Ως «μάνα εξ ουρανού» περιμένουν την κορύφωση της τουριστικής σεζόν εισηγμένες και μη, καθώς ο τουριστικός κλάδος και οι εξαγωγές αποτελούν τις μοναδικές ελπιδοφόρες οικονομικές δραστηριότητες της τελευταίας πενταετίας.
Το σίγουρο είναι πως από την τόνωση του εισερχόμενου τουρισμού θα επηρεαστεί θετικά το σύνολο της οικονομίας, από τον κλάδο τροφίμων και ποτών έως τα ξενοδοχεία, και από τις μεταφορές έως τα κέντρα διασκέδασης και τις εταιρείες πετρελαίου.
Πολλές είναι και οι εισηγμένες που περιμένουν με μεγάλο ενδιαφέρον τις εξελίξεις στο τουριστικό μέτωπο, ωστόσο στις περισσότερες περιπτώσεις τα αναμενόμενα αυξημένα έσοδα από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα δεν είναι σε θέση να αναπληρώσουν τον χαμένο τζίρο από τον εσωτερικό τουρισμό και από τη γενικότερη μείωση της εγχώριας ζήτησης.
Έτσι, παρά το γεγονός ότι ο τουρισμός αναμένεται φέτος ιδιαίτερα αυξημένος, οι μέχρι τώρα εκτιμήσεις είναι ότι ο όγκος εργασιών του κλάδου της ακτοπλοΐας θα εμφανίσει μικρή πτώση.
Και αυτό γιατί: α) μόλις γύρω στο 25% των εισιτηρίων προέρχεται από τους ξένους τουρίστες, β) η περαιτέρω μείωση του διαθέσιμου εγχώριου εισοδήματος έχει περιορίσει τις μετακινήσεις των Ελλήνων επιβατών. Ζημιογόνα λοιπόν αναμένονται και φέτος τα αποτελέσματα για τις εισηγμένες Μινωικές Γραμμές, Attica Group, ΑΝΕΚ και ΝΕΛ.
Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς θα παίξει τον δικό του ρόλο στην τόνωση του φετινού τουρισμού (υποδοχή κρουαζιερόπλοιων) και θα ωφεληθεί ως έναν βαθμό από τη συγκεκριμένη δραστηριότητά του. Ο ΟΛΠ έχει ευρύτερα σχέδια δραστηριοποίησης στον τουρισμό για τα επόμενα χρόνια (επέκταση χώρου για υποδοχή κρουαζιερόπλοιων, δημιουργία ξενοδοχείου και μουσείων).
Ο όμιλος Βασιλάκη έχει κάθε λόγο να είναι ικανοποιημένος από τις εξελίξεις στον τουρισμό. Στην Autohellas (μέγιστο δωδεκαμήνου τις προάλλες στο Χ.Α.) ενισχύεται η δραστηριότητα του Rent A Car, με αποτέλεσμα να αμβλύνονται οι επιπτώσεις από τις μειωμένες επιδόσεις στον χώρο της μακροενοικίασης αυτοκινήτων.
Κατόπιν αυτών, η Autohellas αναμένεται να έχει και φέτος ισχυρή κερδοφορία. Η εταιρεία κατέχει επίσης και υψηλό μονοψήφιο ποσοστό στην Αεροπορία Αιγαίου (Aegean Airlines), η οποία ευνοείται -και λόγω του τουρισμού- από τη στροφή που έχει κάνει στα διεθνή δρομολόγια. Η ΑΡΑΙΓ θα είναι φέτος μία από τις λίγες κερδοφόρες αεροπορικές στην Ευρώπη.
Ο όμιλος Κυριακούλη, που δραστηριοποιείται στον χώρο της ενοικίασης σκαφών αναψυχής και εξακολουθεί να διαθέτει μειοψηφικό ποσοστό στη διαχείριση μαρινών, έχει κάθε λόγο να είναι ευχαριστημένος από την τόνωση του τουριστικού ρεύματος στην Ελλάδα. Βέβαια, η εισηγμένη διαθέτει πολλές βάσεις και εκτός Ελλάδος έχοντας διαφοροποιήσει σε σημαντικό βαθμό τον γεωγραφικό της κίνδυνο.
Μικρή ή μεγαλύτερη έκθεση όσον αφορά τις μαρίνες έχουν οι εισηγμένες Lamda Development (Φλοίσβος) και Παρνασσός. Στην πρώτη η σχετική δραστηριότητα αποτελεί πολύ μικρό ποσοστό των συνολικών της εργασιών, ενώ στη δεύτερη υπάρχουν νομικής φύσεως θέματα με το ελληνικό δημόσιο (πρόκειται για τη μαρίνα του Αγίου Κοσμά).
Μετά από ένα εφιαλτικό πρώτο εξάμηνο λόγω και της καταβύθισης στη ζήτηση του πετρελαίου θέρμανσης, οι εισηγμένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εμπορία πετρελαιοειδών (REVOIL, ΕΛΙΝΟΪΛ και σε σαφώς μικρότερο βαθμό η CYCLON, η Motor Oil και τα Ελληνικά Πετρέλαια) ευνοούνται από τον αυξημένο τουρισμό λόγω της μεγαλύτερης κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, το αυξημένο τουριστικό ρεύμα είναι σε θέση να περιορίσει δραστικά τη φετινή πτώση στο πετρέλαιο κίνησης, αλλά και να δώσει κάποιες ανάσες στα δίκτυα πωλήσεων των εισηγμένων, που είναι τα δοκιμαζόμενα πρατήρια βενζίνης. Οι ανάσες στα πρατήρια βενζίνης θα περιορίσουν και τον κίνδυνο επισφαλειών των εταιρειών εμπορίας πετρελαίου.
Δεν είναι λίγες οι εταιρείες οι οποίες διαθέτουν ξενοδοχειακές μονάδες. Πέρα από τις γνωστές σε όλους εισηγμένες ΛΑΜΨΑ, ΓΕΚΕ και Ιονική, ξενοδοχεία διαθέτουν και άλλες εταιρείες του χρηματιστηρίου, εκτός από τις λοιπές βιομηχανικές και εμπορικές τους δραστηριότητες.
Τέτοιες χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι:
– Οι Αφοί Καράτζη με το πεντάστερο Nana Beach στον νομό Ηρακλείου, όπου εξετάζεται και η δημιουργία νέας ξενοδοχειακής μονάδας.
– Ο Δάιος, με δύο ξενοδοχειακές μονάδες: μία πέντε αστέρων στη Θεσσαλονίκη και μια δεύτερη σε οικόπεδο 320 στρεμμάτων στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης (μέσω της θυγατρικής της Hellas Holiday Hotels).
– Η Γ. Ε. Δημητρίου, με ξενοδοχειακή μονάδα στην Κέρκυρα, η οποία ωστόσο αναμένεται φέτος να πουληθεί προκειμένου να περιοριστεί ο δανεισμός της εισηγμένης (η γενική συνέλευση έχει ψηφίσει τη δυνατότητα πώλησης στον βασικό μέτοχο, εφόσον δεν υπάρξει άλλη ικανοποιητική πρόταση).
– Η Σάνυο Συμμετοχών, η οποία διαθέτει ξενοδοχειακή μονάδα στη Θράκη μέσω της θυγατρικής της Κοινότητα ΑΕΞΤΕ.
Η Τεχνική Ολυμπιακή αλλά και η Μοχλός επηρεάζονται σε σημαντικό βαθμό από την πορεία του τουριστικού κλάδου, καθώς συμμετέχουν στην Πόρτο Καρράς (μεταξύ άλλων ξενοδοχεία, μαρίνα, καζίνο).