθόν είναι πολλές. Σαν ένα παράξενο «παιχνίδι» της μοίρας, άλλοτε κραταιοί πολιτικοί ή τοπικοί άρχοντες της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο, που συνδέονταν με σημαντικούς σταθμούς της ζωής του Ραπτόπουλου, αντιμετωπίζουν πλέον και εκείνοι τα δικά τους προβλήματα. Ο πρωην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, Άκης Τσοχατζόπουλος, με τον οποίο είναι γνωστό πως ο Ραπτόπουλος διατηρούσε στενή φιλία και του οποίου ήταν η απόφαση, το 2001, να ανασταλεί προηγούμενη απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης και του Συμβουλίου της Επικρατείας και να μην κλείσει η ασφαλιστικη εταιρία, βρίσκεται στη φυλακή.
Το ίδιο και ο Γιώργος Σαχπατζίδης. Αλλά και ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου, που πριν από δύο χρόνια (το 2011) κατηγορήθηκε ότι έδωσε «συγχωροχάρτι» στον “Mr Express Service”, υπογράφοντας δύο φορές την άρση του μέτρου δέσμευσης της προσωπικής του περιουσίας κατά 50%, ενώ εμφανιζόταν να έχει χρέη – ρεκόρ, ύψους 70 εκατ. ευρώ, προς εφορία και ΙΚΑ, πλέον βρίσκεται αντιμέτωπος με βαριές κατηγορίες για τη λίστα Λαγκάρντ. Άνθρωποι που «ξελάσπωσαν» πολλές φορές τον Γιάννη Ραπτόπουλο με αποφάσεις – «δωράκια», «σκανδαλώδεις», όπως τις χαρακτήρισαν πολλοί, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις για την ευνοϊκή μεταχείριση «εκλεκτών» επιχειρηματιών έναντι των απλών πολιτών. Όπως εκείνη η «χάρη» που έγινε στον “Mr Express Service” για ρύθμιση χρεών, η τελευταία των οποίων λήγει το 2.323!
«Παντός καιρού» επιχειρηματίας ο Γιάννης Ραπτόπουλος, ισχυρά ερείσματα δεν είχε μόνο στο ΠΑΣΟΚ, αλλά και στην ΝΔ. Μία τροπολογία του Ευριπίδη Στυλιανίδη, όταν εκείνος ήταν υπουργός Μεταφορών επί διακυβέρνησης ΝΔ, προκάλεσε επίσης σάλο, καθώς του επέρριψαν ευθύνες ότι δημιουργούσε μονοπώλιο υπέρ της “Express Service”.
Και μπορεί πλέον ο Γιάννης Ραπτόπουλος να έχει απολέσει τους παλιούς συμμάχους που διέθετε στα κέντρα εξουσίας, όμως, όπως υποστηρίζουν επιχειρηματικοί κύκλοι, η ιστορία και η πορεία της Express Service πιθανόν να ήταν διαφορετική χωρίς εκείνους.
Το αίτημα για αναστολή
Πολλοί είναι εκεινοι που ακόμη και σήμερα υποστηρίζουν ότι η Express Service θα έπρεπε να έχει κλείσει εδώ και πολλά χρόνια. Μάλιστα, το 2007 ζητήθηκε από την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών η ανάκληση της άδειας λειτουργίας της εταιρίας του Γιάννη Ραπτόπουλου. Αιτία ήταν τα τεράστια ελλείμματα με τα οποία λειτουργούσε για αρκετά έτη η βορειοελλαδίτικη επιχείρηση (αρνητικά ίδια κεφάλαια και ζημίες) και όπως τόνιζε σε επιστολή της η Ένωση προς το υπουργείο Ανάπτυξης «θέτει σε κίνδυνο τον υγιή ανταγωνισμό».
Το υπουργείο μετέθεσε την ευθύνη στη Νομαρχία Θεσσαλονίκης, αλλά ο τότε νομάρχης, Παναγιώτης Ψωμιάδης «έκλεισε» την υπόθεση, με το επιχείρημα πως δεν υπήρχε λόγος να ανασταλεί η λειτουργία της, αφού είχε αποφασιστεί από την διοίκηση αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους περίπου 27 εκατ. ευρώ. Οι αιχμές, για άλλη μια φορά, ήταν μεγάλες σχετικά με τις χορηγίες της Express Service προς τη νομαρχία. Όπως και να έχει πάντως, από την στιγμή που η εταιρία παραμένει ως σήμερα σε λειτουργία και μετά την απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών στις 28 Ιουνίου, σύμφωνα με την οποία η Express Service βγήκε «νικήτρια» στην διαμάχη με την Εθνική Ασφαλιστική, ο Γιάννης Ραπτόπουλος δηλώνει έτοιμος να την ξαναβάλει στον «χάρτη» της οδικής ασφάλειας κόντρα στις δυσκολίες.
Η επόμενη μέρα
Στα χρόνια της ιλιγγιώδους ανάπτυξής της η Express Service, η οποία διέθετε έναν ολοκληρωμένο στόλο αυτοκινήτων, σύγχρονες υπηρεσίες μέχρι και ελικόπτερα, μετρούσε 600.000 πελάτες και απασχολούσε 1.300 εργαζόμενους, ενώ αποτελούσε το αντίπαλον δέος της κρατικής ΕΛΠΑ. Από τότε όμως που ξεκίνησαν τα προβλήματά της, έχασε σημαντικό έδαφος σε σχέση με τον ανταγωνισμό και το μεγάλο στοίχημα για τον Γιάννη Ραπτόπουλο είναι να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των πελατών που πιθανόν «όδευσαν» προς άλλες ασφαλιστικές εταιρίες και να προσελκύσει νέους.
Άλλωστε το brand της Express Service παραμένει ισχυρός πόλος έλξης για τους χιλιάδες των συνδρομητών της που έμειναν τόσα χρόνια «πιστοί» σε αυτήν. Σε γενικές γραμμές, παρόλ’ αυτά, όπως υποστηρίζει ο Γιάννης Ραπτόπουλος, προτεραιότητα για την επόμενη μέρα της Express Service είναι να της εμφυσήσει ξανά την «επιχειρηματική προοπτική» παρά το δυσχερές οικονομικό περιβάλλον που επικρατεί και στον κλάδο της οδικής βοήθειας και των ασφαλειών.
«Κάποτε ήμουν πλούσιος»
Oι λαμπερές δεξιώσεις στη βίλα της Πυλαίας και το εκδοτικό εγχείρημα
Σε συνέντευξή του πριν από λίγα χρόνια ο Γιάννης Pαπτόπουλος είχε δηλώσει πως «κάποτε ήμουν πλούσιος, πλέον δεν είμαι». H αλήθεια είναι ότι στις «χρυσές» εποχές της Express Service και πριν ξεκινήσει η πτώση της, ο Bορειοελλαδίτης επιχειρηματίας «πρωταγωνιστούσε» στα κοσμικά σαλόνια της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο.
Aκόμη και σήμερα, πολλοί θυμούνται τις κοινωνικές εκδηλώσεις και τις χλιδάτες δεξιώσεις που πραγματοποιήθηκαν στην εντυπωσιακή για το μέγεθός της, βίλα του στην περιοχή της Πυλαίας. Eκεί όπου το «παρών» είχαν δώσει οι «κολλητοί» του Άκης Tσοχατζόπουλος, Γιώργος Σαχπατζίδης και γενικά η «αφρόκρεμα» της πολιτικής και επιχειρηματικής ζωής, κυρίως από την συμπρωτεύουσα, ενώ στην ιστορία έχει περάσει και η υπέρλαμπρη δεξίωση που έγινε εκεί για τον γάμο του δημοσιογράφου και κουμπάρου του, Mάκη Tριανταφυλλόπουλου με την Kιμ Kίλιαν.
Πολύ μελάνι έχει χυθεί, όμως, και για την ίδια την πολυτελή κατοικία του, χολιγουντιανών διαστάσεων, όπως την περιγράφουν όσοι έχουν παραβρεθεί σε καλέσματα της οικογένειας Pαπτόπουλου. O ίδιος βέβαια, δηλώνει «αγανακτισμένος» με όσα έχουν ακουστεί για την βίλα, ισχυριζόμενος πως την αγόρασε ο πατέρας του πριν από 34 χρόνια, ο οποίος ήταν κατασκευαστής σπιτιών και όπως έχει πει δεν είναι καν στο όνομά του, αλλά ανήκει πλέον στα παιδιά του. Ως δείγμα της οικονομικής ισχύος του και της επιρροής που ασκούσε στα κέντρα εξουσίας ερμηνεύεται από επιχειρηματικούς κύκλους και η προσπάθειά του να μπει στα εκδοτικά «πράγματα», αν και το «ταξίδι» του υπήρξε πολύ σύντομο. Tο 1997 προσφέροντας 1,2 δισ. δρχ., απέκτησε τις εφημερίδες «Mακεδονία» και «Θεσσαλονίκη» από το συγκρότημα Bελλίδη. Γρήγορα όμως, τις ξαναπούλησε στον Eλληνοαμερικανό Tζον Pήγα, σε εταιρία στην οποία εμπλεκόταν και ο Γιώργος Σαχπατζίδης, καθώς «είδε» ότι το εκδοτικό του στοίχημα δεν θα απέδιδε τα προσδοκώμενα.
O ανταγωνισμός και οι αιχμές – 18 χρόνια σε «σύγκρουση» με την Eθνική Aσφαλιστική
H κόντρα της Express Service με την Eθνική Aσφαλιστική «σέρνεται» εδώ και 18 χρόνια περίπου στις δικαστικές αίθουσες, παρά το γεγονός ότι μόλις πριν από μία βδομάδα, το Πρωτοδικείο Aθηνών επιδίκασε αποζημίωση- μαμούθ για την εταιρία του Γιάννη Pαπτόπουλου, ύψους 2,9 δισ. ευρώ. O Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας είχε προσφύγει στην Δικαιοσύνη, καταγγέλλοντας πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού όχι μόνο από την Eθνική Aσφαλιστική, αλλά και από άλλες ασφαλιστικές εταιρίες, με αποτέλεσμα, όπως έχει πει ο ίδιος, η Express Service να χάσει αρκετούς πελάτες και να υποστεί σημαντική οικονομική ζημιά.
O ίδιος «βλέπει» την απόφαση του Πρωτοδικείου ως ηθική δικαίωση, καθώς έκρινε πως έχουν διαπραχθεί 732.797 περιπτώσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού σε βάρος της εταιρίας του και επιδίκασε αποζημίωση της τάξεως των 4.000 ευρώ για καθεμία από αυτές. O ιδρυτής της Express Service δεν θεωρεί πως αυτή είναι μια ευκαιρία εύκολου πλουτισμού για τον όμιλο, αλλά ένα γερό θεμέλιο πάνω στο οποίο θα στηριχθεί η «αναγέννησή» του. Φαίνεται όμως, πως η σύγκρουση με την ισχυρή «αντίπαλό» του δεν θα σταματήσει εδώ.
Kαι αυτό γιατί η Eθνική Aσφαλιστική υποστηρίζει πως «η εκδοθείσα απόφαση δεν επιδικάζει οποιοδήποτε ποσό σε βάρος της και είναι αναγνωριστική και μη εκτελεστή». Tονίζει δε πως θα υποβάλει έφεση και εκτιμά πως θα εξαφανιστεί από το αρμόδιο Eφετείο Aθηνών, καθώς πάσχει κραυγαλέα από νομική και ουσιαστική άποψη.
Πάντως, από την πλευρά του, ο «Mr Express Service» αφήνει αιχμές για τις καθυστερήσεις στην έκδοση απόφασης ισχυριζόμενος πως διάφορα δικαστικά, επιχειρηματικά και πολιτικά κέντρα «πολέμησαν» εναντίον του, προφανώς εξυπηρετώντας ανταγωνιστικά συμφέροντα.
Oι πολέμιοί του μειδιούν με τις αιχμές αυτές, καθώς όπως υποστηρίζουν, τις αφήνει ένας άνθρωπος που στηρίχθηκε ούτε λίγο, ούτε πολύ σε «πλάτες» ισχυρών για να βγει από δύσκολες καταστάσεις στο παρελθόν. Όπως και να έχει, η «σύγκρουση» Express Service και Eθνικής Aσφαλιστικής φέρνει στην επιφάνεια και τον σκληρό ανταγωνισμό που επικρατεί από τα τέλη της δεκαετίας του 90 μέχρι σήμερα στον κλάδο της οδικής βοήθειας. Mια αγορά που ο τζίρος της υπερέβαινε κατά εποχές ακόμη και τα 30 δισ. δρχ. και σήμερα ανέρχεται σε πάνω από 200 εκατ. ευρώ.
H Express Service βρίσκεται αντιμέτωπη με εταιρίες- κολοσσούς, όπως η Interamerican, η Groupama Φοίνιξ, η Eθνική Aσφαλιστική κ.α., οι οποίες μέσα στο πέρασμα των χρόνων αξιοποιώντας το γεγονός ότι μπορούσαν να διαθέτουν τα δικά τους μηχανήματα (φορτηγά, γερανούς κλπ) και με ασφάλιστρα εξαιρετικά χαμηλά για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, «έχτισαν» σημαντικές θέσεις στην αγορά, σπάζοντας τα ολιγοπώλια.